|
|||||||||||||||||
Piatok 3.Mája 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slovenský internet v číslachSlováci zatiaľ nemajú veľké možnosti a ani vzťah k používaniu internetu. Na Slovensku internet vôbec nepoužíva 74,3 percenta ľudí a ďalších šesť percent sa radí medzi tých, ktorí použili internet aspoň raz v živote. Vyplýva to z prieskumu agentúry Markant, ktorá sa v októbri 2000 opýtala 2001 respondentov, ako často v uplynulom období použili internet. Denne alebo takmer denne internet používa 6,3 percenta opýtaných, aspoň raz týždenne 5,2 percenta, raz mesačne 4,4 percenta, raz za tri mesiace 3,9 percenta. Najviac respondentov 52,5 percenta používa internet v práci. U príbuzného alebo priateľa internet v októbri použilo 25 percent, v škole, na univerzite alebo inej inštitúcii 23,1 percenta, v knižnici, internetovej kaviarni alebo na inom verejnom mieste 22,9 percent a doma 19,6 percenta opýtaných. Správu o slovenskom internete a jeho využívaní slovenskými používateľmi predstavila aj agentúra Taylor Nelson Sofres. Tá uskutočnila počas jesene 2000 výskumný projekt, ktorý vypĺňa doterajšiu marketingovo-informačnú medzeru v oblasti informácií o využívaní internetu na Slovensku. Správa pozostáva z viacerých tematických okruhov a obsahuje dáta o internete všeobecne, znalosti poskytovateľov internetu, návštevnosti internetových portálov slovenskými používateľmi, využitie a znalosť free-mailových služieb, elektronického bankovníctva a elektronického obchodu. Prináša tiež informácie o vnímaní reklamy na internete a reakciách na reklamnú elektronickú poštu. Zber dát prebehol v septembri a októbri 2000 a bol k nemu použitý vlastný panel respondentov, z ktorého bolo oslovených 1212 respondentov. Najviac používateľov internetu sa nachádza v skupine mužov do 29 rokov so stredoškolským vzdelaním s maturitou a vysokoškolským vzdelaním. Väčšina používateľov internetu má nadpriemerné príjmy v domácnosti, od 20-tisíc korún a môžeme ich nájsť najmä v radoch podnikateľov, riadiacich pracovníkov a duševne pracujúcich. Bežný slovenský používateľ internetu pozná najznámejších slovenských poskytovateľov internetu. Do siete sa najčastejšie pripája v práci a začína si zvykať aj na internetové kaviarne. Internet využíva niekoľkokrát denne. Najväčšie percento internetistov uviedlo dĺžku návštevy na internete jednu hodinu. Typický používateľ hľadá na internete informácie k svojej práci, spravodajské informácie, informácie o programoch a svojich koníčkoch atď. Nakupovanie cez internet je tiež obľúbenou činnosťou slovenských používateľov. Najčastejšie sa kupujú CD nosiče, knihy, softvér, hardvér. Možnosť posielať e-maily prostredníctvom free-mailových služieb je tiež veľmi populárna. Ako forma elektronického bankovníctva je najviac využívaný platobný príkaz prostredníctvom internetu. Prevažná väčšina používateľov si všíma reklamu na internetových stránkach a takmer všetci na ňu niekedy kliknú. (jz) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |