Hospodársky denník
USD46,13 Sk
EUR42,195 Sk
CHF28,973 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  9.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Koľko ľudí, toľko chutí


Stolovanie vo výške desaťtisíc metrov nad zemou
Reštauračné či verejné stravovanie vôbec, sa dá robiť rôzne. I tak, že tu máš čosi do ruky, rýchlo to zhltni a utekaj ďalej za povinnosťami. Ale i tak, že stolovanie je obrad, o nasýtenie ani tak nejde, skôr je to predstavenie aj pre oči, jazyk a nos. Zážitok v každom smere. Mať bohatý jedálny lístok, prípadne i možnosť ponúknuť niečo presne podľa požiadaviek zákazníka, čo sa do bežnej ponuky nedáva, aj to sú kritériá, ktoré dávajú reštaurácii známku kvality. No a zákazníci sú tiež rôzni a vyberajú si. A ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí, všetkým sotva môžeš vyhovieť. Obľúbenou je pre človeka taká reštaurácia, kde podávajú práve to jeho obľúbené jedlo a pripravené práve tak akurát. Aj biftek môže byť pekne dôkladne prepečený či naopak len tak trochu zvrchu. Milovník talianskej či francúzskej kuchyne, keď má na výber, sotva pôjde do čínskej reštaurácie a zase naopak. Kuchárske umenie v oblakoch
Niečo navariť či upiecť vyzerá jednoducho, ale je to zložitá záležitosť, ba vlastne skoro umenie. Dôležité je mať všetko poruke, vedieť požadované pripraviť a vyjsť v ústrety každému zákazníkovi, čo vošiel do reštaurácie. A to stále hovoríme o stolovaní tak vo výške jedného metra nad zemou, na úrovni plochy reštauračného stola. Ak sa to robí dobre, aj to dá zabrať. A teraz si to celé predstavte vo výške desaťtisíc metrov nad zemou a pri rýchlosti povedzme 700 kilometrov za hodinu. Poskytovať v takýchto podmienkach dobré reštauračné služby si vyžaduje ešte viac úsilia a aj schopností. Špecifiká tu vyplývajú z viacerých faktorov, ktorým sa poskytovatelia palubného občerstvenia na lietadlách musia prispôsobiť. Jet -society i prvoletci

V prvom rade je to veľmi široké spektrum ľudí v lietadlách. Od takzvanej jet -society, pre ktorú lietanie je skoro denným chlebom, a aj v stravovaní patria k tým náročnejším ľuďom. Ich výber leteckej spoločnosti nakoniec môže závisieť i od takej napohľad maličkosti, na akej úrovni majú palubné občerstvenie. Druhou krajnosťou sú „prvoletci“ či síce už viacnásobní leteckí pasažieri, ale vždy dostatočne zasiahnutí obyčajným poctivým strachom, ako let dopadne. Aj oni potrebujú na potlačenie nervozity niečo do žalúdka. No a k tomu zmes rás, národností a náboženstiev, každé s inými pravidlami, čo je prípustné a čo už nie. Čo im ide ľahko dolu hrdlom a čo by už do úst nevzali. Ale rovnako vegetariáni či ľudia s predpísanou diétou. Ďalšie špecifikum je, že to ťažko môžete variť na palube vo vybavenej kuchyni a ku každému pasažierovi dať ešte kuchára. Žiadne flambovanie na palube. Nevyhnutnosť je príprava na zemi, zabalenie a uchovanie v takom stave až do podávania, aby ani chuť ani estetika neutrpeli. A aj dĺžka letu je jedno z kritérií pri rozhodovaní „čo nakúpiť, čo a ako uvariť“. Pre kráľa i princeznú
U nás túto službu - palubné občerstvenie - s úspechom zvláda firma SLOVREST, spol. s r. o. Od svojho založenia prevádzkuje klasickú Slovenskú reštauráciu priamo v srdci hlavného mesta Slovenska, na Hviezdoslavovom námestí, gastrozariadenia na bratislavskom letisku M. R. Štefánika. No a, samozrejme, už spomínané palubné občerstvenie. Počas letnej turistickej sezóny 16 vysokokvalifikovaných kuchárov pripraví denne občerstvenie až pre 1500 leteckých pasažierov, mimo sezóny priemerne pre 300. Prevádzka je 24-hodinová, žiadna záverečná neplatí. Všetko presne podľa požiadaviek leteckých spoločností. Spolupracujú s takými renomovanými firmami, ako sú Air Slovakia, Slovenské aerolínie, ČSA, Air Ukraina, Aeroflot, Helmus air, Spanair. Zabezpečujú však i lety našich štátnikov a politikov v spolupráci s Leteckým útvarom Ministerstva vnútra SR. Svojimi službami sa však postarali aj o špeciálny let thajskej princeznej, anglickej kráľovskej rodiny a naposledy o návštevu parlamentnej delegácie Čínskej republiky. Vždy k maximálnej spokojnosti klientov. Slovanským zvykom je vítať hostí chlebom a soľou. Je to skôr symbolická záležitosť. Prvý dotyk s reálnou slovenskou kuchyňou je pre mnohých turistov navštevujúcich našu krajinu práve či už palubné občerstvenie alebo návšteva reštaurácie už na letisku. Aj tu SLOVREST, s. r. o., sa snaží predviesť to najlepšie čo aj v tejto oblasti máme - rôzne slovenské kulinárske špeciality. Občas je to ten najlepší zážitok, čo si návštevník od nás aj odnáša. Ján Ivanič

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, lokálne prechodne zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 2 až 5, na juhozápade časom 5 až 10, v nárazoch miestami do 15 m/s. V piatok bude polojasno, cez deň na západe miestami oblačno. Ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, najvyššia denná teplota 22 až 27 stupňov. V sobotu bude polooblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 9, denná teplota väčšinou 22 až 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.21 a zapadne o 20.16 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 6. 5. 2002: Bratislava 100,28, Sliač 98,26, Košice 99,14, Poprad 93,86, za 7. 5. 2002: Bratislava 100,55, Sliač 98,53, Košice 99,49 Poprad 94,18.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamzamračené19
Atényoblačno25
Belehradpolooblačno21
Berlínoblačno 26
Bratislavajasno23
Bruselzamračené20
Budapešťjasno22
Bukurešťpolooblačno22
Frankfurtoblačno23
Helsinkimalá oblačnosť16
Istanbuljasno22
Kodaňpolooblačno21
Kyjevpolooblačno23
Lisabonprehánky17
Londýnoblačno19
Madriddážď11
Milánodážď16
Moskvaslnečno21
Osloveľká oblačnosť18
Paríždážď20
Prahapolooblačno 23
Rímdážď19
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno18
Varšavaoblačno28
Viedeňpolooblačno23
Záhreboblačno21
Ženevadážď22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.