|
|||||||||||||||||
Streda 29.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vodcovské schopnosti najžiadanejšieAccenture: boj o talenty pokračuje a prepúšťanie by sa tento rok malo skončiť Napriek pomerne rozsiahlemu prepúšťaniu pracovných síl v USA počas posledných mesiacov aj naďalej pokračuje tzv. boj o talenty, pričom vodcovské schopnosti a riadiace zručnosti vedú v zozname najvyhľadávanejších schopností a zručností na rok 2002. Tieto hlavné zistenia vyplývajú z výsledkov prieskumu najväčších svetových firiem patriacich do rebríčka FORTUNE 1000. Uvedený prieskum, v rámci ktorého sa začiatkom roku 2002 uskutočnili rozhovory so 150 vrcholovými riadiacimi pracovníkmi, realizovala spoločnosť Accenture, vedúca svetová spoločnosť poskytujúca odborné služby v oblasti manažérskeho poradenstva a informačných technológií. Podľa prieskumu 73 % vrcholových riadiacich pracovníkov je presvedčených, že boj o talenty pokračuje, 24 % sa domnieva, že bol dočasne pozastavený a 3 % tvrdia, že nedostatok talentovaných zamestnancov je už minulosťou. Na otázku, aby identifikovali najdôležitejšie zručnosti a schopnosti, ktoré by ich zamestnancom umožnili vykonávať v budúcnosti svoju prácu lepšie, respondenti v prevažnej miere uviedli vodcovské schopnosti a riadiace zručnosti (49 %), ktoré boli na čele zoznamu požiadaviek na rok 2002, zatiaľ čo technologické zručnosti boli na treťom mieste (22 %). Okrem toho sa zdá, že trend znižovania počtu zamestnancov sa pomaly chýli ku koncu, pretože takmer 70 % respondentov uviedlo, že počet ich zamestnancov by mal zostať na súčasnej úrovni alebo by sa mal mierne zvýšiť. Začiatok prijímania nových zamestnancov sa očakáva v prvom, resp. treťom štvrťroku - 52 % respondentov očakáva nábor a prijímanie nových pracovníkov v prvom štvrťroku a 23 % v treťom štvrťroku. Pokračujúce súperenie o najlepšie talenty naznačuje, že spoločnosti a zamestnanci sa ocitli pod rastúcim tlakom pracovať a produkovať viac s menším počtom zdrojov, povedal Ed Jensen, partner spoločnosti Accenture pre oblasť výkonnosti ľudských zdrojov. Podľa neho požiadavky na vodcovské a riadiace zručnosti v roku 2002 jasne potvrdzujú fakt, že otázky súvisiace s pracovnou silou predstavujú strategickú prioritu pre úspešné spoločnosti. Je zaujímavé si všimnúť, že v dôsledku kolapsu internetovej ekonomiky bude prijímanie, rozvoj a udržanie si dobrých manažérov s relevantnými pracovnými skúsenosťami rozhodujúcim faktorom pre podniky v roku 2002 i počas nasledujúcich rokov, dodal Ed Jensen. Úspech organizácie v súčasnosti veľmi závisí od kvality a schopností jej manažmentu a pracovnej sily. To je dobrá správa pre strednú úroveň riadenia, ktorá bola nepriaznivo postihnutá v dôsledku pádu dot.com spoločností. Prieskum, ktorý pre Accenture vykonala spoločnosť Wirthlin Worldwide, tiež naznačuje, že spoločnosti čaká ešte veľa práce a zdokonaľovania v oblastiach, ako je riadenie vedomostí (knowledge management), školenia a spolupráca. Respondenti v odpovediach na otázky prieskumu uviedli, že v priemere jeden z piatich zamestnancov nemal prístup k všetkým informáciám, ktoré potreboval na kvalitné vykonanie svojej práce a 35 % uviedlo, že ich zamestnanci nepochopili korporačnú stratégiu. Navyše sa zhodli, že 31 % zamestnancov nebolo schopných efektívne spolupracovať nad rámec tímov a organizačných jednotiek. Takmer polovica (48 %) riadiacich pracovníkov tvrdí, že zaznamenali nárast v oblasti využitia e-Learningu a internetovo založených školení, s čím súvisí zníženie pracovného cestovania po 11. septembri 2001. Využitie videokonferencií a on-line komunikácie sa v tomto období tiež zvýšilo. Pokiaľ ide o plány do budúcnosti, riadiaci pracovníci uviedli, že jeden z piatich zamestnancov nemá potrebné zručnosti a schopnosti, aby bol schopný prispieť k naplneniu podnikateľských cieľov organizácie. Riadiaci pracovníci spomenuli aj to, že sa plánujú zaoberať kombináciou iniciatív zahŕňajúcich preškolenie súčasných zamestnancov (78 %), reštrukturalizáciu úloh a zodpovednosti (88 %) a outsourcing potrebných spôsobilostí a zručností (56 %). Podpora zamestnancov, aby pracovali efektívnejšie a boli inovační, predstavuje pre podniky hlavnú konkurenčnú výhodu, tvrdí Ed Jensen. Pozorujeme rastúci záujem spoločností o transformáciu výkonnosti a kultúry zamestnancov rozhodujúcich pre poslanie spoločnosti - tých, ktorí ovplyvňujú finančné výsledky spoločnosti. Niektoré spoločnosti si uvedomujú výhody e-Learningu, ktoré umožňujú zamestnancom virtuálne sa školiť, pracovať a spolupracovať pri nižších nákladoch. Navyše trend smerom k outsourcingu poskytuje prístup k tým správnym talentom pre špecifické úlohy, umožňujúc tak organizáciám zamerať sa na svoje hlavné spôsobilosti pri súčasnom znížení nákladov a zlepšenej kvalite služieb. (hyž) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |