Hospodársky denník
USD47,184 Sk
EUR44,549 Sk
CHF30,206 Sk
CZK1,467 Sk
  Pondelok  17.Júna 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Je čoraz menej možností

Štátny rozpočet už neúnosne škrtí Sociálnu poisťovňu

Slovenské liečebné kúpele Trenčianske Teplice v minulom roku od Sociálnej poisťovne dostali o 2000 kúpeľných poukazov menej ako v roku 2000. To znamená, že 2000 pacientov nedostalo šancu prísť do kúpeľov prostredníctvom Sociálnej poisťovne. V tomto roku je to o ďalších tisíc menej, pričom kúpele ešte nemajú so Sociálnou poisťovňou uzatvorený celý rok. Na tak krátke obdobie je to rapídny pokles prijatých poukazov. Zníženie ich počtu je len dôsledok zníženého objemu finančných prostriedkov, ktoré na tieto účely dostáva Sociálna poisťovňa zo štátneho rozpočtu. Pritom pobyt pacientov sa cez

rastúce ceny

energií, materiálu, potravín a osobných nákladov veľmi rýchle zdražuje. Počet domácich odliečených pacientov sa znižuje, a tak si domáci hostia myslia, že kúpele nemajú o nich záujem. Opak je pravdou, záujem zo strany kúpeľov je, len Sociálna poisťovňa má čím ďalej, tým viac obmedzované vlastné možnosti. Výpadok domácich hostí Slovenské liečebné kúpele nahrádzajú hosťami zo zahraničia. Spolupráca sa osvedčila najmä s českými poisťovňami, ktoré preplácajú pobyt svojim pacientom a sú v tomto smere oveľa veľkorysejšie. Naša Sociálna poisťovňa pre obmedzenosť finančných zdrojov uprednostňuje nižší štandard. Pokiaľ kúpeľní hostia majú záujem, majú možnosť si zvýšený štandard doplatiť, prípadne zvýšiť si hodnotu diétneho stravovania. Prieskum medzi kúpeľnými hosťami ukazuje, že v prípadne zmeny financovania kúpeľnej liečby cez Sociálnu poisťovňu by uprednostnili finančnú spoluúčasť pred samoplatiteľstvom. V druhom prípade by si musel kúpeľný hosť platiť sám

v plnom rozsahu

liečebné náklady, ako aj diétne stravovanie, ktoré je súčasťou liečby. O tento spôsob liečby nezávislej od pridelenia kúpeľného poukazu poisťovňami rastie záujem medzi solventnou klientelou. Kúpele denne evidujú desať telefonických žiadostí samoplatiteľov, ktorí požadujú nadštandardné ubytovanie. Na Slovensku je veľa ľudí, ktorí nevyhnutne potrebujú kúpeľnú liečbu a nemajú na ňu nárok cez svoju zdravotnú poisťovňu. Potom pre nich zostáva šanca dostať kúpeľný poukaz cez Sociálnu poisťovňu. Nedostatok kúpeľných poukazov, ktoré vydáva Sociálna poisťovňa, vyvoláva u tých, ktorí

kúpeľný poukaz

nedostali, dojem korupcie. „V minulosti podiel pacientov Slovenských liečebných kúpeľov cez Sociálnu poisťovňu tvoril 60 % z celkového počtu prijatých osôb. Dnes je to sotva 35 %. Mierny nárast zaznamenávame v zdravotných poisťovniach,“ hovorí Ing. Helena Stopiaková, marketingová manažérka kúpeľov, a dodáva, že vynikajúca spolupráca je so zdravotnou poisťovňou, ktorá po dohode s nemocnicou v Ružomberku vysiela svojich poistencov po operácii totálnej intoprotézy priamo do kúpeľov. Pacienti si vyžadujú špeciálnu pozornosť, ale úspešnosť liečenia je veľmi dobrá a podporuje urýchlený návrat takto operovaných ľudí späť do pracovného procesu. Je to zároveň aj dôkaz, že význam kúpeľov pre zdravie človeka v budúcnosti bude ďalej rásť.

Rudolfa Vallová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.