Hospodársky denník
USD46,994 Sk
EUR42,83 Sk
CHF29,406 Sk
CZK1,41 Sk
  Piatok  17.Mája 2002

Pantograf nebude postávať

Úspešná spolupráca opravárov Žiliny a Trnavy

Opravy pantografových jednotiek série 560 spôsobovali pracovníkom Rušňového depa v Trnave nejednu vrásku na čele. Najmä, ak sa oprava ostatnej súpravy 560.017-18 vliekla už viac ako rok. Problém sa nazýval prozaicky - nedostatok peňazí. O nový spôsob riešenia sa pokúsil systémový špecialista Divízie železničných koľajových vozidiel z oddelenia opráv hnacích vozidiel a vozňov Ing. Peter Hegedüš. A treba povedať, že úspešne. „Naším zámerom pri opravách pantografových jednotiek bolo, okrem iného, ušetriť náklady,“ uviedol na okraj vtedajšej situácie. Ďalšie jeho slová už boli konkrétnejšie: „Tie totiž v ŽOS Vrútky, ktoré sú monopolným opravárom vozňov, dosahujú skoro 3 mil. Sk. Preto začiatkom júla minulého roka nespokojný inžinier vycestoval do Opravovne vozňov v Žiline, aby sa stretol s tunajšími odborníkmi. Spoločne s nimi predebatovali podmienky, posúdili možnosti a hľadali vyhovujúce riešenie. Výsledkom stretnutia

bolo rozhodnutie

využiť možnosti, ktoré sa v žilinskej opravovni vozňov ponúkali. Ďalším krokom bola spoločná návšteva vedenia Správy Železničných koľajových vozidiel (SŽKV) v Žiline a vedúceho žilinskej opravovne vozňov v Rušňovom depe Trnava. Žilinčania po obhliadke konštatovali, že síce ide o prácu veľmi náročnú, ale dá sa zvládnuť, najmä vzhľadom na odbornú disponovanosť pracovníkov a technické možnosti, ktoré v Žiline majú. „Na tomto stretnutí sme už dohodli konkrétne kroky,“ spresňuje námestník prednostu Správy Železničných koľajových vozidiel Ing. Štefan Šulík a dodáva: „Rozhodli sme, že v prvej etape pokusne opravíme interiér a exteriér troch vložených vozňov. Veľmi náročné boli opravy náteru striech a skríň, na ktorých sa výrazne podpísal zub času. Podvozky sme neopravovali, pretože ich prehliadku, opravu aj revíziu vykonala ŽOS Trnava. Opravu hlavových vozidiel si predsavzali dokončiť v Rušňovom depe Trnava. Tak začala úspešná spolupráca medzi Žilinou a Trnavou. Vozne už po vyše dvoch mesiacoch opráv, po ich odskúšaní a prevzatí pracovníkom mohli odviezť do Rušňového depa Trnava na skompletovanie. Treba zdôrazniť, že pri preberaní bola potvrdená

vysoká odbornosť

vykonaných prác. Najväčší podiel na úspešnej, kvalitnej a najmä rýchlej oprave mal v trnavskom Rušňovom depe vedúci opráv Jozef Marušík a v Opravovni vozňov Žilina jej vedúci Irenej Ďurica a jeho zástupca Milan Virdzek. Za nimi, samozrejme, treba vidieť šikovné ruky elektromechanikov a mechanikov oboch pracovísk. Ich spoločným pričinením vyšla opäť na trať opravená a vynovená pantografová jednotka 560.017-18. Využitie možností a odbornosti pracovníkov Opravovní vozňov Žilina sa ukázalo ako mimoriadne výhodné riešenie. Výsledkom je vysoká kvalita opráv, rýchlosť a mimoriadne priaznivá výška nákladov. Možno povedať, že ušetrili viac ako polovicu financií v porovnaní s doteraz zaužívanými postupmi. Pre rok 2002 sa obe strany dohodli takýmto kooperačným spôsobom opraviť kompletne aj s podvozkami ďalšie dve jednotky. Súčasne predpokladajú, že spolupráca bude pokračovať aj v ďalšom období. Okrem toho, že Rušňové depo Trnava uviedlo rýchlo celú pantografovú jednotku do prevádzky, pre železnicu tento krok priniesol

veľkú úsporu

prostriedkov a pre pracovníkov Opravovne vozňov Žilina prácu. Azda k najväčším prínosom patrí mimoriadne dobrá spolupráca a seriózne partnerstvo. Navzájom si vychádzali maximálne v ústrety a nebolo nič, čo by neboli dokázali vyriešiť.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.