Hospodársky denník
USD47,537 Sk
EUR43,613 Sk
CHF29,923 Sk
CZK1,428 Sk
  Pondelok  27.Mája 2002

Aj 210-tisíc vkladov je málo

Sprehľadnenie práce katastrov by zvýšilo kredit Slovenska

Na Slovensku sa ročne povolí v priemere 210-tisíc vkladov do katastra nehnuteľností. Systém evidovania vlastníctva nehnuteľností nie je však celkom funkčný, hoci by mal byť nevyhnutným faktorom efektívneho fungovania trhu s nehnuteľnosťami. Skutočnosť, že kataster nehnuteľností na Slovensku v značnom počte okresov nepracuje tak, ako by mal, dosvedčujú neprijateľne dlhé čakacie lehoty na spracovanie žiadostí a podaní, najmä lehota rozhodovania o vlastníckych právach k nehnuteľnostiam. Hoci katastrálne odbory okresných úradov sú zo zákona povinné o návrhu na vklad vlastníckeho a iného práva rozhodnúť do 30 dní, podľa informácií vlády SR v roku 2000 zo 79 okresných pracovísk zákonnú lehotu dodržiavalo len 31. V 25 okresoch na rozhodnutie na vklad obyvatelia čakali 6 až 9 mesiacov, v ďalších desiatich lehota bola 10 mesiacov a v jednom prípade viac ako dva roky. Výsledkom bola a je právna neistota a priestor na špekulácie. Na túto prácu nie je u nás dostatok odborných pracovníkov, pričom zároveň nie je možné

prijať voľných

ľudí z úradov práce, lebo na činnosť na katastroch je potrebná vysoká kvalifikácia. Väčšina úradov by podľa predstavy vlády mala dokázať vyriešiť svoj sklz vo vybavovaní agendy do konca septembra. Okresy s najdlhšou čakacou lehotou by to mali stihnúť do konca roka. V Bratislave sa však termín posúva a vyrovnanie sklzov je rozdelené na dve etapy. Jedna časť správ katastra má lehotu pol roka a druhá celý rok. V súčasnosti sa však už nehovorí o platení tzv. expresných príplatkov za vklad. Táto idea stroskotala v parlamente, pričom vzhľadom na ďalšie negatívne súvislosti nemohla problém meškajúcich vkladov vyriešiť. Neraz sa hovorí o nevyhnutnosti podplácania, ak chce občan alebo firma urýchliť toto konanie. Podľa neoficiálnych údajov vraj v priemere za každým siedmym vkladom do katastra je „všimné“. V praxi to však vyzerá aj tak, že pri chodení na kataster a zisťovaní, či vklad bol už realizovaný, čo predstavuje značnú stratu času, príslušná pracovníčka nahliadne do počítača a spravidla zistí, že nie. Občanovi však odporučí, aby išiel do príslušnej kancelárie za odborným referentom, s ktorým sa dá dohodnúť. A tak po roku či dvoch čakania na vklad ten ho urobí do týždňa až dvoch. To je konkrétna skúsenosť jedného z obyvateľov Bratislavy. S cieľom riešiť tento stav vláda prijala návrh opatrení na zlepšenie činností katastrálnych úradov. Ako z nej vyplýva, hlavnú príčinu nevyhovujúcej situácie treba hľadať v rastúcom počte úloh v poslednom období pri neadekvátnom personálnom a materiálno-technickom zabezpečení. Uvedený príklad konkrétneho obyvateľa však hovorí aj o niečom inom. Katastre podľa všetkého nezohľadňujú dĺžku

podania žiadosti

a postupujú skôr od prípadu k prípadu, a to aj podľa toho, ako sa občan o svoju záležitosť zaujíma, koľkokrát ju urguje a podobne. Aj preto sú zrejme tie obrovské časové rozdiely medzi jednotlivými regiónmi Slovenska. Čiže ide aj o organizáciu práce na jednotlivých úradoch a otázku uprednostňovania. Prečo sa to robí a čo je za tým, ponecháme v tomto prípade bokom. Problémom je však aj akútny nedostatok financií. Vláda preto prijala uznesenie, podľa ktorého budú z jej rezervy vyčlenené prostriedky na odstránenie najkritickejších sklzov v rozhodovaní o návrhu na vklad. Dokončiť by sa mal zámer - riešiť sklzy na zápis do katastra nehnuteľností prostredníctvom internetu. Celkové náklady na realizáciu tohto zámeru by v tomto roku mali predstavovať 26,86 mil. Sk. Keďže základný problém neakceptovateľných lehôt v systéme katastra nehnuteľností spočíva v neschopnosti zvládnuť

enormný nárast

podaní v minulosti z kapacitných dôvodov, je možné situáciu riešiť aj jednorazovým posilnením kapacít katastra nehnuteľností formou finančnej dotácie. Tá bude použitá na odstránenie sklzov prostredníctvom zabezpečenia zvýšenej výkonnosti cez prácu nadčas alebo formou prijatia nových zamestnancov na čas určitý. Rozdelenie prostriedkov účelových dotácií na kraje a následne okresy by malo byť úmerné podľa počtu nevybavených žiadostí a podľa stupňa náročnosti žiadostí na danom katastri. Mala by byť monitorovaná aj výkonnosť jednotlivých pracovísk. V prípade významnejšej odchýlky musí jeho vedúci zaostávanie odôvodniť. Ak to nedokáže obhájiť, budú z toho vyvodené dôsledky.

Nadmerné výkony však zase môžu byť vhodným spôsobom odmenené. Hlavným zámerom zavedenia katastra na internet je jeho odbremenenie od značného počtu činností, najmä pokiaľ ide o poskytovanie informácií. Ďalším zámerom je zvýšenie transparentnosti a eliminácia možnej korupcie. Realizáciou projektu katastra na internete bude umožnené čerpať podporné prostriedky z programu PHARE. Na investície smerujúce k zavedeniu katastra na internete bola vyčlenená suma vo výške 150-tisíc EUR (5,4 mil. Sk) z prostriedkov EÚ. Účelovo sú viazané najmä na upgrade centrálneho servera. Výhody katastra na internete spočívajú aj v tom, že sa zvýši transparentnosť majetkoprávnych vzťahov, zvýši sa

kredit SR

u zahraničných investorov, s čím je spojený rozvoj ich komerčných aktivít na Slovensku. Istými rizikami je však možnosť zneužitia osobných údajov a ďalšie. Doriešenie problému katastra nehnuteľností malo by mať v krátkom čase pozitívny vplyv na rozbehnutie trhu s nehnuteľnosťami a na rozvoj hypotekárnych úverov. Celoplošne by sa to podľa názoru vlády malo odraziť aj v raste stavebnej produkcie a následne v merateľnom poklese cien nehnuteľností. To čiastočne pomôže zmierniť jeden z najviac pociťovaných sociálnych problémov, medzi ktoré patrí aj získanie bytu.

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.