Hospodársky denník
USD44,417 Sk
EUR44,886 Sk
CHF30,814 Sk
CZK1,49 Sk
  Utorok  23.Júla 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Slimačie tempo po štyri roky

Relatívna spokojnosť s (ne)výstavbou slovenských diaľnic

Do výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sme investovali v prvom polroku len 3,5 mld. Sk. Po skúsenostiach z minulých volebných rokov sa už zrejme do konca roka na diaľniciach veľa neurobí, hoci na tento účel by malo byť pripravených ešte 5,6 mld. Sk. Tohtoročný štátny rozpočet určil na výstavbu diaľnic účelové finančné prostriedky v objeme 10,6 mld. Sk. Nízke čerpanie prostriedkov v prvých šiestich mesiacoch tohto roka predstavitelia Slovenskej správy ciest vysvetľujú nielen koncentrovaním väčšiny stavebných prác do letných a jesenných mesiacov, ale aj oneskorením začiatku výstavby dvoch bratislavských diel, plánovaných pôvodne na prvý polrok. Ide o diaľničné úseky D2 Lamačská cesta - Staré Grunty (3 km) a D1 Viedenská cesta - Prístavný most (3,9 km), na ktorých sa malo v sledovanom období prestavať 1,8 mld. Sk. Žiaľ, hoci sa tieto úseky mali začať stavať už v minulom roku, nezačnú sa ani v tomto roku. Nový minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ivan Mikloš je napriek týmto skutočnostiam s výstavbou diaľnic relatívne spokojný. Na námietku, že za uplynulé štyri roky sa prakticky nové úseky diaľnic neodovzdali, I. Mikloš zdôraznil, že dokončili 40 kilometrov diaľnic, ktoré rozostavala bývalá vláda a na 2. septembra sa pripravuje predvolebná diaľničná šou, pretože sa bude slávnostne otvárať bratislavský úsek diaľnice Mierová - Senecká a taktiež by sa mal do volieb odovzdať do prevádzky aj päťkilometrový tunel pod Braniskom. Ako zdôraznil exminister dopravy Ján Jasovský, minulá vláda odovzdala do užívania až 100 km diaľnic a ďalších 80 km sa rozostavalo. V tomto vládnom období nebol rezort dopravy schopný dokončiť ani rozostavané úseky diaľnic. Zastavenie výstavby nových úsekov diaľnic hneď po nástupe súčasnej vlády sprevádzalo nielen hromženie motoristov a obyvateľov miest a obcí, cez ktoré denne prechádzajú relatívne úzkymi cestami stovky či tisíce osobných a najmä nákladných automobilov a ťažkých kamiónov. Zastavenie výstavby diaľnic prinieslo aj stratu zamestnania pre približne 20-tisíc pracovníkov v hlavnej stavebnej výrobe a nadväzne prišli o prácu aj ďalšie tisíce pracovníkov v subdodávateľských organizáciách. Ani v minulom roku prijatý Nový variant výstavby diaľnic nepriniesol nič objavné a výstavba diaľnic by sa mala u nás dokončiť až v roku 2020. Samozrejme, prinesie to výrazné spomalenie výstavby. Napríklad ukončenie úseku medzi Ladcami a Sverepcom, ktorý z hľadiska prepravnej kapacity patrí medzi najhoršie na Slovensku, sa posunulo až na rok 2005, čiže stavba sa bude stavať „socialisticky“ sedem rokov a navyše cena stavby vzrastie o cenu inflácie a rast cien materiálov a služieb o predpokladaných 80 %. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov František Slávik verí, že nová vláda podstatne zmení názor na výstavbu diaľnic. Naznačujú to aj slová predsedu Aliancie nového občana Pavla Ruska, ktorý tvrdí, že výstavba diaľnic musí byť absolútnou prioritou pre vládu, ktorá vzíde zo septembrových volieb. „Bez diaľnic sa na Slovensku nič neudeje, najmä nie na východe, ktorý je stovky kilometrov vzdialený od Bratislavy, a zahraniční investori aj preto odmietajú terigať sa hodiny a hodiny po prepchatých a nebezpečných cestách, aby si pozreli prípadné miesta na investovanie a zoznámili sa s partnermi. S výstavbou priameho diaľničného ťahu Bratislava - Košice sa uvažuje až v roku 2015, je však možné spojiť obe mestá už v roku 2006. Podľa štatistík až 80 % západných investorov neinvestuje v Košiciach, ale radšej si zvolia neďaleký Miškovec, ktorý má perfektne vybudovanú infraštruktúru vrátane výborného spojenia s Budapešťou,“ zdôraznil P. Rusko.

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude premenlivá oblačnosť. Ráno miestami v údoliach hmla. Miestami prehánky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 10 stupňov. V stredu bude oblačno, na západe časom polooblačno, miestami prehánky, ojedinele búrky. Nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách miestami okolo 8, najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 20 stupňov. Vo štvrtok bude veľká, cez deň časom zmenšená oblačnosť a miestami prehánky, ojedinele búrky. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 19 až 24 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.19 a zapadne o 20.37 hod.

Amsterdamdážď17
Atényslnečno32
Belehradpolooblačno26
Berlíndážď20
Bratislavaoblačno26
Bruseldážď19
Budapešťjasno24
Bukurešť dážď26
Frankfurtdážď21
Helsinkiprehánky21
Istanbuldážď25
Kodaňdážď18
Kyjevdážď21
Lisabonslnečno27
Londýndážď20
Madridpolojasno33
Moskvaoblačno22
Oslopolooblačno17
Paríždážď20
Prahadážď20
Rímjasno34
Sofiajasno25
Štokholmoblačno24
Varšavapolooblačno20
Viedeňoblačno25
Záhrebzamračené22
Ženevapolooblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.