Hospodársky denník
USD46,934 Sk
EUR42,938 Sk
CHF29,487 Sk
CZK1,41 Sk
  Pondelok  20.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nielen prácou sme živí

Nepísaný zákon: Investície do ľudí sa firmám bohato vracajú

Zohľadnenie potrieb rodiny sa stáva pre zamestnávateľov konkurenčnou výhodou, povedal na slávnosti pri príležitosti vyhlásenia prvého ročníka súťaže Zamestnávateľ ústretový k rodine minister práce, sociálnych vecí a rodiny Peter Magvaši. Jednou z prioritných tém sociálnej agendy Európskej únie sa dnes stáva oblasť zlaďovania rodinných a pracovných povinností zamestnancov. Zamestnávatelia v SR, ktorí neváhali ísť s kožou na trh a prihlásili sa do súťaže, tu tak vlastne presadzujú filozofiu novej európskej kultúry. Jedenásťčlenná hodnotiteľská komisia, v ktorej okrem zástupcov vyhlasovateľa, teda MPSVR SR, boli aj zástupcovia AZZZ SR, odborov, Národného úradu práce, Medzinárodného strediska pre štúdium rodiny a VÚ práce, sociálnych vecí a rodiny, hodnotila firmy v troch kategóriách. V kategórii

rodinná politika

dávali dôraz na flexibilnosť pracovného času a organizácie práce, pomoc pri starostlivosti o deti a členov rodiny, ako aj o domácnosť, na podporu voľnočasových a rekreačných aktivít i na vzťahy rodinných príslušníkov k organizácii. Najvyšší počet bodov (1110), a tým aj prvé miesto, získala spoločnosť Východoslovenská energetika, a. s., Košice, za ňou sa umiestnili Volkswagen Slovakia, a. s., Bratislava (1080 bodov) a Slovenské magnezitové závody, a. s., Jelšava (1010 bodov). V kategórii

rovnosť príležitostí

sa sledovala štruktúra zamestnancov vo vedúcich funkciách, odmeňovanie, štruktúra pracovných úväzkov, podpora a pomoc ženám a mužom vo vedúcich funkciách. Najviac bodov (1300) získala spoločnosť Whirlpool Slovakia, s. r. o., Poprad, ktorá tým zároveň obhájila víťazstvo z minulého, nultého, ročníka. Za ňou sa umiestnili Elas, s. r. o., Prievidza s 1060 bodmi a Slovenská agentúra ŽP - stredisko Urbion Bratislava s 810 bodmi. V kategórii

najoriginálnejšie

opatrenie pre rodinu vyhrala spoločnosť Informačné služby a systémy (ISS) Bratislava, s. r. o., na druhom mieste skončil Chemosvit, a. s., Svit a na treťom Whirlpool Slovakia. Face to face alebo inak tvárou v tvár či otvorene, by sme mohli parafrázovať názov celopodnikových stretnutí, ktoré sa v tejto popradskej firme konajú každý mesiac alebo dva. „Prevzali sme to, čo bolo pôvodne vytvorené na americkú mentalitu,“ hovorí Errico Biondi, riaditeľ Whirlpool Slovakia, s. r. o., Poprad. „Hovoríme tam o všetkých problémoch našej fabriky. Či ide o znižovanie stavu pracovníkov alebo o rozširovanie, ako vyzerá výroba na ďalší mesiac, aká je kvalita, o tom, ako usporiadať oslavu atď. Ľudia boli spočiatku uzavretí, ale dnes už sú

veľmi aktívni,

niekedy až agresívni. Ale to je dobré.“ Jeho slová dopĺňa personálna manažérka Zuzana Rošková: „Dôležitá je spätná väzba od modrých golierov k nám. Trvalo to, kým sme sa naučili komunikovať a vzájomne si rozumieť.“ Z deviatich manažérov tejto firmy s približne siedmimi stovkami zamestnancov je päť žien. „S našimi mužskými kolegami tvoríme vynikajúci tím,“ chváli si atmosféru vo firme.

„Zamestnanec spokojný v rodine dokáže v práci podať lepší, kvalitnejší výkon,“ tvrdí Ing. Stanislav Beťko, riaditeľ pre ľudské zdroje z Chemosvitu, a. s., Svit. „Ale vyčísliť to je naozaj veľmi ťažké. Je to podobné ako s finančným vyčíslením prínosov za vzdelávanie.“ Pre 1460 zamestnancov je na rok 2002 plánovaný sociálny fond vyše 4 mil. Sk. Novinkou je tzv. výberový blok, čo znamená, že každý zamestnanec má vyčlenených 1000 Sk a môže ich využiť podľa svojej úvahy na šport, kultúru, nákup vitamínov, úhradu lekárskych výkonov, cestovné a pod. S touto politikou starostlivosti o zamestnancov, ktorá obsahuje aj veľmi kvalitnú starostlivosť o zdravie nielen zamestnancov, ale aj ich rodín, sa podľa neho stotožnilo predstavenstvo firmy a jej najvyšší manažéri. „Naším najväčším aktívom sú ľudia,“ povedal pre Hd aj Rudolf Lukačka, riaditeľ spoločnosti Elas, s. s r. o., Prievidza, ktorá zamestnáva asi 90 pracovníkov, z toho asi polovicu žien. R. Lukačka si pochvaľuje, že ženy vedia precízne dotiahnuť veci do detailov, dokonca najväčšie projekty s rozpočtom niekoľko desiatok miliónov Sk vedú ženy. Už druhý rok za sebou vo firme vyhodnocovali pracovníkov, ktorí vykonali niečo mimoriadne - do užšieho výberu sa po oba roky dostali iba ženy. „Veľmi veľa závisí od vzťahu k robote, najlepšie je, keď je pre zamestnanca koníčkom,“ hovorí. „Robíme veľké unikátne projekty, pri ktorých sa nedá všetko dopredu predvídať. Človek je schopný to zvládnuť vtedy, keď má

dobré zázemie

doma a zároveň cíti, že firma mu dáva nielen peniaze, ale chápe, že je živý nielen prácou. Máme množstvo programov pre deti, stretnutia celých rodín. principiálne máme pružný pracovný čas. Naši zamestnanci sa stretávajú na lyžiarskych a poznávacích zájazdoch. Dosť do toho investujeme a rozhodne si myslíme, že sa nám to vracia. Človek je potom ochotný a schopný rešpektovať záväzky firmy voči zákazníkom.“ Najoriginálnejším riešením v prospech rodiny sa za minulý rok prezentovala firma ani nie s 50 zamestnancami. Nielenže zabezpečili pre deti pracovníkov od 3 do 10 rokov počas prázdnin pobyt v materskej škôlke so zaujímavým programom, ale rodičia nemuseli mať starosť ani o to, ako ich tam ráno dopraviť a popoludní ísť po ne. Priamo od ich pracoviska deti odviezol autobus a zasa ich tam popoludní priviezol. „Chceli sme, aby sa naši zamestnanci mohli sústrediť na svoju prácu,“ vysvetľuje pohnútky Ing. Anton Streicher, generálny riaditeľ ISS Bratislava, s. r. o. ISS sa nestará o svojich pracovníkov a ich deti iba v lete, po celý rok môžu využívať rekreačné zariadenie v Starej Lesnej na rodinné dovolenky. „Najlepšia je investícia do ľudí,“ hovorí generálny riaditeľ. „Je to konkrétna možnosť, ako im

nielen zaplatiť

za prácu, ale aj poskytnúť nejaké výhody, ktoré ich zblížia a stmelia firmu.“ Povedal nám tiež, že bude súťaž propagovať medzi svojimi známymi a obchodnými partnermi, pretože si myslí, že aj iní zamestnávatelia robia rôzne zaujímavé aktivity pre svojich pracovníkov a je škoda, že sa s tým nepochvália.

Za vyhodnotením súťaže nasledovalo vyhlásenie ďalšieho ročníka. Jeho mottom je: Spojenie sveta práce so svetom rodiny. Súťažné kategórie sa nemenia. Termín na zaslanie prihlášok a dotazníkov je 31. január 2003, dovtedy ešte možno všeličo vykonať v prospech zamestnancov, a tým aj samotnej firmy.

Zuzana Krútka

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.