|
|||||||||||||||||
Štvrtok 20.Júna 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na európske cesty sa nám vracia mýtoDiaľničné nálepky sú prakticky určené iba pre domácich vodičov. Keďže na Slovensku je vymožiteľnosť práva u tranzitujúcich zahraničných dopravcov iba fikcia, dokážu sa diaľničným poplatkom úspešne vyhýbať. Okrem ekonomických strát prichádza však aj k znehodnocovaniu povrchov ciest a diaľnic. Odborníci zdôrazňujú že vozidlá s hmotnosťou nad 12 ton sa podieľajú na opotrebovanosti vozovky 50- až 60-tisíckrát viac než osobné motorové vozidlá. Dá sa preto pochopiť snaha mnohých krajín, aby motorové vozidlá (najmä nákladné) za použitie diaľnic platili mýtne poplatky. V Európe nie sú ničím novým a až na niektoré výnimky (Nemecko) sa mýto platí už roky. Navyše aj v takej liberálnej krajine, akou je Nemecko, sa situácia mení, pretože parlament prijal uznesenie, v ktorom sa definitívne zaväzuje uplatniť harmonizovaný systém elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 12 ton už v priebehu budúceho roka. Nie je to však iba výmysel nemeckých odborníkov. Tento systém budú zavádzať spolu s Rakúskom a Holandskom aj ďalšie krajiny, pretože smernice EÚ sú neúprosné a záväzné pre členov i kandidátske krajiny. Preto uvažuje o elektronickom výbere mýta aj ČR a tiež SR. Nepochybne elektronický systém spoplatňovania diaľnic sa bude postupne zavádzať vo všetkých členských štátoch. V súčasnosti sa za diaľnice platí v 19 krajinách Európy. Výstavba stredísk, kde sa vyberalo mýto, je mimoriadne nákladná. Preto sa ustupuje od klasických stavieb mýtnic a štartuje sa na báze integrovaného systému EFC, ktorý je dnes štandardizovaný na úrovni krajín EÚ. Súčasťou štandardu sú aj metódy na výmenu informácii medzi jednotlivými operátormi a peňažnými ústavmi. Tým sa aj naša diaľničná sieť vyhne nákladným stavebným úpravám, navyše, keď sa pôvodne s takýmito stavbami na diaľniciach vôbec neuvažovalo. Na komunikáciu medzi vozidlom a centrálou na výber poplatkov sa bude využívať satelitný navigačný systém Global Positioning Systém (GPS), prípadne niektorý z iných systémov (DSRC, prípadne Galileo), ktorý bude umiestený vedľa vozovky. Systém by mal byť prepojený na jednotnú sústavu poskytovania služieb vodičom. Podmienkou na naštartovanie systému je však nutnosť spracovať presnú digitálnu mapu cestnej infraštruktúry, na základe ktorej systém GPS určí polohu vozidla, trasu a prejdenú vzdialenosť. V praxi to bude znamenať, že po prejdení určitého diaľničného úseku odpočíta centrum pre výber poplatkov príslušné mýto, a to z účtu, ktorý je na to určený. Prípadne sa poplatky môžu platiť v hotovosti. Ak by vodič platiť nechcel, je možnosť mu namieste zabaviť vozidlo. Takýto výber mýta umožní získavať prostriedky s minimálnymi únikmi a centrála môže pružne regulovať dopravu v prípade miestneho preťaženia. Navyše tento systém umožňuje zvýhodniť vozidlá s ekologickými motormi, ktoré spĺňajú emisné normy EURO I, II alebo III s nižšou sadzbou mýta, čo nadväzne umožní rýchlejšie modernizovať vozidlový park dopravcov. Navyše od spoplatnenia sa očakáva zníženie jázd prázdnych kamiónov, ktoré v súčasnosti dosahujú až takmer 30 %. Zavedenie systému bude znamenať pre našich dopravcov zvýšenie nákladov, čo bude nepochybne znamenať zvýšenie ceny za prepravu. Navyše viacerí odborníci tvrdia, že menší prepravcovia aplikáciu systému finančne nezvládnu. Napokon, ak bude dopravca chcieť prepravovať tovar do krajín EÚ, musí rátať aj s investíciami na zakúpenie a montáž elektronického čipového zariadenia, ktoré bude stáť približne 25-tisíc Sk. Okrem tejto jednorazovej investície musí dopravca uvažovať aj s mýtnymi poplatkami, ktoré sa budú v krajinách EÚ pohybovať v rozpätí od 10 až do 17 centov za kilometer, čo je tiež značná suma. Systém, pochopiteľne, uvažuje aj s občasnými používateľmi diaľnic. Tí budú môcť mýtne poplatky zaplatiť na predajných miestach osobne alebo prípadne formou automatu. Do automatu vodič zadá poznávaciu značku, triedu nápravy, emisnú triedu a najmä miesto štartu a cieľa svojej cesty. Automat na základe týchto vstupných údajov vypočíta výšku mýtneho poplatku. Druhý systém, už spomínaná elektronická forma platenia, bude založený na zamontovaní elektronického čipového zariadenia do vozidla, ten bude zapojený na mýtnu centrálu, a tá na základe pozície vozidla určí príslušný poplatok na základe ubehnutých kilometrov. Kontroly sa budú skutočňovať formou automatických videosystémov, ktoré budú vyhodnocovať evidenčné číslo vozidla i počet ubehnutých kilometrov a výšku poplatkov. Zavedenie spoplatnenia diaľnic pre nákladné vozidlá od 12 ton sa pôvodne uvažovalo od roku 2003, avšak z technických dôvodov sa zavedenie mýta zrejme oneskorí a na diaľniciach začneme platiť mýtne poplatky až v roku 2004. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |