Hospodársky denník
USD46,633 Sk
EUR43,683 Sk
CHF29,782 Sk
CZK1,429 Sk
  Piatok  31.Mája 2002

Vlak znamená našu bezpečnosť

Bilancia je jednoznačná v prospech železničnej dopravy

V uplynulých 15 rokoch nezahynul vo vlaku slovenských železníc ani jeden cestujúci. Železnice na Slovensku sa tak radia po leteckej doprave k najbezpečnejším osobným prepravcom. Samotná prevádzka železníc si však každoročne vyžiada svoje obete, predovšetkým na železničných priecestiach. To však neznižuje vysoký štandard bezpečnosti, ktoré železnice svojim cestujúcim ponúkajú. Najčastejšími nehodami so smrteľnými následkami sú zrážky vlakov a motorových vozidiel na železničných priecestiach. Ako je známe, absolútnu prednosť na priecestiach majú vlaky. Nepozorní či riskujúci vodiči však situácie na priecestiach chronicky podceňujú a spôsobujú tak vážne dopravné nehody s tragickým koncom. Špecifickou kategóriou smrteľných úrazov sú každoročné samovražedné pokusy. Aj ostatnú nehodu z roku 1987, pri ktorej zahynuli cestujúci na železnici, zavinil nepozorný vodič. Na železničnom priecestí pri zastávke Zlatná na Ostrove sa 12. novembra 1987 zrazil nákladný automobil Avia Furgon s osobným

vlakom. Následkom zrážky sa vozeň osobného vlaku zrútil z násypu. Okamžité záchranné práce skomplikoval ťažký, rozmočený terén, takže tragická udalosť si napokon vyžiadala životy deviatich cestujúcich vo vlaku.

Ak porovnáme štatistické merania nehodovosti cestnej a železničnej dopravy, zistíme, že rozdiel je priepastný. Na cestách Európy ročne zahynie 41-tisíc ľudí. Na Slovensku ročne zahynie pri cestných dopravných nehodách vyše 600 osôb, čo predstavuje pre spoločnosť nezmieriteľné osobné a rodinné traumy. K smrteľným nehodám treba prirátať nehody, pri ktorých dochádza k ťažkým zraneniam. Len v roku 2000 bolo na slovenských cestách ťažko zranených 2204 ľudí, mnohí z nich s trvalými následkami. Železničná doprava nezaznamenala žiadneho ťažko zraneného cestujúceho. Obete nehôd, či už mŕtvy alebo zranení, stoja spoločnosť desiatky biliónov EUR, ale ľudské straty sú nevyčísliteľné. Preto by štátna dopravná politika mala vytvárať lepšie podmienky na znižovanie nehodovosti na cestách a

vytvárať väčší priestor ekologickej a bezpečnej železničnej doprave. Problematika bezpečnosti dopravy je jedným z kritérií, na základe ktorých sa vypočítavajú externé výdavky na jednotlivé dopravné systémy. Vďaka bezpečnosti, ekológii, nízkej energetickej náročnosti a ďalším faktorom je železničná doprava porovnateľne výhodnejšia oproti ostatným druhom dopravy. Práve z týchto dôvodov preferuje železničnú dopravu aj Európska komisia. Mimochodom, viete, ktoré miesta vo vlakovej súprave sú pre cestujúceho

najbezpečnejšie? Odpoveď odborníkov je lakonická. Sadajte si do stredu vagónov, chrbtom k smeru jazdy.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.