Hospodársky denník
USD47,525 Sk
EUR44,807 Sk
CHF30,351 Sk
CZK1,469 Sk
  Utorok  18.Júna 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













V ČR bum (boom) a u nás bác

Slovenská ekonomika je dlhodobo pripútaná na lôžko

Kým výroba komponentov subdodávajúcich firiem na Slovensku zapojených do rozvoja automobilového priemyslu v SR si udržuje rastúcu tendenciu, so samotným obchodom na slovenskom trhu je to už horšie. V roku 2001 nastal obrat v predaji vozidiel a bol zastavený pokles predajov, ktorý sme zaznamenávali od roku 1998. Vplyv na nárast predajov mala aj zlepšujúca sa situácia v prístupe k finančným zdrojom (lacnejšie úvery, a tým i lepšie lízingové podmienky, vyššia konkurencia lízingových spoločností, a tým hľadanie výhodnejších podmienok, ktoré sa prejavili vo zvýšení záujmu o kúpu vozidiel na lízing asi o 20 %). Celkový pohľad na slovenský trh z hľadiska predaja automobilov hovorí, že trojročné obdobie od vysokých predajov v roku 1998 sa skončilo a nastupuje obnova vozidiel, hlavne pri vozidlách kupovaných na podnikateľské účely. Pozitívnu úlohu zohralo i znížené

daňové zaťaženie

podnikateľských subjektov (pokles % dane z príjmu zo 40 % na 29 %). Predstavitelia Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR na jednej strane s potešením konštatovali, že rok 2001 bol rokom nárastov predajov vozidiel v kontexte súvislostí - veku vozidlového parku a stupňa motorizácie. Jedným dychom zároveň upozorňujú, že i tento predaj nie je dostatočný a neumožňuje výraznejšie zmeny v týchto ukazovateľoch. Jednoducho povedané, vozidlový park na Slovensku stále potrebuje výrazne omladzovať. Na našich cestách stále vidíme neúmerne veľa ojazdených vozidiel, ktorých sa západoeurópske krajiny ochotne zbavujú. Aj preto, lebo už dnes nespĺňajú ekologické kritériá, o budúcnosti ani nehovoriac. Do toho vstupuje celosvetový pokles výkonnosti ekonomiky najvyspelejších štátov, čo slovenská ekonomika (dlhodobo pripútaná na lôžko) pociťuje osobitne bolestivo. Štatistika ZAP SR hovorí, že v máji tohto roka sa na Slovensku predalo 6943 osobných a malých nákladných automobilov (do 3,5 tony), v medziročnom porovnaní o 11 % menej. Oproti aprílu 2002 došlo v počte predaných vozidiel k miernemu nárastu o 8,5 %. Mesačnému rebríčku opätovne

dominuje Škoda,

ktorá umiestnila na trhu 2962 automobilov z dovozu a dosiahla tak 42,66-percentný podiel. Nezmenený v porovnaní s aprílom ostáva aj stav na druhom mieste, kde sa s trhovým podielom 10,51 % umiestnila automobilka Renault, o ktorej vozidlá prejavilo v sledovanom období záujem 730 spotrebiteľov. Na tretiu priečku sa vyšvihol francúzsky Peugeot s 575 predanými automobilmi (8,28 %), nasledovaný nemeckým Volkswagenom, ktorého sa predalo 530 kusov (7,63 %). Päticu najpredávanejších uzatvára Citroen. Počet 320 vozidiel mu vyniesol 4,6-percentný podiel v sledovanom segmente. Príklad Českej republiky však ukazuje, že ani transformujúce sa ekonomiky nemusia doslova precitlivelo reagovať na

negatívne javy

vo svete. Napriek problémom najväčších automobiliek v ČR v tomto smere prežívajú doslova „bum“. Až na 340 mld. CZK, medziročne o 11 %, tam vzrastú tento rok výkony automobilového priemyslu. Vyplýva to z predpokladov, ktoré uvádzajú šéfovia najväčších českých firiem. V minulom roku dosiahla produkcia sektora 304,8 mld. CZK a oproti roku 2000 sa zvýšila o 11,7 %. Tieto prognózy a výsledky kontrastujú s vývojom na európskych trhoch, kde napríklad Nemecko tento rok zaznamenalo 2-, Francúzsko 3- a Poľsko 20-percentný pokles predaja. Prezident Združenia automobilového priemyslu ČR Vratislav Kulhánek v českej tlači uvádza, že „zníženie predaja očakávame i na českom trhu, a to z vlaňajších 152- na 145-tisíc nových vozidiel“. Viac ako polovica predaných osobných vozidiel v ČR sú škodovky. Škoda Auto tu však inkasuje len 18 % svojich tržieb. Automobilka síce znížila odhad tohtoročnej produkcie na 458-tisíc vozidiel, chce však predať 20-tisíc luxusných superbov, ktoré sú oproti fabiám v priemere trikrát drahšie. Tohtoročné tržby Škody Auto tak majú dosiahnuť asi 166 mld. CZK. Karosa Vysoké Mýto vlani predala 1319 autobusov a tento rok musela pre vysoký záujem zvýšiť svoj pôvodný

odhad predaja

o 100 vozidiel na 1600. Kopřivnická Tatra pod americkou SDC International znížila stav o 240 ľudí na 2800 zamestnancov a predáva dcérsku Dopravu Tatra. Novou objednávkou je 1070 automobilov pre Indiu a teraz uzatvorila s Armádou ČR zmluvu na dodávku 650 ťažkých nákladných vozidiel za 5,7 mld. CZK. Namiesto vlaňajších 1550 automobilov chce tento rok vyrobiť 2400 vozidiel.

Tibor Bucha

Počasie

Dnes bude jasno až polojasno a teplo. Zrána v údoliach ojedinele hmla. Najvyššia denná teplota 27 až 31, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 25 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota vo výške 1500 m okolo 18 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno a veľmi teplo. Nočná teplota 18 až 14, denná teplota 28 až 33 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno a veľmi teplo. Popoludní ojedinele búrky, najmä na severe a západe. Nočná teplota 19 až 15, denná teplota 30 až 34 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 4.53 a zapadne o 20.53 hod.

Amsterdampolooblačno28
Atényslnečno31
Belehradoblačno28
Berlínpolojasno27
Bratislavajasno31
Bruselpolooblačno31
Budapešťpolojasno30
Bukurešť oblačno29
Frankfurtpolooblačno28
Helsinkipolooblačno20
Istanbuloblačno28
Kodaň polooblačno22
Kyjevprehánky23
Lisabonslnečno29
Londýnpolooblačno25
Madridslnečno35
Moskvaprehánky22
Oslozamračené20
Parížpolooblačno32
Prahapolojasno29
Rímjasno34
Sofiaoblačno27
Štokholmpolooblačno20
Varšavapolojasno25
Viedeňjasno30
Záhreboblačno27
Ženevapolooblačno33

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.