|
|||||||||||||||||
Streda 12.Júna 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slovenský čitateľČítanie kníh patrí k obľúbeným voľnočasovým aktivitám pre takmer polovicu obyvateľov Slovenska vo veku od 15 rokov, naopak, 17 % populácie knihy nečíta. 29 % nášho obyvateľstva má svojich obľúbených spisovateľov či spisovateľky. Spisovatelia v popularite síce nemôžu konkurovať hercom či spevákom, kde uvádza svojich obľúbencov 50 % a 56 % skúmanej populácie, ale i tak tento podiel prezrádza, že so vzťahom ku knihe a čítaniu to nie je u nás také zlé, ako by sa niekedy mohlo zdať. Vypovedajú o tom i ďalšie výsledky sociologického výskumu, ktorý uskutočnilo v apríli t. r. Národné osvetové centrum - Ústav výskumu kultúry a verejnej mienky na vzorke 1475 respondentov od 15 rokov. Slovenský čitateľ uprednostňuje (veľmi rád číta) najčastejšie menej náročnú oddychovú literatúru - kriminálky, dobrodružné a historické romány (32 %), pre 23 % populácie je však najobľúbenejšou náročnejšia umelecká literatúra - romány, básne, poviedky, novely. Taký istý podiel obyvateľstva priznáva i obľubu v čítaní odbornej literatúry, kníh i časopisov. Každý štvrtý obyvateľ Slovenska číta knihy každý alebo takmer každý deň, resp. aspoň niekoľkokrát do týždňa. Takmer 60 % obyvateľstva číta i v češtine. K najobľúbenejším literárnym druhom patrí oddychová literatúra s námetmi o láske a rodinnom živote (26 %), detektívky a kriminálky (10 %), vážnu literatúru, romány a poviedky uvádza 10 % populácie. Podobný výskum sa na Slovensku neuskutočnil vyše dvoch desaťročí. (mb) 32 % populácie číta knihy dosť často a pravidelne, 18 % populácie si knihy pravidelne a radi kupuje pre seba, 32 % pre iných, 23 % populácie rado o knihách číta v literárnych a iných časopisoch, štvrtina skúmanej populácie uvádza, že si pravidelne požičiava knihy v knižnici a 30 % od rodiny a známych. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |