CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude jasno až polooblačno. Na severe a východe pri zväčšenej oblačnosti miestami prehánky, ojedinele búrky. Najvyššia denná teplota 20 až 24 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 9 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 7 m/s.Vo štvrtok bude polooblačno, ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 22 až 26, na severe 19 stupňov. V piatok bude prevažne malá oblačnosť, ojedinele prehánky alebo búrky, najmä v horských oblastiach. Nočná teplota 14 až 9, denná teplota 23 až 27, na severe okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.13 a zapadne o 20.24 hod.Amsterdam | oblačno | 21 |
Atény | polooblačno | 25 |
Belehrad | polojasno | 26 |
Berlín | zamračené | 17 |
Bratislava | polooblačno | 25 |
Brusel | oblačno | 16 |
Budapešť | polooblačno | 25 |
Bukurešť | prehánky | 22 |
Frankfurt polooblačno | 20 | |
Helsinki | polooblačno | 23 |
Istanbul | polooblačno | 25 |
Kodaň | oblačno | 17 |
Kyjev | polooblačno | 24 |
Lisabon | polooblačno | 21 |
Londýn | oblačno | 15 |
Madrid | jasno | 25 |
Moskva | oblačno | 21 |
Oslo | oblačno | 20 |
Paríž | polojasno | 25 |
Praha | prehánky | 18 |
Rím | polojasno | 24 |
Sofia | oblačno | 19 |
Štokholm | polooblačno | 20 |
Varšava | polooblačno | 24 |
Viedeň | polooblačno | 23 |
Záhreb | oblačno | 22 |
Ženeva | polojasno | 23 |
|
|
|