CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude jasno až polojasno, na východe spočiatku ešte oblačno a ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 21 až 25, na juhozápade okolo 27 stupňov. Na horách vo výške 1500 m sa oteplí na 14 stupňov. Juhovýchodný vietor 3 až 7 m/s.V piatok bude veľká, na východe územia spočiatku ešte zmenšená oblačnosť. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 18 až 23, na východe územia okolo 26 stupňov. V sobotu bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky, najmä na severe územia. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 20 až 24, na východe územia 26 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.04 a zapadne o 20.34 hod.Amsterdam | prehánky | 19 |
Atény | polojasno | 27 |
Belehrad | oblačno | 24 |
Berlín | polojasno | 26 |
Bratislava | polojasno | 26 |
Brusel | prehánky | 21 |
Budapešť | polojasno | 26 |
Bukurešť | oblačno | 24 |
Frankfurt prehánky | 24 | |
Helsinki | oblačno | 16 |
Istanbul | oblačno | 27 |
Kodaň | oblačno | 22 |
Kyjev | jasno | 18 |
Lisabon | oblačno | 21 |
Londýn | prehánky | 17 |
Madrid | oblačno | 22 |
Moskva | prehánky | 13 |
Oslo | oblačno | 18 |
Paríž | prehánky | 20 |
Praha | polojasno | 26 |
Rím | slnečno | 26 |
Sofia | oblačno | 23 |
Štokholm | polojasno | 21 |
Varšava | slnečno | 22 |
Viedeň | polojasno | 28 |
Záhreb | oblačno | 24 |
Ženeva | oblačno | 24 |
|
|
|