Hospodársky denník
USD47,386 Sk
EUR43,877 Sk
CHF30,215 Sk
CZK1,421 Sk
  Štvrtok  23.Mája 2002

Zákazník si vyberá

Viac sušiny, viac zdravia

Spotreba nealkoholických nápojov prešla v posledných rokoch pozoruhodným vývojom. V prvých troch rokoch po revolúcii každého šokoval raketový nástup nových nápojov svetových značiek. Staromódni ekonómi upozorňovali na zbytočnosť míňania stámiliónov na dovoz módnych svetových nealkoholických nápojov. Obyvatelia si všímali ich podstatne vyššiu cenu od klasických „malinoviek“ rôznej farby. Logickým krokom niektorých domácich podnikateľov bolo založiť si vlastnú výrobňu. Keďže možnosť neobmedzeného dovozu koncentrátov rôznej chuti bola prakticky stále, každý, kto disponoval pitnou vodou a akým-takým priestorom, sa mohol stať výrobcom nealkoholického nápoja. V polovici desaťročia začali skutočne ísť „na dračku“ pre svoju chuť, ale aj nižšiu cenu.

Je pravda, že ceny vstupov pre týchto podnikateľov sa mierne zhoršili, prispel k tomu aj vývoj kurzu slovenskej koruny. Vývoj hospodárskych výsledkov výrobcov nealkoholických nápojov však v uplynulom roku klesol až o 536 mil. Sk. Nepochybujem o tom, nie je to len zdražením vstupov. Slovenský spotrebiteľ začal mať vážnejšie starosti a možno sa stal aj zdravotne vychovanejším, vzdelanejším. Tí majetnejší sa nehanbia priznať, že začali piť vlastnoručne (pravdaže, elektrickým odšťavovačom vyrobené) vytlačené ovocné šťavy. Ich podiel asi neovplyvnil spotrebu. Skôr sa možno oprávnene domnievať, že došlo k zníženiu spotreby nákupných zvyklostí spotrebiteľov. Ak by tento proces prebiehal v bohatej krajine, budem mu držať palce, lebo evidentne by zo štatistiky vyskočili aj čísla o tom, že je čoraz viac spotrebiteľov pijúcich originálne ovocné šťavy vyrobené v domácich menších lisovniach z aktuálnej úrody ovocia. Čím väčší podiel čistej sušiny, tým tá šťava je zdravšia i drahšia.

Ivan Klačanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.