Hospodársky denník
USD47,407 Sk
EUR44,446 Sk
CHF30,197 Sk
CZK1,455 Sk
  Piatok  7.Júna 2002

Kondícia, pohoda, kreatívnosť

Opakovanie je matkou múdrosti, a tak renomovaní znalci podnikateľského sveta stále radi a nástojčivo nabádajú nezabúdať na vhodný, príjemný a pravidelný relax. Ponúkajú všelijaké receptúry ako na to, radia, konzultujú, informujú. Podnikateľský stres totiž nie je možné odbúrať jednorazovo. Predovšetkým musíte pre to čosi urobiť práve vy. V seriáli dnes pokračujeme na tému: Relax i cestovanie. Dá sa celkom dobre spojiť príjemné s užitočným. Niekoľko dobrých námetov nájdete aj na našej dvojstránke, stačí si iba vybrať. Preslávený Mark H. McCormack zdôrazňuje, že na ceste za úspechom vám v ceste stojí nejedna zátarasa v podobe mladších, dravších konkurentov. Musíte byť preto vždy o krok vpredu, musíte byť originálny a tvorivý. Je síce pravda, že potom sa počet vašich „nepriateľov“ ešte viac znásobí, ale na druhej strane aj váš konkurent ocení vašu nápaditosť a kvalitu.

Experti pripomínajú, že na úspech musíte byť pripravení a iba dobrá fyzická a duševná kondícia je rozhodujúcim predpokladom úspešnosti. Rozhodne nenechajte mozog zlenivieť, veľmi rýchlo by ste sa ocitli v kategórii neúspešných. Jednou z možností je aj dostatok pohybu, striedmosť a duševná pohoda. Preto nepodceňujte aktívny odpočinok a ak sa vyberiete napríklad na dovolenku, tak si teda užívajte... aj leňošte, aj cvičte, aj plávajte či hrajte golf, tenis, vyskúšajte aj nejaké fitnescentrum. Odborníci totiž tvrdia, že ak patríte medzi skutočne mimoriadne pracovne vyťažených biznismenov, absolútne „ničnerobenie“ počas dovolenky by mohlo mať na vás skôr nepriaznivý účinok.

Podnikanie je pre svoju povahu, rýchlosť ťažko vtesnať do už existujúcich systémov a organizačných štruktúr. Dobrý systém riadenia musí totiž odolávať vnútorným i vonkajším tlakom, ktoré dennodenne sprevádzajú svet biznisu. To si vyžaduje maximálnu pružnosť vašich konaní a stratégií. Znalci pripomínajú, že svojim podriadeným, ale aj obchodným partnerom či konkurentom na trhu musíte dať vždy jasne najavo, čo je dôležité a čo nie. Preto im z času na čas priznajte pocit dôležitosti, motivujte ich - pravda, pozitívne i negatívne - a potom, samozrejme, očakávajte od nich výsledky. Aj z tohto hľadiska je dôležité, aby ste nielen vy, ale aj vaši kolegovia, partneri boli dostatočne kreatívni a v pohode. Teda - aby aj oni venovali dostatok pozornosti vlastnému relaxu. Ak práve nemáte čas na krátku dovolenku či nejaký šport, cvičenie, vyskúšajte si techniku „prepínania“, ktorá podľa znalcov môže zásadne zmeniť minulé neúspechy na blízky úspech.

Najskôr si musíte povedať, čo by ste chceli na svojom správaní a konaní zmeniť. Prípadne, ako by ste chceli vyzerať, ako by ste sa chceli cítiť. Predstavte si ideálny stav svojho sebavedomia a energie. Potom zosilnite túto predstavu a na pomyselnej obrazovke si „vyvolajte“ obraz svojho nového sebavedomého Ja.

Chris Lewinton, generálny riaditeľ renomovanej spoločnosti Wilkinson Sword, kedysi povedal: „Existuje iba málo takých počestných zamestnaní, ako je zarábanie peňazí.“ Nuž, isto by sa dalo polemizovať s týmto tvrdením, najmä ak si zoberieme pod drobnohľad naše podnikateľské prostredie. No rozhodne platí, že ak podnikáte, tak sa snažíte o čo najväčší zisk. Čím je firma väčšia, tým ľahšie je zísť z cesty a zabudnúť na to, prečo vlastne podnikáte. Peter M. (43) začal pred niekoľkými rokmi neobyčajne úspešne podnikať vo sfére počítačov, jeho firma začala rásť fantastickou rýchlosťou. Stále experimentoval, hľadal rôzne riešenia... „Nie každý stačil s tempom, ozývali sa aj názory, že načo vymýšľať, ak sa nám darí a sme takmer lídrami na trhu.“ Možno to bola únava „materiálu“, možno podriadenie sa úzkemu kolektívu, ktorý fungoval skôr na priateľskej báze, ale došlo k útlmu. Podobnú skúsenosť má isto nejeden z vás. Experti varujú a pripomínajú, že útlm je pre váš úspech nebezpečným spoluhráčom. Peter to vyriešil jednoducho. Dal na rady skúsených a zorganizoval pre svojich najvýkonnejších trojdňový povinný relax a aktívny odpočinok. Výsledok bol fascinujúci. Nielenže sa do firmy vrátili spokojní fachmani, ale ich kreativita bola podstatne vyššia. Nič nové pod slnkom, iba potvrdenie starej známej marketingovej poučky, že so zaujímavými nápadmi prichádzajú iba ľudia s dobrou kondíciou a odhodlaním. Tak teda nezabúdajte oprášiť túto poučku aj vy - prax neraz potvrdila, že na ceste za úspechom hodno sa aj pristaviť.

Eleonóra Bujačková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.