CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude jasno až polojasno a mimoriadne teplo. Najvyššia denná teplota 26 až 30 stupňov C. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade popoludní 6 až 10, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 16 stupňov C.V sobotu bude jasno až polojasno, na západe pri časom zväčšenej oblačnosti lokálne búrky. Naďalej teplo. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 25 až 30 stupňov C. V nedeľu bude od západu veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky, miestami búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 18 až 22 stupňov Celzia, na východe krajiny teplejšie.Slnko vyjde zajtra o 5.30 a zapadne o 20.08 hod.Amsterdam | dážď | 11 |
Atény | jasno | 24 |
Belehrad | jasno | 27 |
Berlín | zamračené | 17 |
Bratislava | polooblačno | 26 |
Brusel | oblačno | 13 |
Budapešť | oblačno | 23 |
Bukurešť | jasno | 21 |
Frankfurt dážď | 12 | |
Helsinki | zamračené | 19 |
Istanbul | jasno | 21 |
Kodaň | dážď | 14 |
Kyjev | polooblačno | 16 |
Lisabon | polojasno | 19 |
Londýn | polojasno | 13 |
Madrid | polojasno | 20 |
Moskva | slnečno | 20 |
Oslo | prehánky | 11 |
Paríž | dážď | 14 |
Praha | oblačno | 23 |
Rím | dážď | 22 |
Sofia | jasno | 20 |
Štokholm | dážď | 15 |
Varšava | jasno | 28 |
Viedeň | oblačno | 27 |
Záhreb | oblačno | 24 |
Ženeva | dážď | 10 |
|
|
|