Hospodársky denník
USD46,934 Sk
EUR42,938 Sk
CHF29,487 Sk
CZK1,41 Sk
  Pondelok  20.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hromobitie na leteckom nebi

Niečo ako dobré mravy slovenským úradníkom nič nevraví?

Letná turistická sezóna, to nie sú len príjemné oddychové pobyty slnkachtivých dovolenkárov pri mori, ale je to aj veľký letecký džob. Len z bratislavského letiska sa v minulom roku prepravilo k moru takmer 150-tisíc dovolenkárov a z košického letiska to bolo takmer 40-tisíc. Napríklad len do Grécka sa v minulom roku v charterovej preprave letecky prepravilo zo Slovenska takmer 69-tisíc pasažierov. V pozadí týchto čísel treba však vidieť aj neľútostné boje, ktoré sa o tento výhodný obchod odohrávajú medzi jednotlivými prepravcami a leteckými spoločnosťami a následne úradmi, ktoré dávajú príslušné povolenia. Všetky letecké spoločnosti by veľmi rady prepravovali turistov k moru, lenže každému, pochopiteľne, nie je možné vyhovieť. V súčasnosti sa napríklad vyhrocuje situácia s lietaním do Tuniska, pretože nedošlo k dohode o vyváženosti kapacity série charterov medzi slovenskými a tuniskými prepravcami. Naše letecké spoločnosti Slovenské aerolínie ani Air Slovakia BWJ nedostali doteraz povolenie na vykonávanie týchto letov, od ministerstva dopravy Tuniskej republiky. V uplynulých týždňoch sa skomplikovala situácia aj pri letoch do Egypta. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR povolilo jednu sériu letov medzi prímorským strediskom Hurgáda a Bratislavou zahraničnej leteckej spoločnosti Lotus Air. Príslušná cestovná kancelária nadväzne zrušila jednu sériu letov Slovenskými aerolíniami a preorientovala sa na spoločnosť Lotus Air. Samozrejme, táto nečakaná zmena narobila Slovenským aerolíniám značné ťažkosti, a tak sa jej generálny riaditeľ Miloslav Meszáros obrátil na ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka so sťažnosťou na postup úradníkov sekcie civilného letectva. Povolením letov pre Lotus Air (s ktorým nerátali) prišli Slovenské aerolínie o realizáciu výkonov leteckej dopravy v hodnote 36 mil. Sk. Generálny riaditeľ argumentoval, že povolenie vydané sekciou civilného letectva je v príkrom rozpore so smernicami Leteckej príručky (AIP) Slovenskej republiky, pretože spomínaný dopravca nedodržal termín podania žiadosti do 15. 1. 2002, ale žiadosť poslal podstatne neskoršie. Navyše v minulom roku Slovenské aerolínie skúmali obdobnú možnosť prepravy cestujúcich z Egypta na Slovensko, avšak postoj leteckých autorít Egypta bol nekompromisne zamietavý. M. Meszáros sa v tejto súvislosti obáva, že postup sekcie letectva MDPT SR v tomto kontexte vytvoril nebezpečný precedens v princípoch udeľovania povolení na charterové lety. Na jeho sťažnosť odpovedal osobne minister Jozef Macejko listom z 2. mája, v ktorom oznamuje, že spomínaná AIP SR, čiže Letecká informačná príručka, nie je všeobecne záväzný právny predpis. Je to integrovaný súbor leteckých informácií, ktorý vydávajú Letové prevádzkové služby SR. Minister ďalej zdôraznil, že sekcia letectva podporuje slovenských prepravcov a pre každú letnú dovolenkovú sezónu tvrdo obhajujú vyváženosť kapacity slovenských a zahraničných prepravcov. Navyše ministerstvo sa v uplynulých rokoch niekoľkokrát pokúsilo nepovoliť žiadnu sériu nepravidelných letov pre zahraničných leteckých dopravcov tej-ktorej krajiny. Reakcia v jednotlivých štátoch však bola taká, že na revanš nepovolili slovenským dopravcom série charterových letov. Čiže stručne povedané, termín 15. január je iba orientačný a nie záväzný a ministerstvo poskytlo preto určité percentá letov do Egypta, aby nevyvolalo prípadnú negatívnu reakciu egyptského ministerstva dopravy, ktoré by mohlo zastaviť lietanie našich leteckých spoločností do Egypta. Čo dodať na záver? Každý zo zainteresovaných má svoje argumenty, ktorými dokazuje svoju pravdu. Všetko však nemožno vidieť iba cez prizmu smerníc či ministerských vyhlášok. Existuje aj niečo také, čo sa nazýva dobrými mravmi. Aj ministerskí úradníci by si ich mohli osvojiť a v takomto nečakanom prípade, ktorý priniesol Slovenským aerolíniám stratu 36 mil. Sk, je potrebné okamžite informovať druhú stranu, a nie až týždne po úradnom akte a dokonca až na vyžiadanie stanoviska riaditeľom leteckej spoločnosti.

Jozef Kunik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.