CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude jasno až polojasno a mimoriadne teplo. Najvyššia denná teplota 23 až 28, vo výške 1500 m 14 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7, na juhozápade 8 až 12, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. V piatok bude jasno až polojasno, popoludní ojedinele prehánky alebo búrky. Mimoriadne teplo. Nočná teplota 13 až 9, najvyššia denná teplota 25 až 29 stupňov. V sobotu bude polojasno až oblačno a miestami, najmä v západnej polovici územia prehánky alebo búrky. Mimoriadne teplo. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota väčšinou 25 až 29 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.31 a zapadne o 20.07 hod.Amsterdam | dážď | 11 |
Atény | polojasno | 27 |
Belehrad | jasno | 25 |
Berlín | zamračené | 19 |
Bratislava | polooblačno | 26 |
Brusel | dážď | 13 |
Budapešť | jasno | 26 |
Bukurešť | oblačno | 20 |
Dublin | oblačno | 13 |
Frankfurt | dážď | 14 |
Helsinki | prehánky | 14 |
Istanbul | polooblačno | 21 |
Kodaň | zamračené | 16 |
Lisabon | polojasno | 20 |
Londýn | dážď | 12 |
Madrid | oblačno | 18 |
Miláno | oblačno | 24 |
Moskva | polojasno | 15 |
Oslo | oblačno | 10 |
Paríž | dážď | 12 |
Praha | oblačno | 23 |
Rím | jasno | 25 |
Sofia | oblačno | 19 |
Štokholm | prehánky | 12 |
Varšava | oblačno | 24 |
Viedeň | jasno | 27 |
Záhreb | jasno | 25 |
Ženeva | dážď | 16 |
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 4. 2002: Bratislava 99,42, Sliač 97,49, Košice 98,50, Poprad 93,12, za 30. 4. 2002: Bratislava 100,03, Sliač 97,81, Košice 98,75 Poprad 93,37.Údaje poskytuje SPP.
|
|
|