|
|||||||||||||||||
Štvrtok 16.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chýba logo a slogan Slovenskej republikyDeficit, ktorý by čím skôr mali pomôcť odstrániť umelci Hoci reč symbolov bola dôležitá v primitívnej spoločnosti, má i v modernej spoločnosti dosť často nedocenený význam. Logo ako moderný symbol, ktorý zaujme obrazovú pamäť človeka a vytvorí v nej krátky, ale hlboký záznam, je obrovským pomocným prostriedkom nielen pri vytváraní imidžu (predstavy), ale je aj dôležitým komunikačným prostriedkom. O to dôležitejšiu pozornosť je potrebné venovať tvorbe loga. História loga Slovenska ako turistickej krajiny má veľmi krátku minulosť. Pôvodne sa na tento účel používalo logo, ktoré dnes prezentuje sekciu cestovného ruchu ministerstva hospodárstva. Zobrazuje Slovensko ako krajinu hôr a riek s čistým vzduchom a spoza hôr vychádzajúcim slnkom. Tento symbol sa používal jednotne až do roku 1996, keď bola založená Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR). Vyskytoval sa na všetkých propagačných prostriedkoch, na materiáloch, ktoré vydávala sekcia cestovného ruchu MH SR. A bolo toho dosť. Založením národnej turistickej agentúry SACR ako marketingovej a propagačnej agentúry zriadenej na podporu neviditeľného exportu - cestovného ruchu, sa zrodilo nové logo, znázorňujúce optimistického človeka tešiaceho sa zo žiarivého slnka. Avšak Slovensko, ako turisticky príťažlivá krajina, stále zostávala bez svojho loga. Kým iné krajiny sa prezentovali s nápaditými logami a svoj regionálny (národný) turistický produkt pri každej príležitosti prezentovali aj s príťažlivým sloganom, Slovensko zostávalo v tieni. Napríklad susedné Maďarsko, kde sesterskou organizáciou našej národnej turistickej agentúry SACR je Magyar turistik, sa rozhodlo uspieť v marketingovom boji so srdiečkom v národných farbách umiestnených nad názvom krajiny. Hoci sa názov krajiny mení v závislosti podľa jazyka, srdiečko a farby zostávajú tie isté. Toto logo sa stalo skutočnou srdečnou záležitosťou Maďarov a nájdete ho všade, teda na každom prospekte o ktoromkoľvek kúsku Maďarska, na ktorého financovaní sa štát podieľal čo len halierom v kurzovom prepočte. V konečnom dôsledku je to veľmi praktické, pretože ak turistickú brožúru chytí ktokoľvek čo i v najvzdialenejšom kúte sveta, vie, že si prezerá kúsok zo srdečného Maďarska. Nepovšimnutým nezostalo ani logo. Mení sa každý rok podľa meniacich sa marketingových cieľov cestovného ruchu v Maďarsku. Napríklad v roku 1999 zaznieval všade Rok radovánok pri prestretom stole a v tomto roku môžete počuť Maďarsko - dvere dokorán, pričom susedné Rakúsko láka vetou Rakúsko vonia farbami. Počúvajte. Logo mnohých krajín prebieha samozrejmým vývojom. Holanďania sa rozhodli pre tulipán, no mnohé prímorské krajiny využívajú v logu pôsobivú silu slnka a vody. Silu srdca použilo v poslednom experimente aj Slovensko. Možno, že obraz by bol dokonalejší, ak by sa písmeno k ukončilo slovenským dvojkrížom. Druhých rozčarúva ostrosť písma a ďalších zase fakt, že Slovensko siahlo po srdci. Mnohých však experiment zaujal a zapáčil sa im. Je doplnený aj heslom Malá krajina s veľkým srdcom. Heslo navrhli študenti z univerzít a fakúlt, na ktorých sa cestovný ruch študuje. Chceme vytvoriť nové logo, ktoré by predstavovalo aj moderné trendy v oblasti grafiky a dizajnu, hovorí Ing. Ivana Magátová, riaditeľka SACR. Bol to dôvod, prečo SACR vyhlásila verejnú súťaž, ktorá sa však nestretla s väčším ohlasom. Návrhy neboli dostatočne invenčné, preto SACR pripravila niektoré ďalšie návrhy a je len otázkou času, kedy dôjde k ich realizácii. V Českej republike aktivity okolo loga prebehli ináč, informuje Hd Ivana Magátová. Tam výtvarníci považovali vytvorenie turistického loga krajiny za národnú česť a v rámci svojho združenia si sami vypísali súťaž a z 500 rôznych ponúk si vybrali jedno, ktoré v súčasnosti používa Česká republika pri každej prezentácii produktu cestovného ruchu. Bolo by veľkým prínosom, keby aj u nás sami umelci vyvinuli podobnú snahu. Preto ich chceme osloviť, aby v rámci svojho projektu navrhli logo hodné Slovenska ako turisticky zaujímavej krajiny, uvažuje riaditeľka národnej turistickej agentúry. Logo nielen prezentuje, ale aj predáva. A to potrebujeme čo najrýchlejšie. Preto by sme sa mali na logu konečne dohodnúť, aby nás ako krajinu prezentovalo na všetkých medzinárodných veľtrhoch cestovného ruchu, na seminároch v zahraničí, na všetkých turistických prospektoch, na videách o Slovensku, jednoducho na všetkých informáciách, po ktorých siahne turista nielen v zahraničí, ale aj u nás doma - na Slovensku. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |