Hospodársky denník
USD46,536 Sk
EUR42,148 Sk
CHF28,984 Sk
CZK1,375 Sk
  Piatok  3.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Keď štát sám sebe vychádza v ústrety

Vláda prerušila rokovanie o návrhu zákona o výkone štátnej správy poverenými obcami, podľa ktorého by nemali vzniknúť „zdola“ samosprávou iniciované spoločné obecné úrady, ale zo zákona tzv. poverené obce. Samotná myšlienka vedúca k vzniku návrhu tejto legislatívnej normy predstavuje neočakávaný zvrat, pretože podľa Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) návrh zákona nie je v súlade s Koncepciou reformy verejnej správy a zákonom o obecnom zriadení. Zákon predpokladá vytváranie spoločných úradov na princípe dobrovoľnosti, na čo je samospráva pripravená. Je premietnutý do viacerých právnych predpisov týkajúcich sa miestnej samosprávy a reformy verejnej správy. Niektoré rezorty, vrátane ZMOS, oponovali návrh tohto, hoci stručného zákona, ktorého navrhovateľom je vláda SR, ale drvivá väčšina námietok nebola akceptovaná. Návrh zákona podľa predstaviteľov samosprávy nedefinuje nástroje, rozsah kompetencií a ich vykonávateľa v poverenej obci. Obávajú sa, že to budú štátni úradníci delimitovaní z okresných úradov, ktorí začnú rozhodovať aj o správe preneseného majetku na mestá a obce. Spôsob nakladania s majetkom, riadenie a vyplácanie miezd zamestnancov a rozsah právomocí starostu v poverenej obci sú jeho nedostatkami, pričom v samospráve existuje obava, že návrh navodí ďalšie problémy. Zákon by mal nadobudnúť účinnosť od januára budúceho roku. Ani predstaviteľom Strany maďarskej koalície sa nepáči, že tieto obce by mala vyberať vláda. Podpredseda SMK József Kvarda sa domnieva, že by starostovia mali dostať aspoň šesť mesiacov na to, aby sa dohodli na spoločných obecných úradoch. Norma bola evidentne šitá narýchlo. Pritom v máji by mala byť už v parlamente. Podľa našich informácií kabinet

nebol jednotný

pri rokovaní o nej, vrátil ju na dopracovanie, ale predtým s ňou nebola spokojná ani Legislatívna rada vlády a ZMOS, o tom ani nehovoriac. Návrh zákona zasahuje nielen do koncepcie reformy, ale spochybňuje aj súčasné administratívno-správne členenie Slovenska. Niektorí právnici dokonca hovoria, že priam zakladá nové. Zákon nerieši ani vzťah budúcich poverených obcí, ak vzniknú, k okresným úradom. Veď kto bude napríklad odvolacím orgánom v správnom konaní? Podľa názorov niektorých oponentov tohto zákona by sa ním mali odňať obciam už prenesené kompetencie. Všetkým obciam sa totiž poskytla kompetencia stavebného konania, ale tento výkon by mali odrazu zabezpečiť poverené obce. Dnes je vlastne

každá obec

aj stavebných úradom. Podľa uvedenej pripravovanej právnej normy mala by však byť stavebným úradom len poverená obec. ZMOS presadzuje princíp vytvárania spoločných obecných úradov „zdola“, čo je celkom iná kvalitatívna kategória reformy. Pri spoločnom úrade by rozhodnutie vo veci podpisoval starosta tej obce, ktorej sa to bude týkať a spoločný obecný úrad by bol len technickým vykonávateľom kompetencie vzhľadom na to, že by mal dostatok odborníkov. Pritom poverená obec by bola nositeľom tejto kompetencie a v tom je práve ten zásadný rozdiel. ZMOS už zmapovalo ochotu obcí združiť sa do spoločných obecných úradov a počas týždňa je schopný tento projekt dokončiť. Pre objektívnosť treba dodať, že navrhovateľ zákona deklaruje ochotu akceptovať aj návrhy samosprávy na menovité určenie, ktoré sídla sa stanú poverenými obcami. Všetky

dlhoročné reči

a politické dohadovanie sa o počte krajov a predtým okresov, zdá sa, boli aj podľa tejto novej situácie zbytočné. Ukazuje sa, že v reforme sa malo od začiatku postupovať „zdola“, teda princípom, podľa ktorého chce ZMOS ustanoviť spoločné obecné úrady. A tak sa vlastne opäť bude meditovať o dostupnosti administratívnych centier. Súčasnú situáciu označujú niektorí odborníci na reformu verejnej správy za výrazný krok späť a zákon, ktorým sa zaoberal kabinet, za nedonosené dieťa reformy. Pozrime sa však na niekoľko „detailov“, ktoré hovoria za i proti prijatiu tohto zákona. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií v pripomienkovom konaní napríklad uviedlo: „V prípade, že určené územné obvody, v ktorých poverené obce budú vykonávať štátnu správu, budú presahovať obvod okresu, je potrebné doplniť, ktorý okresný úrad bude

odvolacím orgánom

vo veciach, v ktorých v správnom konaní na prvom stupni rozhodovala obec.“ Dôvod neakceptovania tejto pripomienky zo strany navrhovateľa znie: „Územné obvody poverených obcí nebudú presahovať územný obvod okresu.“ Dôvodová správa k tomuto zákonu sa však dá vysvetliť inak, lebo hovorí nasledovné: „...bude sa dbať, aby pri začleňovaní obcí do obvodov územnej pôsobnosti poverených obcí boli uplatnené kritériá relatívnej dostupnosti sídel poverených obcí, vyjadrené vzdialenosťou sídel po cestnej a železničnej sieti, cestovným časom verejnými dopravnými prostriedkami, cestovnými nákladmi spolu s cenou času potrebného na cestovanie. Zároveň bude potrebné prihliadať na rozsah a smerovanie pohybu potenciálnych užívateľov služieb poskytovaných poverenými obcami za prácou a štúdiom, aby nedochádzalo k potrebe ďalšieho osobného pohybu mimo pravidelnej dochádzky užívateľov...“, pričom územné obvody poverených obcí

chce určiť vláda

nariadením. Rozpor môže byť v tom, že aj keby to mal občan alebo pracovník samosprávy bližšie a pohodlnejšie do poverenej obce „x“, nebude tam môcť ísť, lebo tá nie je v územnom obvode jeho okresu, ale musí cestovať do miesta „y“, ktoré je síce vzdialenejšie, menej dostupné, ale v „jeho“ okrese. Teda dostupnosť bude opäť len relatívna. Nestalo by sa to však v prípade, keby sa tam, kde je to výhodné, územné obvody poverených obcí nekryli s územiami súčasných okresov. To by však mohlo znamenať situáciu, ktorú sme už naznačili, teda vytvorenie nových administratívno-správnych, ba dokonca administratívno-územných celkov. Nebolo by na tom síce nič zlé, ak by to pomohlo skutočnej dostupnosti administratívnych centier. Z toho však vyplýva otázka, načo sa dlhé roky rozprávalo o takom či onakom územnosprávnom členení, jeho výhodách a nevýhodách, keď problematika dostupnosti sa opäť takýmto spôsobom otvára. ZMOS tvrdí, že jeho návrhu nepredchádzalo potrebné rozhodnutie o podobe usporiadania štátnej správy, bez ktorého je zákon nerealizovateľný. Odpoveďou navrhovateľa je, že toto rozhodnutie nemá bezprostredný

vplyv na zákon

a jeho aplikáciu. Predstavitelia samosprávy tiež zdôrazňujú, že schválením navrhovaného zákona by vznikla pre občanov neprehľadná a zložitá situácia, lebo výkon bežnej štátnej správy by zabezpečovali všetky obce, ale prenesenú štátnu správu do 31. decembra 2002 iba niektoré a prenesenú štátnu správu po 1. januári 2003 poverené obce. ZMOS pripomína, že tento návrh zákona vyžaduje novelizovať viaceré zákony súvisiace s reformou verejnej správy. Navrhovateľ oponuje, že to nie je potrebné, pričom v argumentoch jednej a druhej strany by sme mohli pokračovať. A tak reforma verejnej správy síce postupuje, len niekedy nevedno, či ide o pohyb vpred, do strany, alebo smerom - čelom vzad.

Vladimír Turanský

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno a mimoriadne teplo. Najvyššia denná teplota 26 až 30 stupňov C. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade popoludní 6 až 10, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 16 stupňov C.V sobotu bude jasno až polojasno, na západe pri časom zväčšenej oblačnosti lokálne búrky. Naďalej teplo. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 25 až 30 stupňov C. V nedeľu bude od západu veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky, miestami búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 18 až 22 stupňov Celzia, na východe krajiny teplejšie.Slnko vyjde zajtra o 5.30 a zapadne o 20.08 hod.

Amsterdamdážď11
Atényjasno24
Belehradjasno27
Berlínzamračené17
Bratislavapolooblačno26
Brusel oblačno13
Budapešťoblačno23
Bukurešť jasno21
Frankfurt dážď12 
Helsinkizamračené19
Istanbuljasno21
Kodaňdážď14
Kyjevpolooblačno16
Lisabonpolojasno19
Londýnpolojasno13
Madridpolojasno20
Moskvaslnečno20
Osloprehánky11
Paríždážď14
Prahaoblačno23
Rímdážď22
Sofiajasno20
Štokholmdážď15
Varšavajasno28
Viedeňoblačno27
Záhreboblačno24
Ženevadážď10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.