Starosti robia sprejeri Rušňové depo Trnava s pantografmi S grafikonom vlakovej dopravy 1970/1971 začali na trati Bratislava - Nové Zámky - Komárno premávať elektrické motorové jednotky radu 560, známe aj ako pantografy na striedavý prúd. Dnes je na Slovensku osem súprav týchto päťvozových elektrických vlakov. Ich prevádzku a údržbu zabezpečuje Rušňové depo v Trnave. Svoju históriu začalo písať v roku 1953, keď dokončili stavbu budovy remízy. V súčasnosti je jediným depom na Slovensku, ktoré zabezpečuje prevádzku a údržbu pantografov na striedavý prúd. V uplynulom roku oslávili už 30. výročie ich nasadzovania na Slovensku. O činnosti depa a starostlivosti o pantografy nám viac prezradil vedúci prevádzky Ing. Ján Škubla: Popri vozbe osobných vlakov je našou hlavnou činnosťou aj vykonávanie údržby na elektrických motorových jednotkách radu 560, teda zmienených pantografov. Ťažisko údržby tvorí prevádzkové ošetrenie jednotiek, malé a veľké periodické prehliadky, prehliadky pojazdu a neplánované opravy. V trnavskom rušňovom depe máme 194 pracovníkov, z toho 114 rušňovodičov. V roku 1999 sme v Trnave začali s montážou systému signalizácie Mirel, vyvinutého v spolupráci s firmou HMH. Systém prenáša signály medzi stanovišťami rušňovodičov. Rozšíreným systémom signalizácie Mirel S560 sme vybavili v rokoch 1999 až 2001 všetky súpravy, takže dnes ich obsluhuje už len jeden rušňovodič. Vyššia efektívnosť umožnila nasadiť rušňovodičov na nové ťahy. Niektoré výkony prevzali z rušňového depa v Bratislave a Leopoldova. Naši rušňovodiči teraz jazdia až do Považskej Bystrice. Pantografy sú v tomto grafikone nasadzované na vozebnom ramene Trnava - Bratislava, Trnava - Leopoldov a Kúty - Trnava - Galanta, hovorí Ján Škubla. Značné problémy im však spôsobujú sprejeri, ktorí prenikajú do rozsiahleho areálu depa, najmä v noci z piatka na sobotu. Tento adrenalínový druh zábavy poškodzuje majetok Železničnej spoločnosti. Pantografy sú natreté ochranným purovým náterom, avšak len jedna súprava má špeciálny antigrafitový náter. Vandali sa podpísali aj na vynútenej demontáži vlakového rozhlasu. Ten bol v roku 1995 inštalovaný do pantografu 560.015/16. Niektorí cestujúci jednoducho nemohli odolať reproduktorom vo vozňoch. Hoci išlo o službu pasažierom, ktorá zvyšovala aj ich bezpečnosť, vo vlaku ju v súčasnosti nezužitkujú, uzaviera Ján Škubla.
|
|