|
|||||||||||||||||
Streda 29.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je čas kvantifikovať potrebyKonečne je tu čas regionálnej podpory cestovného ruchu Návrh zákona o zriaďovaní a financovaní združení cestovného ruchu predložil minister hospodárstva Ľubomír Harach na vyjadrenie legislatívnej rady vlády už pred mesiacom. Očakáva sa, že zákon sa prerokuje do konca roka a do platnosti vstúpi od 1. januára 2003. Keďže rieši financovanie združení cestovného ruchu, musí plánovaná výška finančných prostriedkov vychádzať z návrhu štátneho rozpočtu. A to sa dá stihnúť začínajúc nasledujúcim rokom. Predpokladám, že v legislatívnej rade sa do programu dostane ešte v októbri, hovorí Ing. Zuzana Dúžeková, generálna riaditeľka sekcie cestovného ruchu MH SR. V rámci rozporového konania so ZMOS návrh zákona zohľadnil ich námietky a do návrhu zákona zakotvil povinnosť štátu finančne podporiť rozvoj cestovného ruchu v regióne, ktorý bude participovať rovnakou sumou ako obec. Finančným zdrojom obcí na tento účel by mal byť príjem z turistickej dane (dosiaľ kúpeľného poplatku podľa zákona č. 544/1990 o miestnych poplatkoch), ktorý aj v súčasnosti plynie do rozpočtu obce. Finančnou participáciou štátu a orgánov samosprávy prostredníctvom združení cestovného ruchu sa zvýši motivácia obce a rovnako aj jej zodpovednosť pri podpore rozvoja cestovného ruchu v regióne. Obce a mestá budú nielen motivovať vznik a smerovanie činnosti združení cestovného ruchu, ale tiež spolurozhodovať o združených finančných prostriedkoch. Nová zodpovednosť delegovaná z centra na obce vytvára cestu aj pre decentralizáciu v rozhodovacích procesoch o použití finančných zdrojov z fondu PHARE. Našou víziou je, informuje Zuzana Dúžeková, aby žiadosti o granty boli predkladané prostredníctvom týchto združení či na základe prehodnotenia projektu a jeho odporúčania. Okrem týchto prác združenia budú vykonávať ďalšie verejno-prospešné činnosti spojené hlavne s regionálnym marketingom. Zákon predpokladá vznik tak lokálnych, ako aj regionálnych združení. Ich veľkosť a počet sa ponecháva na vôľu obcí. Návrh zákona limituje povinnosť členstva aspoň jednej obce, v opačnom prípade združenie cestovného ruchu nemá nárok na výhody stanovené zákonom. Vznik lokálnych združení budú iniciovať obce a mestá, vznik regionálnych veľké územné celky. Ak sa obec stane aj členom regionálneho združenia, je obec povinná previesť 30 % výnosu z poplatku za kúpeľný a rekreačný pobyt vyššiemu územnému celku. Pre zdarný priebeh legislatívneho konania bude mať iste veľký význam aj spôsob stanovenia a vyčíslenie výšky finančného objemu, ktorý zamýšľajú obce výhľadovo vložiť do rozvoja cestovného ruchu, ale najmä v roku 2003. Preto by mali obce a mestá vrátane VÚC vopred zvážiť, či a na akom území hodlajú založiť združenia cestovného ruchu a prepočítať si potrebu finančných prostriedkov spojenú s ich prevádzkou. Netreba zabúdať ani na fakt, že združenia by mali riadiť a financovať aj turistické informačné kancelárie. Je to bežný spôsob organizácie informačných tokov v zahraničí a konečne uplatňovaný aj u nás, napríklad v Združení cestovného ruchu Vysoké Tatry. Pre informáciu, v súčasnosti sekcia cestovného ruchu MH SR pripravuje aj podmienky verejnej súťaže v zmysle programu podpory vytvárania a skvalitňovania služieb turistických informačných kancelárií, pre ktorý je v tomto roku z rozpočtovej kapitoly vyčlenených 30,8 mil. Sk. Predpokladá sa, že v najbližších dňoch budú podmienky zverejnené. Súčasťou projektu je analýza súčasného stavu turistického informačného systému a návrh na nové riešenie. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |