Hospodársky denník
USD46,13 Sk
EUR42,195 Sk
CHF28,973 Sk
CZK1,381 Sk
  Štvrtok  9.Mája 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hrozba písmen

Príliš malé písmenká na nových monitoroch hlavného strediska pre kontrolu letov v Británii majú za následok, že pracovníci sa pri ich čítaní dopúšťajú chýb.

Na problém poukázal týždenník Computer Weekly, ktorý získal dôverné dokumenty o obavách letových dispečerov a ich nadriadených. Dispečer z kontrolného strediska Swanwick, omylom navigoval lietadlo s cieľovým letiskom v škótskom Glasgowe do waleského Cardiffu. Dispečer nesprávne prečítal text na obrazovke - lokačný kód pre Glasgow je EGPF, Cardiff je označený písmenami EGFF.

K problémom dochádza aj pri čítaní údajov o výške letu, pričom rozdiely môžu predstavovať stovky metrov: istý pracovník riadenia letov nesprávne prečítal údaje o letovej výške lietadla - reálnych 36 000 stôp považoval za 30 000.

Podľa redaktora počítačového časopisu Karla Scheidera dispečeri majú problémy pri rozlišovaní jednotlivých grafických znakov, osobitne číslic nula, šesť, osem a deväť.

Úrad pre civilné letectvo (CAA) aj Národná služba pre leteckú dopravu (NATS) tvrdia, že bezpečnosť leteckej dopravy nie je ohrozená s tým, že len malý počet kontrolórov má problémy s čítaním textov na monitoroch. Správa samotných dispečerov však uvádza, že dispečeri chyby zaradili do kategórie „týkajúce sa bezpečnosti“.

Iain Fidlay z odborového zväzu Prospect, ktorý združuje kontrolórov leteckej dopravy, podporil stanovisko úradov a zdôraznil, že problém sa netýka hlavných kontrolných obrazoviek. Ako uviedol, existujú dva druhy obrazoviek, plánovacia obrazovka, kde sú problémy s veľkosťou a typom písma - tá sa však nepoužíva pri riadení lietadiel a radarová obrazovka, ktorá má všetky potrebné informácie a je dobre čitateľná.

Podľa denníka Time skupina dispečerov mala také obavy z prípadných žalôb o odškodné v prípade nehody spôsobenej nevyhovujúcimi displejmi, že im poskytli právne poradenstvo.

(TASR)

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno, lokálne prechodne zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Východný až juhovýchodný vietor 2 až 5, na juhozápade časom 5 až 10, v nárazoch miestami do 15 m/s. V piatok bude polojasno, cez deň na západe miestami oblačno. Ojedinele prehánky. Nočná teplota 14 až 10, najvyššia denná teplota 22 až 27 stupňov. V sobotu bude polooblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 9, denná teplota väčšinou 22 až 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.21 a zapadne o 20.16 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 6. 5. 2002: Bratislava 100,28, Sliač 98,26, Košice 99,14, Poprad 93,86, za 7. 5. 2002: Bratislava 100,55, Sliač 98,53, Košice 99,49 Poprad 94,18.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamzamračené19
Atényoblačno25
Belehradpolooblačno21
Berlínoblačno 26
Bratislavajasno23
Bruselzamračené20
Budapešťjasno22
Bukurešťpolooblačno22
Frankfurtoblačno23
Helsinkimalá oblačnosť16
Istanbuljasno22
Kodaňpolooblačno21
Kyjevpolooblačno23
Lisabonprehánky17
Londýnoblačno19
Madriddážď11
Milánodážď16
Moskvaslnečno21
Osloveľká oblačnosť18
Paríždážď20
Prahapolooblačno 23
Rímdážď19
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno18
Varšavaoblačno28
Viedeňpolooblačno23
Záhreboblačno21
Ženevadážď22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.