|
|||||||||||||||||
Streda 29.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malé obchody budú žiťKomentuje Iva Klačanský Je zaujímavé pozorovať, kto najviac plače nad existenciou a množstvom obchodných reťazcov na našom trhu. Spotrebiteľ to nerobí z pochopiteľných príčin. Jeho matematika je jasná a ak ho má, riadi sa sedliackym rozumom - nakupuje tam, kde ho určité množstvo nákupu vyjde lacnejšie (vrátane nákladov na dopravu nákupu domov). Chcem pripomenúť maličkosť, na ktorú mnohí už zabudli. V prvých rokoch po revolúcii, keď sme boli všetci odkázaní na množstvo novovzniknutých malých predajničiek súkromníkov, ak sa nám lenilo ísť trochu ďalej, zaplatili sme bez reptania požadovanú cenu. To bola aj daň za známosť, za trochu poklebetenia, však viete. Hoci už vtedy sme vedeli, že v Prioroch viaceré z týchto tovarov by sme dostali lacnejšie. Nechcelo sa nám však chodiť na plánované nákupy, radšej sme si priplatili. Priplatili sme si za nájomné a na mzdy maloobchodníkov, na ich snahu neraz bohapusto rýchlo zbohatnúť. Nech spomeniem iba jeden príklad - cena Ramy alebo Veta vo vzdialenosti 30 - 40 km od Bratislavy bola na dedine vyššia až o desať korún! Iste, maloobchod zamestnáva tisíce pracovníkov. No zamestnáva skutočne, so všetkým čo k tomu patrí, aj s odvodmi? Obávam sa, že nie a že dáva príležitosť pracovať potichu a načierno pár hodín denne mnohým, ktorí poberajú podporu či sociálne dávky. Štát nemá dosť dozorcov a kontrolórov, ktorí by vyčistili trh práce o tisícky na čierno pracujúcich. A ľudská výhovorka sa najmä v maloobchode vždy ľahko nájde. Ak prichytia Ukrajinca na stavbe bez papierov, je to už administratívny problém. Ak prichytia niekoho v predajni za pultom bez papierov, to len na chvíľku zaskočila, kým som si niečo vybavil. Aj taká je životná realita. Iste, nejakú daň v znížení pracovných príležitostí za vznik nových a nových supermarketov asi zaplatíme. Na druhej strane vznikajú nové pracovné príležitosti aj v nich. A tie sú celkom oficiálne so všetkým aj s daňami a odvodmi. Ako protiváhu proti reťazcom vidia odborníci spoluprácu výrobcov, združovanie sa do odbytových celkov. Maloobchod ako taký nevymrel ani v Rakúsku, ani v Nemecku napriek masívnemu nástupu reťazcov. Pravda, majú to ťažšie. Prežijú tí, ktorí si vytvorili dobré vzťahy so zákazníkmi z okolia a dokážu ponúknuť nadštandardný vzťah k zákazníkovi. Úsmev vždy a drobnú pozornosť a dobré slovo, to čo v supermarketoch už dnes |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |