Hospodársky denník
USD47,386 Sk
EUR43,877 Sk
CHF30,215 Sk
CZK1,421 Sk
  Štvrtok  23.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tie naše cesty - samá jama

Máme 17 400 km ciest, z toho takmer 3500 km prvej triedy

Naše cesty najmä druhej a tretej triedy sú v katastrofálnom stave. Dnes by bolo treba opraviť minimálne 4200 kilometrov ciest, avšak na opravy nemáme peniaze. Za posledných osem rokov sa opravilo iba jedno percento vozoviek. Takýmto tempom nám nebude stačiť na opravy a údržbu ciest ani sto rokov. Na tom sa zhodli aj odborníci na seminári o údržbe ciest a diaľnic na Žilinskej univerzite. Diskutovali komplexne o celom probléme údržby našich ciest, pretože po roku 1990 jednoducho túto úlohu hlboko podceňujeme alebo z finančných dôvodov zanedbávame? Na tomto konštatovaní sa zhodnú nielen odborníci, ale tiež občania, veď dennodenne používame cesty od Sobraniec až po Bratislavu. Seminár splnil zámer najmä komplexnosťou obsahu, konštatoval riaditeľ odboru cestného hospodárstva ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Gejza Végh. Na okraj údržby a opráv našich ciest okrem iného konštatoval: „Na údržbu ciest a diaľnic ročne venujeme približne 2,3 mld. Sk. Na prvý pohľad je to pekná sumu, avšak má to jednu závažnú chybu. Takúto sumu ročne dávame na opravy ciest už takmer desať rokov, pritom index rastu cien dosiahol neraz 200 - 300, ba aj viac percent. Na obraznosť spomeniem cenu jednej tony soli, ktorá pred niekoľkými rokmi stála približne 800 Sk, dnes stojí až 2500 Sk, a to už nevravím o cene asfaltu a ďalších materiáloch a službách. Čiže za tie isté peniaze každoročne opravíme menej a menej ciest.“. Na Slovensku máme 17 400 km ciest, z toho 14-tisíc kilometrov sú cesty druhej a tretej triedy. V súčasnosti sa však u nás opravuje ročne maximálne 400 km ciest, čo je určite veľmi málo. Odborníci tvrdia, že by sme mali ročne opravovať minimálne 1200 km ciest. Pri súčasnom nedostatočnom tempe údržby príde zrejme čas, že bude treba ročne opravovať až 2000 km ciest. Na Slovensku sú stovky a stovky ciest, ktoré sa neopravovali desiatky rokov. V posledných ôsmich rokoch sme opravili iba jedno percento vozoviek, čiže takto sa k celoplošnej oprave dostaneme možno tak o sto rokov. V porovnaní s vyspelými európskymi krajinami v oprave a údržbe ciest veľmi zaostávame. Avšak aj tu zrejme platí to známe ľudové príslovie, že sa môžeme prikryť len takou perinou, akú máme. Počas žilinského seminára sa odborníci zamerali aj na proces prechodu takmer 14-tisíc kilometrov ciest pod samosprávne kraje. Touto zmenou však určite nepríde k výraznému zlepšeniu opráv ciest, pretože bez zvýšenia financií sa nedajú robiť zázraky ani v krajoch. K prechodu vlastníctva ciest zo štátneho na samosprávne kraje má prísť k 1. januáru 2004, a tým zostane vo vlastníctve štátu iba 3200 km ciest. Riaditeľ odboru cestného hospodárstva ministerstva dopravy Gejza Végh v tejto súvislosti uviedol: „Pri riešení problémov financií ministerstvo nebude pristupovať k rozdeleniu finančných prostriedkov na opravy plošne, čiže podľa dĺžky ciest v tom-ktorom regióne, ale naopak podľa výkonov. Napríklad na cestách 1. triedy v dĺžke niečo vyše 3000 kilometrov dosahujeme až vyše polovicu výkonov, teda zrejme tie treba aj častejšie opravovať. Z toho však vyplýva, že so samosprávnymi krajmi bude veľmi ťažký dialóg. Treba zdôrazniť, že na Slovenskej správe ciest už funguje v rutinnej prevádzke cestná databanka. Čiže máme presne zistený súčasný stav ciest. Doteraz sme tvrdili vo verbálnej polohe, že situácia s opravami nie je dobrá, avšak v súčasnosti za nás už vravia konkrétne fakty, ktoré musíme rešpektovať, či chceme alebo nie. Už včera sme mali poopravovať vyše 4000 km ciest, čo je naše súčasné čisté manko.“ Na ministerstve preto pripravili Program údržby ciest a diaľnic do roku 2005, ktorý by mala prijať vláda ešte v tomto roku. V programe sa jasne vraví o tom, že oprava a údržba ciest sa už nesmie odkladať. Zo spomínaných 4-tisíc km musíme do roku 2005 opraviť minimálne 60 %. Na to potrebujeme úver vo výške 4 až 5 mld. Sk. Ministerstvo má ponuky z rôznych bánk na veľmi výhodné úvery, s nízkym úrokom a dlhým časom splácania. Je to nepochybne jediný spôsob, ako sa dá urobiť poriadok aj v opravách a údržbe našich ciest. Štát si v tejto oblasti dopravy musí jednoznačne určiť priority, a tie sú podľa odborníkov jasné - údržba, oprava a nová výstavba ciest.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, na východe spočiatku ešte oblačno a ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 21 až 25, na juhozápade okolo 27 stupňov. Na horách vo výške 1500 m sa oteplí na 14 stupňov. Juhovýchodný vietor 3 až 7 m/s.V piatok bude veľká, na východe územia spočiatku ešte zmenšená oblačnosť. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 18 až 23, na východe územia okolo 26 stupňov. V sobotu bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky, najmä na severe územia. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 20 až 24, na východe územia 26 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.04 a zapadne o 20.34 hod.

Amsterdamprehánky19
Aténypolojasno27
Belehradoblačno24
Berlínpolojasno26
Bratislavapolojasno26
Bruselprehánky21
Budapešťpolojasno26
Bukurešť oblačno24
Frankfurt prehánky24 
Helsinkioblačno16
Istanbuloblačno27
Kodaňoblačno22
Kyjevjasno18
Lisabonoblačno21
Londýnprehánky17
Madridoblačno22
Moskvaprehánky13
Oslooblačno18
Parížprehánky20
Prahapolojasno26
Rímslnečno26
Sofiaoblačno23
Štokholmpolojasno21
Varšavaslnečno22
Viedeňpolojasno28
Záhreboblačno24
Ženevaoblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.