Hospodársky denník
USD47,081 Sk
EUR43,331 Sk
CHF29,823 Sk
CZK1,416 Sk
  Utorok  21.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kolaps nestraší, je to hrozba

Tri štvrte storočia na kolesách bratislavskej hromadnej dopravy

Myšlienka, aby električkovú sieť, ktorá vznikla v Bratislave už v roku 1895, doplnila i autobusová doprava, sa začala presadzovať až po prvej svetovej vojne. V apríli 1927 vydal Notársky úrad Bratislavy koncesnú listinu Bratislavskej elektrickej účastinnej spoločnosti, na rýchlu osobnú periodickú dopravu osôb autobusmi. Tretieho mája 1927 dorazili do Bratislavy dva autobusy značky Praga NO s kapacitou 23 miest na sedenie, s maximálnou rýchlosťou 35 km za hodinu na Hviezdoslavovo námestie. V závere uplynulého víkendu si pracovníci Dopravného podniku Bratislavy (DPB) i obyvatelia mesta pripomenuli 75. výročie od začiatku autobusovej dopravy v Bratislave. V súčasnosti hromadná doprava v našom hlavnom meste skutočne

je na hranici

únosnosti. Primátor Jozef Moravčík priznáva, že najmä v raňajšej a popoludňajšej špičke nastáva v meste dopravný kolaps. „Je to dôsledok už roky neriešených problémov s dopravou,“ zdôrazňuje generálny riaditeľ DPB Ing. Ján Zachar, ktorého sme v súvislosti s výročím vzniku autobusovej dopravy v Bratislave navštívili. Okrem iného zdôraznil: „Oslavy spomínaného výročia prebehli počas víkendu veľmi úspešne a naši najlepší vodiči dostali za svoju celoživotnú prácu pekné morálne i vecné ocenenia. Ale to je iba jedna stránka osláv. Druhou je skutočnosť, že nesmieme zaspať vývoj a musíme sa snažiť byť v centre diania Európy a zachytiť najnovšie trendy v hromadnej doprave. Dnes presne poznáme situáciu v Nemecku či vo Francúzsku a sme radi, že sme aj my naštartovali s plynofikáciou autobusov. Tento trend je veľmi efektívny a napríklad vo Francúzsku už vyše 100 miest používa na hromadnú dopravu autobusy na plyn. Treba však poznamenať, že tam majú

dobrého sponzora

vo firme Gas de France.“ Najväčším problémom bratislavskej hromadnej dopravy je permanentný nedostatok financií na obnovu električkovej, trolejbusovej i autobusovej dopravy. Nie je zvláštnosťou ráno stráviť v autobuse aj hodinu a pol pri ceste do práce. Už roky sa však finančné prostriedky na modernizáciu dopravy v Bratislave tvrdo obmedzujú, a tak súčasnosť je iba presným odrazom finančnej podvýživy. Generálny riaditeľ Ján Zachar je presný aj v číslach: „Doprava je problémom vo všetkých európskych veľkých mestách, ale v Bratislave je už skutočne v špičke na hranici únosnosti. Dovolím si povedať, že v Bratislave doprava už v blízkej budúcnosti

môže skolabovať,

pokiaľ tu nevybudujeme integrovaný systém dopravy, ktorý už majú všetky európske mestá. To však nedokáže vyriešiť iba mesto, ale pomocnú ruku musí podať aj vláda SR. Primátor Jozef Moravčík má veľký záujem riešiť dopravné problémy Bratislavy, avšak ak by sa mal obnoviť len autobusový vozidlový park, potrebovali by sme investovať vyše 5 mld. Sk. To je pre obraznosť približne dvojročný rozpočet celého mesta. Verím, že nám pri znižovaní nákladov pomôže plynofikácia autobusov, pretože prevádzka na plyn je v súčasnosti podstatne lacnejšia, takmer o 50 %, než používanie nafty. U nás to znamená iba na palive ročne úsporu približne 150 mil. Sk. Ďalším boľavým problémom bratislavskej dopravy je obnova a údržba električkovej a trolejbusovej dopravy. Tu sa návratnosť investícií pohybuje na úrovni 25 - 30 rokov. Žiaľ, na to peniaze nemáme. Pre obraznosť jeden meter modernizácie električkovej trate stojí 100-tisíc Sk. Plne vítam myšlienku vybudovať v Bratislave systém kontinuálnej a integrovanej dopravy v kombinácii metro, železničná, električková i autobusová doprava. Investície do takejto dopravy sa veľmi rýchlo vrátia. „V poslednom období sa dá v regiónoch Slovenska neraz

vycítiť odpor

voči Bratislave a riešeniu jej problémov. Regionálni politici či ekonómi vyčítajú hlavnému mestu veľké investície, akoby na úkor rozvoja celého Slovenska. Aký má názor na investície do dopravného systému hlavného mesta SR, generálny riaditeľ DPB Ján Zachar? „Úplne chápem občanov aj mimo Bratislavy. V uplynulých dňoch som navštívil Zuberec na Orave. Bol som veľmi nespokojný s dopravou v tomto regióne. Určite by tu mali dopravnú obslužnosť regiónu zlepšiť. Avšak Bratislava je vstupnou bránou na Slovensko. Je to región, v ktorom žije 1,3 milióna obyvateľov, vytvára sa tam vysoký domáci produkt a bez dopravy by v tomto regióne všetko zastalo. Čiže aj Orava či ďalšie regióny si zaslúžia skvalitnenie dopravy, ale podobne aj Bratislava. Nemôžeme sa napríklad vzdať medzinárodných koridorov, na ktorých sa dá pekne zarábať napríklad z hľadiska nákladnej dopravy. Tento trend musíme zachytiť, pretože nás môže Európa z hľadiska dopravy začať obchádzať nielen v smere sever - juh, ale aj v smere z východu na západ.“

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude veľká, popoludní v západnej polovici zmenšená oblačnosť. Ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 19 až 23, na juhozápade 25 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 10 stupňov. Slabý premenlivý, popoludní na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s.V stredu bude prevažne polojasno. Nočná teplota 15 až 11, v dolinách okolo 9 stupňov, denná teplota 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno, popoludní na západe pribúdanie oblačnosti, neskôr s búrkami. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 25 až 29, na severe okolo 23 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.06 a zapadne o 20.32 hod.

Amsterdamoblačno20
Atényslnečno21
Belehraddážď22
Berlínoblačno20
Bratislavaoblačno20
Brusel oblačno21
Budapešťdážď20
Bukurešť oblačno21
Frankfurt oblačno22 
Helsinkioblačno19
Istanbuldážď21
Kodaňoblačno17
Kyjevjasno17
Lisabondážď18
Londýndážď17
Madridoblačno20
Moskvaprehánky12
Oslooblačno18
Parížpolooblačno21
Prahadážď17
Rímpolooblačno24
Sofiadážď14
Štokholmpolojasno18
Varšavaoblačno21
Viedeňzamračené22
Záhreboblačno20
Ženevaoblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.