CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude prevažne veľká, miestami prechodne zmenšená oblačnosť a početné prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 27, na Orave, v Liptove, na Spiši a na miestach s dlhšie trvajúcimi zrážkami okolo 20 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade popoludní juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 13 stupňov. V utorok bude polojasno až oblačno, miestami prehánky, ojedinele búrky. Nočná teplota 14 až 10, najvyššia denná teplota 23 až 27 stupňov. V stredu bude prevažne oblačno, početné zrážky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 22 až 26, na krajnom západe okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.00 a zapadne o 20.08 hod.Amsterdam | dážď | 15 |
Atény | oblačno | 24 |
Belehrad | oblačno | 24 |
Berlín | oblačno | 19 |
Bratislava | prehánky | 22 |
Brusel | dážď | 15 |
Budapešť | búrky | 23 |
Bukurešť | dážď | 24 |
Frankfurt | zamračené | 16 |
Helsinki | polojasno | 19 |
Istanbul | polooblačno | 21 |
Kodaň | oblačno | 21 |
Kyjev | oblačno | 25 |
Lisabon | slnečno | 21 |
Londýn | dážď | 12 |
Madrid | slnečno | 24 |
Miláno | dážď | 21 |
Moskva | polooblačno | 22 |
Oslo | dážď | 14 |
Paríž | dážď | 12 |
Praha | dážď | 18 |
Rím | oblačno | 23 |
Sofia | dážď | 16 |
Štokholm | dážď | 16 |
Varšava | dážď | 24 |
Viedeň | oblačno | 23 |
Záhreb | jasno | 24 |
Ženeva | dážď | 13 |
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 23. 5. 2002: Bratislava 99,10, Sliač 97,39, Košice 98,47, Poprad 93,15, za 24. 5. 2002: Bratislava 99,18, Sliač 97,13, Košice 98,09 Poprad 92,83, za 25. 5. 2002: Bratislava 99,74, Sliač 97,56, Košice 98,49, Poprad 93,34.Údaje poskytuje SPP.
|
|
|