Hospodársky denník
USD47,537 Sk
EUR43,613 Sk
CHF29,923 Sk
CZK1,428 Sk
  Pondelok  27.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Technické zabezpečenie letových prevádzkových služieb

Letové prevádzkové služby sú komplexné medzinárodné opatrenia zamerané na zabezpečenie bezpečnosti letovej prevádzky. Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR), štátny podnik, sú poverené vykonávať tieto služby vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky.

Hlavnými cieľmi poskytovania letových prevádzkových služieb je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, poskytovať letové informácie pre bezpečný a efektívny tok letovej prevádzky, zabraňovať zrážkam lietadiel vo vzduchu i na zemi a vyrozumievať zodpovedné orgány o lietadlách, po ktorých sa má pátrať alebo ktorým sa má poskytnúť záchranná služba a pomáhať im. Dnes nie je možné vykonávať tieto služby bez vysokokvalitného technického zabezpečenia na požadovanej úrovni, to znamená s vysokou presnosťou, pohotovosťou, so spoľahlivosťou a prakticky 24 hodín denne po celý rok. Vysoká zodpovednosť a dosah na bezpečnosť, pravidelnosť a hospodárnosť letov sú príčinou, že na zariadenia patriace do tejto skupiny sú kladené mimoriadne vysoké nároky.

V roku 2001 organizačné útvary poskytujúce služby technického zabezpečenia letových prevádzkových služieb, ako neoddeliteľná súčasť LPS SR, úspešne absolvovali certifikačný audit systému manažérstva kvality certifikačnou autoritou Det Norske Veritas. Certifikát zhody s požiadavkami normy STN EN ISO 9001 bol slávnostne odovzdaný v januári 2002. V súčasnosti sa ustavične zlepšuje vybudovaný systém. Týmto sa LPS SR zaraďuje v aplikovaní prístupu k prevádzkovaniu technických systémov medzi popredných poskytovateľov letových prevádzkových služieb v Európe.

Aplikácia systémov oznamovacej techniky, dátových komunikácií, systémov spracovania radarových informácií, letových údajov a navigačných systémov vytvára optimálne podmienky na poskytovanie kvalitných prevádzkových služieb v rozsiahlom procese riadenia letovej prevádzky a správy vzdušného priestoru.

Vzhľadom na skutočnosť, že Slovenská republika je signatárom Konvencie Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) a v roku 1997 pristúpila aj k Dohode EUROCONTROL, upravujúcej oblasť bezpečnosti leteckej dopravy, všetky technické systémy sú nainštalované, nastavované a prevádzkované v súlade s normami a odporúčaniami týchto medzinárodných organizácií. V rámci projektu európskej harmonizácie poskytovania letových prevádzkových služieb (EATMP), vedeného organizáciou EUROCONTROL, LPS SR plní stanovené ciele v požadovanom rozsahu.

Technické systémy zabezpečujúce poskytovanie letových prevádzkových služieb sa delia do štyroch skupín:

Navigačné systémy a zariadenia poskytujú polohovú informáciu bezprostredne pre posádku lietadiel. Skupina navigačných zariadení je pravdepodobne najrozmanitejšia a má za sebou relatívne dlhý historický vývoj.

Radarové systémy zabezpečujú zdroje informácií o vzdušnej situácii pre spracovanie v ďalších systémoch.

Komunikačné systémy zabezpečujú hlasové spojenie s posádkami lietadiel, ale aj jednotlivými stanovišťami letových prevádzkových služieb, a to tak na Slovensku, ako aj v susedných štátoch. V súčasnosti je to aj stále silnejúca a perspektívna skupina zariadení a systémov, zabezpečujúcich príslušné dátové prenosy.

Systémy spracovania radarových a letových dát poskytujú riadiacim letovej prevádzky vizuálnu informáciu o vzdušnej situácii so všetkými príslušnými informáciami o letoch, ako sú poloha, výška a rýchlosť jednotlivých cieľov, ich letové plány s trajektóriami a časovým harmonogramom, ale aj rôzne pomocné funkcie, ktoré umožňujú presnejšie riešiť konkrétne prevádzkové situácie. V októbri 1999 LPS SR uviedol do riadnej prevádzky jeden z najmodernejších systémov v Európe na poskytovanie letových prevádzkových služieb. Systém EUROCAT E2000 vyrobila francúzska firma Thomson - Airsys podľa špecifikácií definovaných odborníkmi LPS SR.

Úvodným projektom Európskej únie v civilnom letectve je v súčasnosti program Single European Sky (SES). Úlohou tohto programu, ktorý je v druhom čítaní Európskeho parlamentu, je zefektívnenie a sprehľadnenie nákladov v oblasti poskytovania letových prevádzkových služieb. Letové prevádzkové služby sú v súčasnosti v Európe obmedzované národnými hranicami a záujmami a nie sú schopné konkurencie v trhovom prostredí, pretože tieto služby sú svojou povahou monopolom. Súčasne dochádza k subvencovaniu najmä z príjmov za poskytovanie traťových (en-route) letových prevádzkových služieb iných činností, najmä služieb približovacích a letiskových. V prípade schválenia programu SES v Európskom parlamente sa legislatívne kroky stanú zákonne záväznými pre príslušné štáty. Poskytovatelia letových prevádzkových služieb budú musieť byť certifikovaní a budú musieť spĺňať jednotné kritériá. Ich účtovné systémy budú musieť byť dostatočne transparentné, aby bolo možné preukázať väzbu nákladov viažucich sa na konkrétny druh poskytovaných služieb v záujme predchádzania neopodstatneného subvencovania iných činností.

Vzhľadom na vysokú odbornosť a skúsenosti v oblasti prevádzky komunikačných systémov v LPS SR odborníci LPS SR dostali dôveru zabezpečovať vedenie projektu komunikačných systémov pre medzinárodný program CEATS. Program CEATS ako úvodný projekt programu Single Sky for Europe (SES) je ústredným projektom EÚ a je mu priradená aj príslušná dôležitosť. Dohodu CEATS podpísalo osem štátov: Bosna a Hercegovina, Česko, Chorvátsko, Maďarsko, Rakúsko, Slovensko, Slovinsko a Taliansko. Dohoda deleguje exkluzívne v prospech EUROCONTROL-u poskytovanie letových prevádzkových služieb nad územím Slovenska nad letovou hladinou 285 (asi 9 km). Štáty dohody sa dohodli na vybudovaní strediska riadenia vo Viedni.

V kontexte programu CEATS podnik začal už v roku 1999 podnikať kroky, ktoré mali zapojiť LPS SR do procesu budovania podporných stredísk pre stredisko vo Viedni. Výsledkom aktivít je zámer vyjadrený v strategickom pláne programu CEATS umiestniť v Bratislave testovacie a vývojové stredisko systémov zabezpečujúcich prevádzku nadnárodného strediska vo Viedni.

Počasie

Dnes bude prevažne veľká, miestami prechodne zmenšená oblačnosť a početné prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 27, na Orave, v Liptove, na Spiši a na miestach s dlhšie trvajúcimi zrážkami okolo 20 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade popoludní juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 13 stupňov. V utorok bude polojasno až oblačno, miestami prehánky, ojedinele búrky. Nočná teplota 14 až 10, najvyššia denná teplota 23 až 27 stupňov. V stredu bude prevažne oblačno, početné zrážky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 22 až 26, na krajnom západe okolo 20 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.00 a zapadne o 20.08 hod.

Amsterdamdážď15
Atényoblačno24
Belehradoblačno24
Berlínoblačno 19
Bratislavaprehánky22
Bruseldážď15
Budapešťbúrky23
Bukurešťdážď24
Frankfurtzamračené16
Helsinkipolojasno19
Istanbulpolooblačno21
Kodaňoblačno21
Kyjevoblačno25
Lisabonslnečno21
Londýndážď12
Madridslnečno24
Milánodážď21
Moskvapolooblačno22
Oslodážď14
Paríždážď12
Prahadážď 18
Rímoblačno23
Sofiadážď16
Štokholmdážď16
Varšavadážď24
Viedeňoblačno23
Záhrebjasno24
Ženevadážď13

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 23. 5. 2002: Bratislava 99,10, Sliač 97,39, Košice 98,47, Poprad 93,15, za 24. 5. 2002: Bratislava 99,18, Sliač 97,13, Košice 98,09 Poprad 92,83, za 25. 5. 2002: Bratislava 99,74, Sliač 97,56, Košice 98,49, Poprad 93,34.Údaje poskytuje SPP.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.