|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stále citlivé poľnohospodárstvoĎalšie írske nie by spôsobilo Európskej únii hlbokú krízu Brusel (TASR) - Druhé írske nie v novembrovom referende o Zmluve z Nice by vrhlo Európsku úniu do jednej z najhlbších politických kríz a mohlo by oddialiť rozšírenie až do roku 2006. V novom vydaní to píše bruselský týždenník European Voice. Konštatovanie je o to viac znepokojujúce, že faktory, ktoré Írov viedli k odmietnutiu dohody o reformách EÚ nevyhnutných pre rozšírenie v júni 2001, pravdepodobne opäť prevážia a povedú k negatívnemu výsledku ľudového hlasovania. Rozšírenie EÚ plánované na rok 2004 je síce podľa časopisu možné uskutočniť aj bez ratifikácie Zmluvy z Nice z právneho, nie však z politického hľadiska. Najmä preto, že bez prerozdelenia hlasov v rozhodovacom orgáne EÚ - Rade ministrov - by mali hlavné slovo malé štáty. Nemecko a ostatné veľké krajiny preto trvajú na tom, aby sa nový spôsob hlasovania dohodnutý v Nice stal právne záväzný ešte pred rozšírením. Odložené rozšírenie? Írske nie by si tak zrejme vyžiadalo vypracovanie novej dohody, čo by odsunulo rozšírenie najmenej do roku 2006. Kandidátske krajiny, ktoré v príprave na členstvo vyvinuli obrovské úsilie a splnili už väčšinu požiadaviek, pritom strácajú trpezlivosť a podpora tamojšej verejnosti voči EÚ sa znižuje. Ďalšie oneskorenia by mohli vyvolať frustráciu a cynizmus. Pre východných politikov by bolo ešte ťažšie presadzovať reformy a mohlo by to ohroziť aj referendá o vstupe, ktoré kandidáti chystajú, varuje European Voice. EÚ však ostáva aj napriek podobnému možnému vývoju až podozrivo pokojná. Jej predstavitelia tvrdia, že neexistuje žiadny plán B pre prípad írskeho nie. Únia podľa časopisu verí v írsky súhlas so Zmluvou z Nice na základe prieskumov verejnej mienky, podľa ktorých väčšina Írov podporuje rozšírenie. Agrárne nezhody Členské štáty európskej pätnástky sa nevedia dohodnúť na spoločnom stanovisku voči kandidátskym krajinám v kapitole poľnohospodárstvo. Nemecko, Holandsko, Británia a Švédsko totiž naďalej nesúhlasia s poskytnutím ani časti priamych platieb pre farmárov nových krajín. Tieto štyri krajiny počas búrlivých diskusií v tzv. skupine pre rozšírenie v Rade ministrov zamietli španielsky kompromisný návrh, aby v spoločnom stanovisku EÚ boli priame platby novým členom priznané, avšak o ich výške a prechodnom období, počas ktorého by sa postupne zvyšovali, by sa rozhodlo až v záverečnom finančnom balíku na konci roka. Nemci, Holanďania, Briti a Švédi trvajú na tom, aby sa na záver rokovaní rozhodovalo o tom, či vôbec nejaké priame platby novým členom poskytnúť. Argumentujú tým, že Agenda 2000, ktorá stanovuje finančný rámec EÚ na roky 2000 - 2006, so žiadnymi priamymi platbami nepočítala. Tlak kandidátov Európska komisia však aj pod tlakom kandidátskych krajín navrhla poskytnúť im v prvom roku po vstupe 25 percent z priamych platieb a ich výšku postupne zvyšovať počas prechodného obdobia do roku 2013. Predsedajúce Španielsko a ďalších desať krajín s ňou v podstate súhlasí, pretože aj s poskytnutím priamych platieb sa podarí dodržať dohodnutý rozpočtový limit. Podobné spory vládnu medzi členskými krajinami aj v prípade výrobných kvót pre poľnohospodárstvo, s ktorými veľkú nespokojnosť vyjadrilo aj Slovensko. Ani tu nie je jasné, či sa ich podarí vyriešiť v prvom polroku alebo opäť až za dánskeho predsedníctva. V každom prípade sa potvrdzuje skutočnosť, že rokovania o poľnohospodárstve budú mimoriadne náročné. Nové návrhy Španielsko sa teraz pokúsi predložiť nové kompromisné návrhy a verí, že spoločnú pozíciu ku kapitole sa Európskej únii podarí dosiahnuť do konca júna, ako to stanovuje tzv. cestovná mapa. Hrozí však, že stanovisko nebude obsahovať nič podstatné a všetky nedoriešené citlivé otázky budú vyčlenené do záverečného finančného balíka. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |