Vplýva internet na celosvetový nárast leteckej dopravy? Čím viac ľudia komunikujú, tým viac sa potrebujú stretávať Masový rozvoj informačných technológií (internet, e-mail, e-business) mal prekvapujúci dosah na leteckú dopravu - počet prepravovaných osôb stále stúpa, aj keby sa na prvý pohľad mohlo zdať, že trend by mal byť opačný, keďže ľudia medzi sebou častejšie, ľahšie a lacnejšie komunikujú. To, že sa podnikatelia, ako aj bežní ľudia spájajú medzi sebou pomocou nových informačných a telekomunikačných technológií, podnietilo ich potrebu viac sa stretávať, ako aj osobne spoznávať, a to nielen vo sfére obchodnej, ale aj mimo nej. Vďaka e-mailu ľudia medzi sebou oveľa intenzívnejšie komunikujú, je preto len otázkou času, kedy kontakty nadviazané napríklad elektronickou poštou vyústia v osobné stretnutia, či už na báze rodinnej, priateľskej alebo komerčnej. V oblasti ekonomiky a obchodu sa jednotlivé rozhodnutia vzhľadom na všeobecne a globálne narastajúcu konkurenciu konajú čoraz rýchlejšie. Obchodné prípady sa urýchľujú a často práve intenzívna komunikácia cez internet vyvolá nutkanie overiť si obchodného partnera osobne. To má nakoniec dosah i na dopravu, a najmä leteckú. Posledné výsledky počtu prepravených osôb za rok 1999 a odhady po dopyte po nových lietadlách v najbližších dvoch desaťročiach len potvrdzujú, že tendencia zvyšovania počtu cestujúcich má trvalý charakter a zdá sa, že korešponduje s masovým rozvojom a používaním internetu. Keďže internet je rovnako prístupný nielen vo veľkomestách, ale prakticky v akejkoľvek aj menšej obci, potrebu leteckej dopravy majú aj ľudia z menších miest či regiónov. To vplýva aj na pozitívny rozvoj relatívne menších, respektíve regionálnych letísk. Príkladom rýchleho rozvoja regionálnej siete leteckej dopravy je i Švédsko. Regionálne letiská, ktoré pôvodne slúžili prevažne pre vojenské lietadlá, sa stále rozširujú a vo väčšej a väčšej miere sa využívajú pre civilné lietadlá. V rámci regionálnej politiky sa tieto letiská nielen rozširujú, ale aj častejšie sa priamo prepájajú na väčšie letecké uzly. Dnes je možné z každého švédskeho regiónu začať leteckú cestu do všetkých svetadielov priamo z najbližšieho regionálneho centra. Takisto cestujúci zo všetkých končín sveta priletia priamo do regiónu a autobusovými alebo taxíkovými expresmi priamo na miesto napríklad obchodného rokovania. Podľa posledných prognóz práve regionálna letecká doprava zaznamená najväčší rozvoj v blízkej budúcnosti. Rozvoj regionálnej leteckej dopravy je v podstate predpokladom pre nárast využitia aj veľkých lietadiel. Internet a jeho využitie sa teda pozitívne prejavuje v celom komplexe leteckej dopravy, od veľkokapacitných lietadiel s ďalekým doletom až po menšie regionálne lietadlá. (mm)
|
PočasieDnes bude jasno až polojasno, popoludní a večer na severe oblačno. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 22, na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Južný vietor 3 až 6 m/s.V sobotu bude polooblačno, na severe a východe miestami pri zväčšenej oblačnosti prehánky. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 23 až 27, na severe a východe okolo 20 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, popoludní na západe až oblačno a lokálne prehánky alebo búrky, ojedinele aj s krupobitím. Nočná teplota 13 až 9, denná teplota 24 až 28, na severe okolo 21 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.10 a zapadne o 20.27 hod.Amsterdam | polooblačno | 21 |
Atény | oblačno | 29 |
Belehrad | polojasno | 26 |
Berlín | jasno | 24 |
Bratislava | polooblačno | 26 |
Brusel | malá oblačnosť | 19 |
Budapešť | polooblačno | 25 |
Bukurešť | oblačno | 24 |
Frankfurt polojasno | 22 | |
Helsinki | oblačno | 18 |
Istanbul | polooblačno | 23 |
Kodaň | polojasno | 19 |
Kyjev | oblačno | 17 |
Lisabon | polooblačno | 24 |
Londýn | polooblačno | 18 |
Madrid | jasno | 26 |
Moskva | oblačno | 21 |
Oslo | oblačno | 17 |
Paríž | polojasno | 25 |
Praha | malá oblačnosť | 23 |
Rím | polojasno | 27 |
Sofia | oblačno | 25 |
Štokholm | oblačno | 15 |
Varšava | prehánky | 17 |
Viedeň | polooblačno | 25 |
Záhreb | polojasno | 24 |
Ženeva | polojasno | 24 |
|
|
|