Hospodársky denník
USD47,537 Sk
EUR43,613 Sk
CHF29,923 Sk
CZK1,428 Sk
  Pondelok  27.Mája 2002

Nebývalé stúpanie

Najťažší úsek na VI. koridore

Prvého apríla sa začali nepretržité výluky na traťovom úseku Čadca - Zwardoň. Okrem prvého bloku výlukových prác, ktorý má 24 dní, až do konca roka plánujú striedanie výlukových činností v cykle 10 dní výluk a 5 dní prevádzky. Hoci sa to nezdá, december tu bude čo nevidieť a s ním aj finiš stavebnej časti na modernizácii tejto koridorovej trate. Stavbu s názvom Čadca - Zwardoň - elektrifikácia trate vrátane predelektrifikačných úprav začali ŽSR v júni 1998. Pôvodne ju mali ukončiť v roku 2000, no finančné problémy zapríčinili

posun termínu

na neskorší dátum. A tak všetky stavebné práce by sa mali skončiť terénnymi úpravami až na budúci rok. So stavbou však úzko súvisí aj inštalácia zabezpečovacieho zariadenia Ebilock, ktoré by malo byť na úseku Čadca - hranica s PKP spustené až v novembri 2003. Celkové finančné náklady na stavbu rozdelenú do šiestich ucelených častí predstavujú 1,579 mld. Sk. Z nich je dosiaľ prestavaných 831 mil. Sk. V rámci týchto investícií položili prenosové cesty - optický aj metalický kábel - z Čadce až po hranicu s PKP. Vlani ukončili aj komplexnú rekonštrukciu koľajovej časti v Železničnej stanici Skalité, úpravy železničného spodku na úsekoch Čadca - Zwardoň, obchádzkové komunikácie v obciach Čierne pri Čadci a Skalité a mostné objekty na celom traťovom úseku Čadca - Zwardoň. Po odstránení pôvodného koľajového roštu urobia náročnú konštrukciu spodnej stavby: vybudujú novú pláň, položia geotextíliu a mrežovinu Tenzar, vybudujú nové koľajisko vrátane rozvodov pre osvetlenie, ozvučenie, zabezpečovacie zariadenie a odvodňovací systém a napokon položia nový koľajový rošt. V ostatných úsekoch sa pokračuje na úprave železničného spodku spracúvaním konštrukčných vrstiev, prisypávkami, lámaním a ťažením kameňa.

„Jeden z mostných objektov, nachádzajúci sa v Železničnej stanici Skalité, máme už skolaudovaný, ďalšie dva mosty sú odovzdané a pripravené na kolaudačné konanie,“ uviedol Ing. Juraj Zvolenský z Účelového strediska prípravy a realizácie stavieb Žilina. Čaká ich ešte ťažký oriešok, jednokoľajný most v druhom kilometri trate Čadca - Skalité. Jeho oceľová konštrukcia by mala byť do konca roka hotová. Práve teraz sa začali prípravné práce na demontáži starého mosta. Do konca októbra by mala byť nová konštrukcia zasunutá. Prednosta Železničnej stanice Čadca Stanislav Králik na okraj stavby okrem iného uviedol: „Traťový úsek Čadca - Zwardoň je najťažšia časť VI. koridoru. Stúpanie tu dosahuje 27 promile. Od elektrifikácie tohto úseku si veľa sľubujeme. Rýchlosť medzi Skalitým a Zwardoňom sa podľa projektu zvýši na 70 km/h a medzi Skalitým a Čadcou až na 100 km/h. Okrem toho sa zvýši aj kultúra cestovania, keď cestujúcim začnú slúžiť

nové objekty

staníc a zastávok a dá sa očakávať aj zvýšený prílev turistov. Zatiaľ sme však v štádiu výluk. Osobnú prepravu vrátane páru rýchlikov Krakow - Bratislava zabezpečujeme autobusmi. Na prechod Skalité - Zwardoň je vyhlásený zákaz nakládky zo slovenskej aj poľskej strany. Potrebné objemy nákladov plánujeme prepravovať počas výluk v nočných hodinách. Prázdne vozne budú odklonené na pohraničné prechody v Plavči, prípadne v Lupkowe.“

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.