CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude od západu postupne veľká oblačnosť a početné prehánky, miestami najmä na západe a severe búrky. Na východe spočiatku polojasno. Najvyššia denná teplota 24 až 28. Teplota na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7 m/s.V sobotu bude oblačno, časom až polooblačno a miestami prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 21 až 25, na severe okolo 19 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.03 a zapadne o 20.35 hod.Amsterdam | dážď | 18 |
Atény | jasno | 27 |
Belehrad | zamračené | 24 |
Berlín | dážď | 14 |
Bratislava | dážď | 22 |
Brusel | dážď | 17 |
Budapešť | oblačno | 24 |
Bukurešť | oblačno | 27 |
Frankfurt jasno | 19 | |
Helsinki | oblačno | 21 |
Istanbul | polooblačno | 22 |
Kodaň | dážď | 13 |
Kyjev | polooblačno | 23 |
Lisabon | polooblačno | 21 |
Londýn | dážď | 16 |
Madrid | polooblačno | 21 |
Moskva | oblačno | 18 |
Oslo | dážď | 19 |
Paríž | zamračené | 15 |
Praha | dážď | 18 |
Rím | dážď | 21 |
Sofia | oblačno | 20 |
Štokholm | prehánky | 20 |
Varšava | dážď | 26 |
Viedeň | zamračené | 21 |
Záhreb | dážď | 20 |
Ženeva | polooblačno | 16 |
|
|
|