Hospodársky denník
USD47,309 Sk
EUR43,777 Sk
CHF30,103 Sk
CZK1,431 Sk
  Piatok  24.Mája 2002

Priateľské listy do Bieleho domu (1)

Na podnety a otázky výkonného podpredsedu Hospodárskeho klubu (NEF) a šéfredaktora Hd Petra Kasalovského reaguje prof. Štefan Kassay, predseda dozornej rady I.D.C. Holding, a. s.

Ako vnímame pozíciu Spojených štátov vo svetovej politike?

Š. Kassay: Spojené štáty sú vo všeobecnosti vnímané ako vojensky a ekonomicky najsilnejšie na svete. Práve svojou pozíciou výrazne prispeli k riešeniu mnohých konfliktov, ktoré okolité krajiny a Európska únia neboli ochotné riešiť. Z ekonomického hľadiska má veľký význam americký kapitálový trh a trh s investíciami. Predstavuje obrovskú akumuláciu prostriedkov vplývajúcich na podnikateľské prostredie na celom svete. To zase predurčuje politické dianie a stavia do popredia význam politických rozhodnutí Bushovej administratívy. Politika a tvorba národných a z toho prameniacich medzinárodných pravidiel v oblasti pohybu kapitálu, licencií a vedeckého výskumu výrazne posilňuje dominanciu USA a jej vplyv na medzinárodný obchod a tvorbu podnikateľského prostredia medzinárodných korporácií.

Ktoré zahraničné akty administratívy prezidenta Spojených štátov G. W. Busha si ceníme najväčšmi a prečo?

Š. Kassay: Nazdávam sa, že hlavné zahraničné akty prezidenta USA sú utvárané udalosťami po 11. septembri. Vidím ich ako tri vzájomne prepojené skupiny. Po prvé je to vojna proti terorizmu bez obmedzenia na krajinu, región a rasu, po druhé je to vytvorenie celosvetovej koalície reprezentujúcej štáty a ľudí všetkých kultúr, náboženstiev a etnických skupín a napokon po tretie pokračovanie v humanitárnej pomoci najchudobnejším krajinám, kde sú veľké predpoklady rozvoja terorizmu. Násilie a nepredvídaná deštrukcia vyvolávajú obavy, strach, narúšajú vzťahy medzi krajinami. Stráca sa stabilita podnikateľských vzťahov a pocit bezpečia. Na dosiahnutie určitej stability, aby bol možný rozvoj podnikania i medzinárodného obchodu, však treba bezodkladne niečo urobiť. Nájsť spôsoby, ako potlačiť terorizmus a odstránenie jeho príčin v celosvetovom rámci vrátane krajín Európy. Určite sa na tom pracuje, hoci dosiaľ nebol iniciátor a silný garant na takýto program.

Čo je najdôležitejšie, respektíve najzaujímavejšie v slovensko-amerických reláciách z minulosti, dnes a v budúcnosti?

Š. Kassay: V minulosti významná časť nášho obyvateľstva emigrovala do Spojených štátov. V historickom rámci sa tak vytvorili vzájomné korene s krajinou pôvodu. Prostredie USA má dlhodobú tradíciu multikultúrneho prostredia, ako aj schopnosti elity prijímať poznatky rôznych národov a etník a uplatniť ich v každodennom živote a podnikateľskom osobitne. Podpísaním dohôd o rôznych formách pomoci (napríklad Dohoda o ochrane kultúrnych pamiatok) sa začala vzájomná spolupráca v oblasti vzdelávania, kultúry a podnikania. Spolupráca a bližšie spoznávanie nadobúdajú nové dimenzie, čo je nevyhnutným predpokladom na ďalšie prehĺbenie vzťahov už na základe osobných kontaktov a lepšej vzájomnej informovanosti. Na naše územie vstúpili významné korporácie (U. S. Steel, Whirlpool, Delhpi atď.) a prinášajú viditeľný posun v podnikateľskom myslení a v dosahovaných výsledkoch. Americké firmy, ktoré u nás pôsobia, prezentujú svoje poznatky o našej krajine a obyvateľstve v USA. Tým sa vytvárajú nové podnikateľské príležitosti aj pre stredných a malých podnikateľov. Zároveň začínajú prenikať aj slovenské firmy na americké trhy, kde silná konkurencia a rôzne reštrikcie v prospech domácich zákazníkov takého štarty značne spomaľujú a predražujú. Aj I.D.C. Holding založil dcérsku firmu Figaro Confectionery Corp., U. S. A. Napriek tomu, že zo spomenutých dôvodov je jej rozbeh pomalý, za necelý rok sme predali vyše päť ton cukríkov Verbena a roksových lízaniek za takmer 17-tisíc USD. Tento objem sa postupne zvyšuje.

Spravidla vzťahy medzi konkrétnymi osobami sú najdôležitejšie pre vzájomné pochopenie sa ich domovských štátov. Máte taký príklad zo svojho života?

Š. Kassay: Je to pravda. Poznávať krajinu a jej zvyky iba cez médiá možno stačí pre určitú skupinu ľudí, ale nedávajú dosť verný obraz o tej-ktorej krajine. Preto uprednostňujem osobné kontakty, ktoré sú bezprostredné, neformálne a smerujú k podstate vzájomných záujmov. Vytvárajú sa tak predpoklady umožňujúce zakladať nové podnikateľské aktivity po vzájomnom spoznaní. Aj ja osobne mám rodinné väzby a veľa priateľov v USA na univerzitách a tiež v rámci podnikateľskej činnosti. Napokon - aj moja dcéra Lucia pracuje vo firme v USA, čo rovnako prehlbuje môj vzťah k tejto krajine.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.