Vplýva internet na celosvetový nárast leteckej dopravy? Čím viac ľudia komunikujú, tým viac sa potrebujú stretávať Masový rozvoj informačných technológií (internet, e-mail, e-business) mal prekvapujúci dosah na leteckú dopravu - počet prepravovaných osôb stále stúpa, aj keby sa na prvý pohľad mohlo zdať, že trend by mal byť opačný, keďže ľudia medzi sebou častejšie, ľahšie a lacnejšie komunikujú. To, že sa podnikatelia, ako aj bežní ľudia spájajú medzi sebou pomocou nových informačných a telekomunikačných technológií, podnietilo ich potrebu viac sa stretávať, ako aj osobne spoznávať, a to nielen vo sfére obchodnej, ale aj mimo nej. Vďaka e-mailu ľudia medzi sebou oveľa intenzívnejšie komunikujú, je preto len otázkou času, kedy kontakty nadviazané napríklad elektronickou poštou vyústia v osobné stretnutia, či už na báze rodinnej, priateľskej alebo komerčnej. V oblasti ekonomiky a obchodu sa jednotlivé rozhodnutia vzhľadom na všeobecne a globálne narastajúcu konkurenciu konajú čoraz rýchlejšie. Obchodné prípady sa urýchľujú a často práve intenzívna komunikácia cez internet vyvolá nutkanie overiť si obchodného partnera osobne. To má nakoniec dosah i na dopravu, a najmä leteckú. Posledné výsledky počtu prepravených osôb za rok 1999 a odhady po dopyte po nových lietadlách v najbližších dvoch desaťročiach len potvrdzujú, že tendencia zvyšovania počtu cestujúcich má trvalý charakter a zdá sa, že korešponduje s masovým rozvojom a používaním internetu. Keďže internet je rovnako prístupný nielen vo veľkomestách, ale prakticky v akejkoľvek aj menšej obci, potrebu leteckej dopravy majú aj ľudia z menších miest či regiónov. To vplýva aj na pozitívny rozvoj relatívne menších, respektíve regionálnych letísk. Príkladom rýchleho rozvoja regionálnej siete leteckej dopravy je i Švédsko. Regionálne letiská, ktoré pôvodne slúžili prevažne pre vojenské lietadlá, sa stále rozširujú a vo väčšej a väčšej miere sa využívajú pre civilné lietadlá. V rámci regionálnej politiky sa tieto letiská nielen rozširujú, ale aj častejšie sa priamo prepájajú na väčšie letecké uzly. Dnes je možné z každého švédskeho regiónu začať leteckú cestu do všetkých svetadielov priamo z najbližšieho regionálneho centra. Takisto cestujúci zo všetkých končín sveta priletia priamo do regiónu a autobusovými alebo taxíkovými expresmi priamo na miesto napríklad obchodného rokovania. Podľa posledných prognóz práve regionálna letecká doprava zaznamená najväčší rozvoj v blízkej budúcnosti. Rozvoj regionálnej leteckej dopravy je v podstate predpokladom pre nárast využitia aj veľkých lietadiel. Internet a jeho využitie sa teda pozitívne prejavuje v celom komplexe leteckej dopravy, od veľkokapacitných lietadiel s ďalekým doletom až po menšie regionálne lietadlá. (mm)
|
PočasieDnes bude od západu postupne veľká oblačnosť a početné prehánky, miestami najmä na západe a severe búrky. Na východe spočiatku polojasno. Najvyššia denná teplota 24 až 28. Teplota na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 7 m/s.V sobotu bude oblačno, časom až polooblačno a miestami prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a početné prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 21 až 25, na severe okolo 19 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.03 a zapadne o 20.35 hod.Amsterdam | dážď | 18 |
Atény | jasno | 27 |
Belehrad | zamračené | 24 |
Berlín | dážď | 14 |
Bratislava | dážď | 22 |
Brusel | dážď | 17 |
Budapešť | oblačno | 24 |
Bukurešť | oblačno | 27 |
Frankfurt jasno | 19 | |
Helsinki | oblačno | 21 |
Istanbul | polooblačno | 22 |
Kodaň | dážď | 13 |
Kyjev | polooblačno | 23 |
Lisabon | polooblačno | 21 |
Londýn | dážď | 16 |
Madrid | polooblačno | 21 |
Moskva | oblačno | 18 |
Oslo | dážď | 19 |
Paríž | zamračené | 15 |
Praha | dážď | 18 |
Rím | dážď | 21 |
Sofia | oblačno | 20 |
Štokholm | prehánky | 20 |
Varšava | dážď | 26 |
Viedeň | zamračené | 21 |
Záhreb | dážď | 20 |
Ženeva | polooblačno | 16 |
|
|
|