Hospodársky denník
USD46,718 Sk
EUR42,128 Sk
CHF28,782 Sk
CZK1,38 Sk
  Štvrtok  2.Mája 2002

Narastá diktát obchodu

Komentuje Vladimír Turanský

Vzťahy medzi výrobou a obchodom by mali byť viac vyvážené, myslia si predstavitelia Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) a Únie podnikateľov a zamestnávateľov v potravinárskom priemysle na Slovensku (ÚPZPPS). Podľa ich názoru tieto vzťahy charakterizuje čoraz tvrdší diktát obchodu, ktorý sa dá zastaviť iba legislatívnou úpravou. Štát môže poľnohospodárskym a potravinárskym výrobcom pomôcť rôznymi opatreniami na úseku daní, cla, podpory exportu a ochrany pred nadmernými dovozmi. Asymetria vo vzťahoch medzi výrobou a obchodom však podľa SPPK a ÚPZPPS dosiahla také rozmery, že ju na domácom trhu nemôžu zásadnejšie vyriešiť žiadne podobné opatrenia, ak nebude prijatá právna norma, zabraňujúca obchodným systémom zneužívať ekonomickú a vyjednávaciu silu. V dôsledku prepojenia obchodných reťazcov s veľkými výrobcami vo svete budú domáci producenti v čoraz väčšej miere vytláčaní z trhu. Nestane sa tak na základe ich neefektívnej a nekvalitnej výroby, ale rozdielneho ekonomického zázemia. Zo zisťovania agropotravinárskej samosprávy vyplynulo, že rôzne peňažné i nepeňažné plnenia, ktoré si vynucujú obchodné reťazce od producentov, dosahujú 12 až 29 % z hodnoty realizovaného tovaru, pričom rentabilita väčšiny potravinárov je podstatne nižšia. V čase, keď potrebujú každú dostupnú korunu investovať do technickej a technologickej modernizácie, aby sa zodpovedne pripravili na pôsobenie na zjednotenom európskom trhu, musia nemalú časť vlastných zdrojov prečerpávať do obchodu a inovačný proces buď pribrzďovať, alebo zabezpečovať z cudzích prostriedkov. Tieto názory sú jasné a logické, ale...

Niektorí naši obchodníci a výrobcovia nesúhlasia s tým, že práve daňami a clami by sa situácia nedala zvládnuť. Poukazujú na nevhodnú filozofiu návrhu zákona o obchodných reťazcoch, ktorým sa má regulovať podiel výrobkov na pultoch. Navrhujú, aby štát obmedzil import zahraničnej produkcie administratívnymi opatreniami už na hraniciach Slovenska, a nie až na jeho území. Pýtajú sa, ako môže obchodník zabezpečiť na pulte 70 % produktov z domácej výroby, keď nemôže zákazníka ku kúpe toho- ktorého výrobku nútiť. Budú azda tento podiel (70 % a 30 %) sledovať pokladníčky aj pri platení tovaru? Ak nie, ako inak by obchod mohol dodržať požadovaný 70-percentný limit domácej produkcie vyloženej na pultoch?

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.