CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude prevažne oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 20 až 25, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 18 stupňov. Vietor južných smerov 2 až 5 m/s sa bude v západnej polovici postupne meniť na západný až severozápadný vietor 3 až 6 m/s, na juhozápade okolo 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 11 stupňov.V stredu bude polooblačno až oblačno, lokálne prehánky najmä na severe a východe. Nočná teplota 13 až 9 stupňov, v údoliach okolo 7, denná teplota 19 až 23, na severe okolo 17 stupňov. Vo štvrtok bude prevažne polooblačno, v okolí hôr ešte ojedinele prehánky. Nočná teplota 12 až 7, denná teplota 17 až 22 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.00 a zapadne o 20.39 hod.Amsterdam | dážď | 16 |
Atény | polojasno | 28 |
Belehrad | dážď | 23 |
Berlín | dážď | 14 |
Bratislava | oblačno | 21 |
Brusel | oblačno | 18 |
Budapešť | polooblačno | 20 |
Bukurešť | polooblačno | 26 |
Frankfurt dážď | 16 | |
Helsinki | jasno | 21 |
Istanbul | polooblačno | 23 |
Kodaň | dážď | 19 |
Kyjev | dážď | 18 |
Lisabon | polooblačno | 21 |
Londýn | dážď | 12 |
Madrid | polojasno | 25 |
Moskva | polooblačno | 20 |
Oslo | dážď | 16 |
Paríž | dážď | 14 |
Praha | dážď | 17 |
Rím | jasno | 22 |
Sofia | dážď | 18 |
Štokholm | dážď | 17 |
Varšava | dážď | 19 |
Viedeň | polooblačno | 19 |
Záhreb | dážď | 19 |
Ženeva | polooblačno | 15 |
|
|
|