Hospodársky denník
USD46,994 Sk
EUR42,83 Sk
CHF29,406 Sk
CZK1,41 Sk
  Piatok  17.Mája 2002

Pre úradníka „nezáväzné“

Komentuje Jozef Kunik

O vložení nepeňažného vkladu štátu do spoločnosti Slovenské aerolínie rozhodne vláda zrejme už v nasledujúcich dňoch. Ide o tri lietadlá TU -154 M, ktoré majú aerolínie, nateraz v prenájme. Štát sa tak stane vyše 90-percentným akcionárom najväčšieho leteckého prepravcu. Napriek tomu sa však k Slovenským aerolíniám nespráva ako rozumný vlastník, skôr naopak. Vidieť to aj z príkladu z uplynulých dní. Slovenské aerolínie mali uzatvorenú zmluvu s cestovnou kanceláriou Kartágo Tours na charterové lety v roku 2002 medzi Bratislavou a významným prímorským letoviskom egyptskou Hurgadou, v celkovom objeme približne 36 mil. Sk. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR však na počudovanie povolilo prevádzkovanie tejto dopravy zahraničnému prepravcovi spoločnosti Lotus Air. Pritom v marci na koordinačnej porade k nepravidelnej leteckej doprave na sezónu 2002, sa žiadosť Lotusu vôbec nespomínala. Teda, ak ministerstvo vydalo povolenie tejto leteckej spoločnosti na charterovú prepravu, tak je to v rozpore s príslušným článkom Leteckej príručky vydanej Slovenskou republikou. Termín podania žiadosti na nepravidelnú leteckú prepravu pri cudzích leteckých spoločnostiach je ohraničený 15. januárom. Slovenské aerolínie sa o súhlase ministerstva dopravy dozvedeli až 8. apríla 2002, čím dvojnásobne doplatili na neserióznosť štátnych úradníkov, ktorí v rozpore s platnými predpismi „dohodili“ zaujímavý kontrakt zahraničnej spoločnosti. Slovenské aerolínie stratili nielen 36 mil. Sk, ale aj čas na podpísanie prípadnej novej zmluvy s inou cestovnou kanceláriou. Keďže štát je výrazným akcionárom Slovenských aerolínií, takéto konanie ministerských úradníkov je minimálne čudné, ba priamo sa prieči logike. Vedúci úradu ministerstva dopravy Peter Klučka zdôraznil, že by bolo chybou predpokladať, že štát, ktorý je podielnikom v Slovenských aerolíniách, by konal sám proti sebe a dodal, že ak by sa potvrdila chyba, nebolo by to pre nich dobré vysvedčenie. Licenciu prideľuje sekcia civilného letectva ministerstva, preto vedenie ministerstva nechalo celú vec preveriť pracovníkom odboru kontroly. Uplynulo už 14 avizovaných dní, kedy mal byť známy výsledok kontroly. Podľa riaditeľa odboru kontroly ministerstva sa vlastne nič neudialo, pretože spomínaný článok v Leteckej príručke vraj nie je záväzný. Nuž čo, na Slovensku je to už raz tak. Ak ide o dobrý kšeft, nič nemusí byť záväzné.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.