Hospodársky denník
USD46,13 Sk
EUR42,195 Sk
CHF28,973 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  9.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Plusy trolejbusovej dopravy

Hlavnou úlohou DPMP je optimalizácia nákladov

Presne 13. mája si Dopravný podnik mesta Prešov pripomenie 40. výročie začatia trolejbusovej dopravy v Prešove. Bola to linka č. 1 na trati Šebastová - Solivar, ktorá premáva dodnes. Trolejbusová trakcia v Prešove zabezpečuje takmer 50 % výkonov, čo je najvyšší podiel v rámci celého Slovenska. „Trolejbusová doprava ukázala opodstatnenosť z hľadiska ekonomického a ekologického, i keď boli obdobia, keď sa tento druh dopravy utlmoval a len vďaka zanieteniu ľudí nebol zrušený,“ hodnotí situáciu výkonný riaditeľ DPMP Ing. Peter Janus. Výkony vozidlových kilometrov v Prešove klesli v roku 2001 na 4,92 milióna kilometrov. Znížil sa aj počet prepravených osôb o 2,25 milióna. V minulom roku DPMP prepravili 34,2 milióna cestujúcich. Počet prepravených osôb klesá od roku 1990. Podľa P. Janusa to však nie je len otázka cestovného. Dôvodom je viacero faktorov, napríklad aj vysoká nezamestnanosť. V prvom kvartáli tohto roku má však objem predaných cestovných lístkov oveľa miernejší pokles ako v predchádzajúcich rokoch. Ako P. Janus zdôrazňuje,

v tržbách pokles

nezaznamenávajú. V roku 2001 dosiahli 107 mil. Sk a rovnakú úroveň očakávajú aj v tomto roku. Služby DPMP v roku 2001 zabezpečovali denne 83 vozidlami MHD - 47 autobusmi a 35 trolejbusmi. Tie počas pracovných dní zabezpečovali 1708 spojov. Vozidlový park prešovského dopravného podniku ku koncu minulého roka tvorilo 66 autobusov s priemerným vekom 9,09 roka a 49 trolejbusov s priemerným vekom 9,59 roka. „Aj keď sa priemerný vek vozidiel na prvý pohľad zdá byť hrozivý, dnes by vozidlá mali 15 - 20 rokov vydržať. Obnovu zabezpečujeme v rámci našich finančných možností,“ konštatuje riaditeľ. V minulom roku v Prešove kúpili jeden trolejbus, dva kĺbové autobusy a jeden nízkopodlažný autobus Karosa City Bus, ktorý spĺňa najnovšie normy emisií EURO 3. Podľa riaditeľa spoločnosti majú záujem nakupovať nízkopodlažné autobusy, ktoré zvyšujú kvalitu a tiež

pohodlie cestovania,

tieto vozidlá sú však vo vyššej cenovej kategórii. Celkové investície do obnovy vozidlového parku dosiahli minulý rok 28,5 mil. Sk a na rovnakej úrovni zostanú aj v roku 2002, keď podnik plánuje kúpiť štyri kĺbové autobusy . Okrem investícií do obnovy vozidlového parku firma pravidelne modernizuje trolejbusové vedenie a v tomto roku sa bude rekonštruovať posledný 40-ročný úsek vedenia, ktorý je nezmenený od roku 1962. Minulý rok rekonštrukcia trolejbusovej dráhy dosiahla náklady 18,8 mil. Sk, objem tohtoročných investícií predstavuje 13,5 mil. Sk. Z dôvodu udržania konkurencieschopnosti musí podnik maximálnu pozornosť venovať optimalizácii nákladov. „Aj keď sa nám slovo konkurencia môže zdať v našej činnosti ako málo reálne, nezabúdajme, že druhý najväčší dopravca v regióne prechádza transformáciou a privatizáciou,“ zdôrazňuje P. Janus. Optimalizovať náklady sa podniku podarilo predovšetkým

v mzdovej oblasti,

ktorá je jednou z najväčších výdavkových položiek. „Pred 4 - 5 rokmi sme mali 430 zamestnancov, teraz 350. Medziročne sa nám podarilo zachovať úroveň mzdových nákladov z roku 2000. Pritom priemerná mzda sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšila o 1000 korún. V roku 2001 dosiahla 12 946 Sk,“ vysvetľuje riaditeľ podniku. Od roku 1992 DPMP obmedzuje počas letných prázdnin výkony o 18 %, čo sa ukázalo ako efektívny nástroj znižovania nákladov. V tomto roku sa chcú zamerať na znižovanie nákladov hlavne v opravárenskej činnosti, v technickej prevádzke pri údržbe autobusov a trolejbusov: „Pri tomto procese budeme v maximálnej miere využívať v roku 2001 zavedený manažérsky informačný systém a informácie získané z palubných počítačov vozidiel MHD. Nenechávame vozidlá

čakať na konečnej,

môžu zatiaľ obslúžiť inú linku. Tak dokážeme ušetriť iné vozidlo i vodičovu mzdu. O efektívnosti využívania vozidiel svedčí fakt, že kým v minulosti vozidlo ročne vykonalo v priemere 30- až 40-tisíc km, v súčasnosti ročný priemer na vozidlo dosahuje 70- až 80-tisíc km. Postupne chceme zvýšiť hmotnú zainteresovanosť zamestnancov hlavne realizáciou úkolového odmeňovania v údržbe a motiváciou pri spotrebe nafty a energií u vodičov MHD,“ tvrdí riaditeľ. Na zabezpečenie prepravných výkonov podnik v minulom roku spotreboval pohonné látky v objeme 27,4 mil. Sk, menej ako v roku 2000. V najbližších dvoch mesiacoch DPMP plánuje zmenu predaja časových predplatných cestovných lístkov. Množia sa spôsoby falšovania kupónov, preto namiesto kupónov budú Prešovčania od septembra využívať

čipové karty,

ktoré umožňujú cestovať aj na jednorazové cestovné lístky. Táto investícia v objeme 1,5 mil. Sk má byť úvodným krokom k plánovanému zámeru vybudovať integrovaný dopravný systém v prešovskom regióne. Zapojiť by sa doň mohol nielen DPMP, ale aj SAD, ŽSR a ďalšie organizácie.

Veronika Fitzeková

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, lokálne prechodne zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 2 až 5, na juhozápade časom 5 až 10, v nárazoch miestami do 15 m/s. V piatok bude polojasno, cez deň na západe miestami oblačno. Ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, najvyššia denná teplota 22 až 27 stupňov. V sobotu bude polooblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 9, denná teplota väčšinou 22 až 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.21 a zapadne o 20.16 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 6. 5. 2002: Bratislava 100,28, Sliač 98,26, Košice 99,14, Poprad 93,86, za 7. 5. 2002: Bratislava 100,55, Sliač 98,53, Košice 99,49 Poprad 94,18.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamzamračené19
Atényoblačno25
Belehradpolooblačno21
Berlínoblačno 26
Bratislavajasno23
Bruselzamračené20
Budapešťjasno22
Bukurešťpolooblačno22
Frankfurtoblačno23
Helsinkimalá oblačnosť16
Istanbuljasno22
Kodaňpolooblačno21
Kyjevpolooblačno23
Lisabonprehánky17
Londýnoblačno19
Madriddážď11
Milánodážď16
Moskvaslnečno21
Osloveľká oblačnosť18
Paríždážď20
Prahapolooblačno 23
Rímdážď19
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno18
Varšavaoblačno28
Viedeňpolooblačno23
Záhreboblačno21
Ženevadážď22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.