Hospodársky denník
USD46,13 Sk
EUR42,195 Sk
CHF28,973 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  9.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, lokálne prechodne zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 2 až 5, na juhozápade časom 5 až 10, v nárazoch miestami do 15 m/s. V piatok bude polojasno, cez deň na západe miestami oblačno. Ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, najvyššia denná teplota 22 až 27 stupňov. V sobotu bude polooblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 9, denná teplota väčšinou 22 až 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.21 a zapadne o 20.16 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 6. 5. 2002: Bratislava 100,28, Sliač 98,26, Košice 99,14, Poprad 93,86, za 7. 5. 2002: Bratislava 100,55, Sliač 98,53, Košice 99,49 Poprad 94,18.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamzamračené19
Atényoblačno25
Belehradpolooblačno21
Berlínoblačno 26
Bratislavajasno23
Bruselzamračené20
Budapešťjasno22
Bukurešťpolooblačno22
Frankfurtoblačno23
Helsinkimalá oblačnosť16
Istanbuljasno22
Kodaňpolooblačno21
Kyjevpolooblačno23
Lisabonprehánky17
Londýnoblačno19
Madriddážď11
Milánodážď16
Moskvaslnečno21
Osloveľká oblačnosť18
Paríždážď20
Prahapolooblačno 23
Rímdážď19
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno18
Varšavaoblačno28
Viedeňpolooblačno23
Záhreboblačno21
Ženevadážď22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.