Hospodársky denník
USD46,644 Sk
EUR42,248 Sk
CHF29,033 Sk
CZK1,376 Sk
  Pondelok  6.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Provízie za sprostredkovanie

Píšte na adresu redakcie, faxujte na číslo 02/6381 0413 alebo mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk

Naša obchodná firma podniká tak, že je nútená využívať celý rad a rôzne techniky platieb za sprostredkovanie, teda musíme platiť legitímne i nelegálne provízie. Je naším logickým záujmom maximum z nich uplatniť podľa platného práva ako nutný náklad na zníženie platby dane z príjmov. Preštudovali sme si aj zákon č. 366/1999 Z. z., ale chýba nám v ňom zrozumiteľný komentár k ustanoveniu § 24 ods. 2 písmeno h) zákona o daniach z príjmov. Otázka znie, ktoré formy sprostredkovania zákonný rámec na daňové účely dovoľuje?

- Ak máme riešiť problém, je nevyhnutné rešpektovať platný zákonný rámec, ktorý v uvedenom prípade podľa § 24 ods. 2 písm. h) zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov pre zdaňovacie obdobie roku 2002 hovorí, že daňové výdavky podľa ods. 1 (citovaného paragrafu), ktoré možno uplatniť len v rozsahu a za podmienok ustanovených v tomto zákone sú aj „odplaty (provízie) za sprostredkovanie, a to aj ak ide o sprostredkovanie na základe mandátnych zmlúv (§ 642 až 651 Obchodného zákonníka), ak súvisia s dosahovanými príjmami uhrádzané fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ktorá vykonáva sprostredkovanie podľa osobitného predpisu (napríklad zákon č. 455/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon č. 600/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon SNR č. 132/1990 Zb. o advokácii, zákon SNR č. 129/1991 Zb. v znení zákona NR SR č. 149/1994 Z. z.), s výnimkou odplaty (provízie) za sprostredkovanie stavebného sporenia a poistenia, ktorá sa zahrnie do výdavkov (nákladov) po jej zaplatení fyzickej osobe alebo právnickej osobe s výnimkou provízie podľa § 25. Provízie za sprostredkovanie predaja tovaru sa zahrnú do výdavkov najviac vo výške rozdielu, o ktorý príjmy z predaja tovaru prevyšujú náklady vynaložené na predaný tovar s výnimkou nákladov na sprostredkovanie kúpy predávaného tovaru.

Aby išlo o daňové výdavky, musí ísť o úhrady nevyhnutné na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov, pričom musia byť uhrádzané takému daňovému subjektu, ktorý vykonáva sprostredkovanie profesionálne na základe kvalifikácie udelenej napríklad v predmete podnikania (v živnostenskom liste) v súlade so zákonom č. 455/1991 Zb., čiže tzv. živnostenského zákona v znení neskorších predpisov a zmien alebo iným všeobecne záväzným predpisom, z ktorého priamo vyplýva, že sprostredkovateľská činnosť je predmetom podnikania tohto daňového subjektu. Sprostredkovateľská činnosť môže mať rôzne formy (napríklad zmluva o sprostredkovaní podľa § 642 - 651 Obchodného zákonníka, zmluva o obchodnom zastúpení podľa § 652 - 672 Obchodného zákonníka, mandátna zmluva podľa § 566 - 576 Obchodného zákonníka alebo Komisionárska zmluva podľa § 577 - 590 Obchodného zákonníka. Pod pojmom „iný všeobecne záväzný predpis k sprostredkovaniu nad rámec živnostenského zákona“ sa myslí napríklad zákon č. 600/1992 Zb. o cenných papieroch v znení neskorších predpisov, zákon č. 132/1990 Zb. o advokácii a zákon č. 129/1991 Zb. o komerčných právnikoch v znení neskorších predpisov.

K spôsobu preukazovania provízií uhrádzaných do zahraničia vydalo Ministerstvo financií SR Oznámenie č. 5074/2000-72, ktoré bolo publikované vo Finančnom spravodajcovi č. 6/2000.

Provízia za sprostredkovanie stavebného sporenia a poistenia sa zahrnie do daňových výdavkov po jej zaplatení fyzickej alebo právnickej osobe (bez toho, aby sa vyžadovalo preukazovanie činnosti na základe živnostenského oprávnenia).

Provízia za sprostredkovanie predaja tovaru sa obmedzila od 1. januára 2000 v zmysle spomenutého ustanovenia najviac do výšky rozdielu, o ktorý príjmy z predaja tovaru prevyšujú náklady vynaložené na predaný tovar s výnimkou nákladov na sprostredkovanie kúpy predávaného tovaru (tovar je podľa účtovných predpisov všetko - čo organizácia nakupuje s cieľom predaja).

V zmysle Usmernenia MF SR č. 3181/2002-72 k „Vybraným ustanoveniam zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov, uplatňovaným pri podaní daňového priznania k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie roku 2001 počas zdaňovacieho obdobia roku 2002“, publikovanom vo Finančnom spravodajcovi č. 5/2002, bod 17 „Odplaty - provízie za sprostredkovanie predaja tovaru“ (§ 24 ods. 3 písm. h) platí: „Provízia za sprostredkovanie predaja (t. j. nie pri nákupe tovaru) sa v súlade s ustanovením § 24 ods. 3 písm. h) zákona o daniach z príjmov zahrnie do výdavkov po zaplatení najviac však vo výške rozdielu, o ktorý príjmy z predaja tovaru prevyšujú náklady vynaložené na predaný tovar. Uvedený limit o zahrnutí provízie pri predaji sa vzťahuje na tovar. Zákon o daniach z príjmov priamo nedefinuje tovar. Pri klasifikácii uvedeného pojmu sa preto v súlade s § 23 ods. 2 zákona o daniach z príjmov vychádza z účtovníctva. Podľa smerníc k účtovnej osnove sa tovarom rozumie všetko, čo organizácia nakupuje s cieľom predaja. Na účely ustanovenia § 24 ods. 3 písm. h) zákona o daniach z príjmov ide teda o rozdiel účtov 504 - Predaný tovar a 604 - Tržby za tovar. Hodnota predaného tovaru, ktorá je súčasťou účtu 504 zvýšená o zaúčtovanú a zaplatenú províziu (teda ide o províziu prislúchajúcu k tovaru, prípadne k dodávke tovarov na základe zmluvne dohodnutého či fakturovaného množstva, ku ktorej sa konkrétna vyplatená provízia viaže), je porovnateľná k tržbám za tento predaný tovar. Rovnako sa postupuje pri zahŕňaní provízií do daňových výdavkov pri daňovníkoch účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva.

Ing. Emil Burák, PhD.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.