Hospodársky denník
USD46,718 Sk
EUR42,128 Sk
CHF28,782 Sk
CZK1,38 Sk
  Štvrtok  2.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nechcel by som teraz začínať

Dá sa uchytiť len dumpingovou cenou, ale čo odvody a platy

Firma T. A. Olymp z Komárna je najväčším a najúspešnejším predajcom garážových brán a bránových systémov na slovenskom trhu. Keď v roku 1993, keď s týmto sortimentom začínali, predali dvadsať brán, druhý rok už sto brán a minulý rok predali už 1600 kusov. S dvadsiatimi zamestnancami je to skutočne slušný výkon. Ako pre Hospodársky denník povedal jeden z majiteľov spoločnosti a súčasne riaditeľ Ing. Roman Kajan, nehanbia sa priznať (čo nie je v našich podmienkach také bežné), že patria medzi tých úspešných. Za minulý rok mala firma obrat 80 mil. Sk. „Od roku 1993 pracujeme s komoditami garážových brán a bránových systémov, patria k tomu aj pohony vstupných brán. Od začiatku sme veľmi prísne dbali na seriózny

prístup k zákazníkom

a predávali sme, či montovali pri montážach iba kvalitu. Na tieto, dnes už naše úspešné komodity, sme prišli náhodou. Objavili sme inzerát a o niečo neskôr sme videli výrobky jednej americkej firmy v Brne na výstave. Hľadali sme zastúpenie pre Slovensko. Trvalo to možno jeden-dva roky, kým sa spolupráca rozbehla. Prvým v našom sortimente bol výrobok firmy New England Door a potom sme k nemu pribrali aj iné, celkom logicky nadväzujúce výrobky. Boli to napríklad motory k týmto bránam, potom výrobky nemeckej firmy Bernal a neskôr dánske brány Nassau na priemyselné využitie. Napríklad v Komárne v obuvníckej továrni Rieker máme inštalovaných tridsať brán.“

Spoločnosť môže byť v našich podmienkach úspešná, iba keď jej zákazníci nezostali dlžní milióny. Vaša firma T. A. Olymp nemala problémy s neplatičmi?

- Nehovorím, že nie, mali sme problémy najmä v rokoch 1995 - 1996, keď nám viaceré stavebné firmy zostali „visieť“ s peniazmi, ale situáciu sme už vyčistili. Od neznámych klientov teraz zásadne žiadame aj zálohovú platbu, od známych odberateľov nie. Jednou z rozhodujúcich výhod našej firmy je obrovská skladová zásoba a skutočnosť, že máme „blízko k zákazníkovi“. Dosiahli sme to tak, že sme si našli serióznych obchodných partnerov, firmy, ktoré fungujú akoby montážny veľkoobchod. Im dodávame brány, viac kusov naraz. Naši partneri sídlia napríklad v Michalovciach, Banskej Bystrici a v Trenčíne. Títo partneri obhospodária svoje okolie, svoju spádovú oblasť. V prípade Trenčína napríklad Bost Kubra obhospodári našimi výrobkami celé Považie, od Žiliny až po Hlohovec a Trnavu. Okrem týchto partnerov máme odberateľov, veľkoobchodníkov aj na Morave a v Čechách.

Pozeral som si vaše prospekty, ako z nich vidno, požiadavky na stavebnú pripravenosť sú jednoduché. V každej garáži musí byť najmenej 15 centimetrov voľného priestoru (predný bok steny a bočná stena) a najmenej tridsať centimetrov voľného priestoru (od bránového prekladu po strop). Vtedy, podľa vašich inštrukcií „sadne“ montáž aj bez predbežného zamerania.

- Je to presne tak. Dokonca aj keď je preklad menší ako tridsať centimetrov, dá sa urobiť brána „na mieru“, potrebujeme však najmenej 14 centimetrov. Neposielame tovar na telefonické objednávky. Vytvorili sme si určitú postupnosť, a to napríklad v tom, že vždy žiadame aspoň desaťpercentnú zálohu z predpokladanej ceny. Náš pracovník príde, zameria stavbu, ak ide o zapustené podzemné

pohony vrát,

presne vyznačí montážnu jamu. Potom pošleme návrh cenovej kalkulácie. Pri dodávke brány, pohonného systému a pod. potom žiadame plnú cenu. Samozrejme, veľa záleží aj od celkovej ceny dodávky. Najdrahšia garážová brána, ktorú sme dodali, mala veľkosť 5 x 7 metrov a stála 250-tisíc Sk. V takýchto prípadoch sme s podmienkami platby opatrnejší.

Pre akých odberateľov ste už pracovali?

- Od firiem a inštitúcií máme množstvo písomných vďačných referencií. My ako firma T. A. Olymp nerobíme stavebné úpravy. Ak si zákazník vyberie z našej ponuky rozmerný kus (napríklad typ Metro s podzemným pohonom pre dvojkrídlovú bránu), tam je šírka jedného krídla max. tri a pol metra, hmotnosť do 800 kilogramov, uhol otvorenia maximálne 110 stupňov, tak schránka na umiestnenie pohonu bude už súčasťou stavebnej prípravy.

Keby sme chceli získať orientačný pohľad na cenovú šírku vašej ponuky, aké sú možnosti, aké je rozpätie cien?

- Tie najlacnejšie brány sú vždy neizolované, to znamená, že je to jednostranná oceľ, zámok nie je z najlacnejších, nechceme, aby sa na takej banalite zákazník sklamal. Takže dodávame aj k týmto bránam trochu kvalitnejšie bezpečnostné FAB-ky. Zámok aj s celým príslušenstvom príde na cenu od 1400 korún vyššie. Naše brány sú odľahčované pružinami, sú

tak vypočítané,

že človek vydá iba prvotný impulz. Preto tých približne 120 kilogramov hmotnosti „zdvihne“ aj dieťa. Cena týchto najlacnejších brán bez DPH je od šestnásťtisíc korún. Pripočítame si DPH desať percent, ak my robíme montáž, a 23 %, ak je to tovar bez montáže. Cena za montáž závisí aj od toho, kde sa vykonáva, v akej vzdialenosti od predajcu. My napríklad požadujeme za montáž 4900 korún, ale to je už montáž aj s pohonom. Najjednoduchšie izolácie, ktoré dodávame, sú izolácie polystyrénom. To je niekde na polceste medzi najlacnejšou garážovou bránou a dnešným európskym štandardom.

Môžete čitateľom sprostredkovať firemné podnikateľské tajomstvo?

- Najlepšou reklamou je kvalita práce a spokojnosť zákazníka. Neverili by ste, od koľkých zákazníkov sa dozvedáme, prečo sa na nás obrátili. Preto, lebo ich známy bol spokojný s našou prácou a kvalitou výrobku. V súčasnosti je už však veľká tlačenica na tomto trhu. Asi tie firmy, ktoré začali medzi prvými, majú predsa výhodu. Nechcel by som teraz začínať s bránami. Keď teraz príde nový predajca alebo výrobca na trh s bránami, má jedinú možnosť, urobiť dumpingovú cenu, čo, samozrejme, je možné iba na určitý čas a postupne musí prejsť na trhové ceny. Z čoho bude dovtedy žiť a platiť pracovníkov a odvody, to veru neviem.

Ivan Klačanský

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno a mimoriadne teplo. Najvyššia denná teplota 23 až 28, vo výške 1500 m 14 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7, na juhozápade 8 až 12, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. V piatok bude jasno až polojasno, popoludní ojedinele prehánky alebo búrky. Mimoriadne teplo. Nočná teplota 13 až 9, najvyššia denná teplota 25 až 29 stupňov. V sobotu bude polojasno až oblačno a miestami, najmä v západnej polovici územia prehánky alebo búrky. Mimoriadne teplo. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota väčšinou 25 až 29 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.31 a zapadne o 20.07 hod.

Amsterdamdážď11
Aténypolojasno27
Belehradjasno25
Berlínzamračené 19
Bratislavapolooblačno26
Bruseldážď13
Budapešťjasno26
Bukurešťoblačno20
Dublinoblačno13
Frankfurtdážď14
Helsinkiprehánky14
Istanbulpolooblačno21
Kodaňzamračené16
Lisabonpolojasno20
Londýndážď12
Madridoblačno18
Milánooblačno24
Moskvapolojasno15
Oslooblačno10
Paríždážď12
Prahaoblačno 23
Rímjasno25
Sofiaoblačno19
Štokholmprehánky12
Varšavaoblačno24
Viedeňjasno27
Záhrebjasno25
Ženevadážď16

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 4. 2002: Bratislava 99,42, Sliač 97,49, Košice 98,50, Poprad 93,12, za 30. 4. 2002: Bratislava 100,03, Sliač 97,81, Košice 98,75 Poprad 93,37.Údaje poskytuje SPP.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.