|
|||||||||||||||||
Streda 29.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dávid, Goliáš, SvätoplukKomentuje Zuzana Krútka Vo svete obchodu na Slovensku sa ujali žezla reťazce supermarketov a hypermarketov. Na zákazníka pôsobia rečou symbolov, log, hesiel, farieb. Čo reťazec, to iné farby, iná symbolika, iné reklamné pútače, iné imidžotvorné prvky. Jedno však majú spoločné, chcú predávať lacno a dobre zarobiť. Práve tým však naháňajú strach domácim dodávateľom, ale aj miestnym obchodníkom. Ako im možno vzdorovať? Ako možno dosiahnuť, aby im bol miestny výrobca partnerom a nie poskokom? A ako môže malá samoobsluha odolávať cenovému tlaku pri réžii, ktorá predstavuje vyšší podiel vzhľadom na obrat? Vedel to už knieža Svätopluk a vedia to aj niektoré obchodné reťazce, združujúce napríklad malé samoobsluhy, pôsobiace na slovenskom trhu. Pravdaže, nie je jednoduché vytvoriť nový reťazec, dať mu tvár a obsah. Chce to veľa práce a úspech vám nezaručí nikto. Nie je jednoduché ani zapojiť sa s jednou či dvoma predajňami do takého reťazca, treba sa vzdať istej časti svojej zvrchovanosti a prijať pravidlá, ktoré stanovil niekto iný. Dobrovoľne. V záujme zvýšenia svojej ekonomickej sily ako protiváhy jednotlivých reťazcov by sa práve takisto mali spájať aj výrobcovia. Tiež to nie je jednoduché. Musia si dať pozor na to, aby svojím konaním neporušili protimonopolný zákon, a predovšetkým musia chcieť. Mnohým predstaviteľom výrobných firiem sa zdá akékoľvek združovanie v záujme odbytu nemožné: Sú predsa predovšetkým konkurenti! Iní pripúšťajú, že by to bolo dobré a otázku kladú ináč: Kto to bude iniciovať? Kto to odpracuje? O tom, že to naozaj nie je jednoduché, sa presvedčili iniciátori odbytového združenia, ktoré má združovať najväčších producentov slepačích konzumných vajec, kde sa prípravná fáza oproti predpokladu predĺžila a nie je ešte funkčné. Odbytová akciovka mliekarov, ktorá mala pred nimi dvojročný náskok, je už v súčasnosti v likvidácii. Dobré príklady z vytvárania výrobno-odbytových združení poznáme zatiaľ najmä zo zahraničia. Odbytové združenie producentov konzumných slepačích vajec vo Francúzsku pokrýva napríklad 80 % celkovej produkcie. Je to celkom isto cesta aj pre slovenských výrobcov. Konkurenti môžu za stanovenia jasných pravidiel spoločne prežiť, ale bez spojenia môžu jeden vedľa druhého stratiť dych a zahynúť. Malý Dávid kedysi premohol obra Goliáša. Nemožno vylúčiť, že aj takýto fór sa niektorému malému výrobcovi alebo obchodníkovi môže podariť. Nie je to však systémové riešenie. Za to môžeme skôr považovať Svätoplukove prúty. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |