|
|||||||||||||||||
Streda 10.Júla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kedy bude inak? (3)Veľký posun bánk Ako na tom sme pred tohtoročnými parlamentným voľbami. Taký by mohol byť spoločný menovateľ pre päť otázok Hd, ktoré boli adresované nominovaným na prestížne ocenenie Prominent ekonomiky 2002. Dnes odpovedá Ivan Šramko, viceguvernér NBS. Ako vnímate úplatkárstvo a korupciu v našej spoločnosti? I. Šramko: Ako veľmi vážny problém. Vážne ma znepokojuje i to, že zasiahlo aj činnosti, ako je polícia a justícia, teda rezorty, ktoré majú proti nej bojovať. Preto si myslím, že je najvyšší čas, aby boli aj nezávislí aktéri bratí na zodpovednosť za rôzne nevysvetliteľné činy a rozhodnutia. Korupcia v týchto činnostiach ničí morálku v spoločnosti a podporuje jej rozširovanie v iných oblastiach. Aj škandálov v rôznych tendroch, prideľovaniach licencii a povolení bolo viac, ale vyvodenie zodpovednosti (až na výnimky v politickej oblasti) nie sú žiadne. Pokiaľ by ste mali príležitosť, čo by ste presadili v daňovej sfére? I. Šramko: V daňovej sfére nie je potrebné vymýšľať to, čo je už dávno vymyslené. Treba byť však dôsledný a komplexne implementovať do nášho systému daňové princípy platné v krajinách EÚ, prípadne individuálne ich využiť v našich podmienkach. Najmä v oblasti daňovo uznaných nákladov, ale aj výnosov sme ešte od týchto princípov ďaleko. Napríklad v bankovej oblasti ešte stále nie správne chápaný príjem z pohľadávok po lehote splatnosti a počíta sa ako daňový príjem bez ohľadu na lehotu po splatnosti, čo je nezmyselné a úplne v rozpore s princípmi v rozvinutých krajinách. Nedá mi nespomenúť, aj keď to nie je priamo daňová oblasť, úplnú absurdnosť, a to bez ohľadu na používanú argumentáciu, keď v týchto dňoch dostali aj veľmi solventní občania ponuku od štátu na vyplácanie prídavkov na deti. Pritom je obrovský rozpočtový deficit a štát nie je schopný v potrebnom rozsahu znižovať jeho výdavky. Jedným z najväčších problémov slovenskej ekonomiky je vysoká miera nezamestnanosti. Javí sa ako neriešiteľná. Je to tak alebo máte predstavu o tom, ako zvýšiť zamestnanosť v SR? I. Šramko: Na jednej strane vzniká nezamestnanosť ako výsledok činnosti nefungujúcich podnikov, ktoré sa nedokázali udržať na trhu, čo je v trhovej ekonomike objektívny výsledok a nutný dôsledok. Na druhej strane musí najmä vláda vytvárať podmienky, aby mohli vznikať nové pracovné príležitosti. K tomu musia prispieť i regionálne štruktúry a tiež samotní podnikatelia. Skĺbiť toto úsilie sa však vôbec nedarí. Zvyšovať zamestnanosť sa určite dá a som presvedčený, že pokiaľ budeme štandardnou a akceptovanou krajinou, tak sa nezamestnanosť u nás bude postupne znižovať. Ktoré zákony a vyhlášky, resp. povinnosti zo zákona považujete vo vašej sfére podnikania za prekonané alebo obmedzujúce rozvoj? I. Šramko: Ako som už spomenul, v bankovej sfére sú nedostatky najmä v zákone o dani z príjmu a prekonané sú i niektoré ustanovenia zákona o bankách, ktorý je v niektorých častiach stavaný neadekvátne vzhľadom na súčasnú situáciu v bankovom sektore. Aké sú plusy a mínusy doterajšej vládnej koalície? I. Šramko: Nesporne táto vláda výrazne zlepšila postavenie Slovenska vo vzťahu k zahraničiu a výrazne nás priblížila k vstupu do EÚ a NATO. Ako veľké plus hodnotím reštrukturalizáciu bankového sektora, ktorý bol od polovice 90. rokov vo vážnej systémovej kríze. Za mínus považujem, že vláda nedokázala podstatne posunúť dopredu žiadnu zo začatých reforiem a úplne zlyhala v public relations, keď nedokázala pre nezmyselné a stále stranícke rozpory úspešne prezentovať niektoré svoje pozitívne výsledky. Peter Kasalovský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |