Hospodársky denník
USD46,718 Sk
EUR42,128 Sk
CHF28,782 Sk
CZK1,38 Sk
  Štvrtok  2.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fabia prekonala Audi i Mercedes

Už sme si zvykli na veľa vecí, ktoré sú dosť bizarné - či už je to let z New Yorku do Londýna za štyri hodiny, pohľad na mrakodrapy vysoké pol kilometra alebo hodinky prispôsobené vesmírnym podmienkam.

No to, čo naozaj potrebujeme, upadá niekedy do zabudnutia, a to bezpečné a cenovo výhodné cestovanie. Umožniť by nám to mali autá nižšej cenovej kategórie. Celé armády múdrych hláv konštruujú vozidlá, ktoré by nám mali splniť toto želanie. V poslednom období sa o to pokúsila spoločnosť Audi. Konštruktéri experimentovali s oceľou a hliníkom, rozhodovali sa medzí benzínom a naftou, pracovali na najšetrnejšom vstrekovaní. Z experimentu vzišiel A2 1.4 TDI, auto z hliníka dlhé 3,8 metra, s trojcylindrovým priamym vstrekovaním. Teoreticky vytvorili najlepšie podmienky pre cenovo prijateľnú jazdu. Tento „malý“ automobil so silou 75 PS však stojí 34 912 DEM. Spolu s extra vybavením (ako napríklad automatická klimatizácia, Hi-Fi, ale aj krytom batožinového priestoru) sa cena A2 blíži k 50 000 DEM. Na zákazníka, ktorý by tieto náročné inovácie zaplatil, však ľudia z Audi asi nemysleli.

Alebo sa orientovali podľa Mercedesu: 90 PS silný Mini A 170 CDI, s inovovanou, miesto šetriacou sandwichovou konštrukciou s dvojitým podvozkom stojí v základnom vybavení dokonca 35 844 DEM. To však nie je všetko. S klimatizáciou, hliníkovými ráfikmi, krytom batožinového priestoru a možnosťou nastavovania volantu sa cena tohto vozidla blíži k 44 000 DEM, čiže lepšia stredná trieda.

Obidve vozidlá sú však podľa výsledkov testov renomovaného nemeckého týždenníka Auto Bild z 1. decembra 2000 cenovo nadhodnotené. Ako sa zdá, iba jeden z troch porovnávaných automobilov spĺňa nároky zákazníkov – Škoda Fabia. Model z výrobnej haly našich západných susedov vychádza cenovo v prepočte na 31 782 DEM. Nie je to síce málo, avšak zákazník si za tieto peniaze príde na svoje: už v základnom prevedení sa môže Fabia pochváliť sériovou klimatizáciou ochladzujúcou dokonca palubnú skrinku, elektronicky ovládanými oknami, vykurované predné sedadlá. Samozrejmosťou je aj centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním. Najväčšie prekvapenie však čaká pod kapotou - nová pumpová dýzová TDI od spoločnosti Volkswagen. Tým necháva Fabia svoju nemeckú konkurenciu za sebou a výkonom sa približuje modelom GTI. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda iba za 10,5 sekundy s tachometrom do 200 km/h. Úplne inak sa správa trojcylindrový motor A2, ktorý rozvíja svoj temperament až pri 2000 otáčkach za minútu. Napriek tomu sa však tento, v teste najslabší motor so 75 PS, držal dobre. Od 90 PS silného Mercedesu nie je oveľa slabší, čo dokazujú aj hodnoty namerané v teste. Najlepšie kvality mimo mesta však má Škoda Fabia.

Ako to však vyzerá so spotrebou, ktorá je pre mnohých dôležitejšia ako zrýchlenie a tichý chod motora? Očakávania, ktoré boli vysoké, nedokázalo splniť ani jedno z vozidiel. So spotrebou 5,5 litra a 5,8 litra na 100 kilometrov to síce v prípade Mercedesu a Škody nie je zlé, ale hodnoty medzi 5 až 6 litrami sa dajú dosiahnuť aj s modelmi Volkswagen Golf TDI alebo Toyota Avensis D-4D. Najväčším sklamaním však bol výsledok A2. Podľa konštruktérov by mala spotreba predstavovať približne 4,3 litra na 100 km. Realita však vyzerá úplne ináč a s 5,6 litra zaostáva Audi výrazne za sľubmi konštruktérov. Niekoľko desatiniek ide síce na konto 16-palcových kolies, ktoré boli použité pri teste, avšak so sériovými pneumatikami sa výrazne zhoršuje brzdiaca dráha automobilu. Hlavným dôvodom relatívne vysokej spotreby hliníkovej konštrukcie od Audi je pravdepodobne jeho váha, ktorá sa s 1,14 tony rovná oceľovej konštrukcii Mercedesu.

Dôležitý nie je však iba výkon motora a dizajn karosérie. Nezanedbateľný je výzor a kvalita vnútorného priestoru, ako aj pohodlie. V tejto kategórii si najlepšie počínali dizajnéri z Audi, ktorého kvalita interiéru a priestorovosť presvedčí mnohých. Iba o niečo zaostal dizajn Škody, ktorá nechala Mercedes s jeho plastovým až nízkokategorickým interiérom ďaleko za sebou. Najvýraznejšie však Mercedes zaostáva za svojimi konkurentmi v zvládaní cestných nerovností. Kým Audi a najmä Škoda tieto malé „prekážky” hravo zvládajú, Mercedes si veselo poskočí. Jedna z mála vecí, ktorá sa dá Fabii vytknúť, je absencia ESP. Ani to však nebráni jej celkovému víťazstvu pri vzájomnom porovnaní. Fabia, ktorá necháva za sebou svetové značky ako Audi a Mercedes, tak to tu ešte nebolo.

(pm)

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno a mimoriadne teplo. Najvyššia denná teplota 23 až 28, vo výške 1500 m 14 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7, na juhozápade 8 až 12, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. V piatok bude jasno až polojasno, popoludní ojedinele prehánky alebo búrky. Mimoriadne teplo. Nočná teplota 13 až 9, najvyššia denná teplota 25 až 29 stupňov. V sobotu bude polojasno až oblačno a miestami, najmä v západnej polovici územia prehánky alebo búrky. Mimoriadne teplo. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota väčšinou 25 až 29 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.31 a zapadne o 20.07 hod.

Amsterdamdážď11
Aténypolojasno27
Belehradjasno25
Berlínzamračené 19
Bratislavapolooblačno26
Bruseldážď13
Budapešťjasno26
Bukurešťoblačno20
Dublinoblačno13
Frankfurtdážď14
Helsinkiprehánky14
Istanbulpolooblačno21
Kodaňzamračené16
Lisabonpolojasno20
Londýndážď12
Madridoblačno18
Milánooblačno24
Moskvapolojasno15
Oslooblačno10
Paríždážď12
Prahaoblačno 23
Rímjasno25
Sofiaoblačno19
Štokholmprehánky12
Varšavaoblačno24
Viedeňjasno27
Záhrebjasno25
Ženevadážď16

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 4. 2002: Bratislava 99,42, Sliač 97,49, Košice 98,50, Poprad 93,12, za 30. 4. 2002: Bratislava 100,03, Sliač 97,81, Košice 98,75 Poprad 93,37.Údaje poskytuje SPP.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.