|
|||||||||||||||||
Utorok 9.Júla 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dobré výsledky to potvrdzujúLen slušné podnikanie sa oplatí, tvrdia viacerí manažéri Humenská mliekareň už tri mesiace dotuje školský mliečny program, ktorého je garantom. Je to síce bohumilá činnosť vychovávať novú generáciu k tomu, aby si zakódovala konzumáciu mliečnych výrobkov, ale nám tie peniaze chýbajú, hovorí Ing. Jozef Hurný, predseda predstavenstva Humenskej mliekarne. Je to asi milión korún a pre spoločnosť to znamenalo, že si musela požičať. Napriek tomu Humenčania dodávky do škôl nestopli. Zatiaľ. Uvedomujú si dôležitosť mliečneho programu a veria, že zaplatené dostanú. V postoji spoločnosti stojí celospoločenský záujem nad firemným. Mohli by sme to nazvať vyššou etikou podnikania, jedným z príkladom toho, že sa podnikateľské prostredie na Slovensku očisťuje od marazmu, ktorý ho v začiatkoch budovania kapitalizmu zaplavil. Slušná firma, ktorej majitelia a manažment držia slovo, plnia si záväzky voči štátu, poisťovniam, obchodným partnerom, akcionárom i zamestnancom, má perspektívnu hodnotu. Tvrdia to samotní podnikatelia. Tí, ktorých sme oslovili, prinášajú na trh vynikajúce výrobky s puncom nadštandardnej kvality Slovak Gold. Som mladý, no možno staromódny v tom, že etiku dávam na popredné miesto, Zamýšľa sa J. Hurný, ktorý pôsobí v tejto firme od skončenia vysokej školy v roku 1983 a postupne sa vypracoval až na post generálneho riaditeľa, ktorý zastáva už sedem rokov. Zatiaľ som vždy hral čisto a eticky a aj sa mi to zatiaľ vždy oplatilo. Robiť neseriózne je krátkozraké a raz sa to vráti. Pred pár rokmi sa na Slovensku medzi podnikateľmi hovorilo, že kto platí, je blázon, nadväzuje na tému Roman Chomát, obchodný riaditeľ Materasso z Oravského Veselého. Ale z dlhodobejšieho hľadiska sa kladie u obchodných partnerov dôraz práve na etické správanie a postupne sa selektujú tí partneri, ktorí platia, ktorí si plnia svoje záväzky a sľuby. Postupne sa to zlepšuje. Aj nám sa darí s našimi obchodnými partnermi nadväzovať v rámci dlhodobejších kontaktov seriózne obchodné vzťahy, ktoré sú založené na vzájomnej dôvere a korektných vzťahoch. Väčšina obchodov, ktoré predávajú naše matrace, platí v stanovených termínoch. Stane sa však, a to mi dokáže zdvihnúť adrenalín, podotýka tento 24-ročný manažér, ak sa o niekom, kto odsúva platbu, pretože vraj nemá peniaze, dozvieme, že je na dovolenke a užíva si pri mori. Ing. Oskar Bereczk, spolumajiteľ firmy Nama, ktorá sa zaoberá výrobou krmiva pre psov, je toho názoru, že podnikať sa oplatí len slušne. Firma vznikla v roku 1992 a spočiatku sa zaoberala obchodnou činnosťou a lízingom. Každý chcel nakupovať, každý chcel predávať a nikto nechcel vyrábať, komentuje prvé roky, keď firma hľadala svoje miesto na slnku, O. Bereczk. Chemik-potravinár hovorí o sebe, že má blízko k výrobe a jeho ideály z mladosti nezapadli prachom. Snažím sa nezabúdať, prečo som skončil školu a čo som chcel dokázať. Tvrdím, že na Slovensku sa dajú dosiahnuť dobré výsledky. Dnes je krmivo pre psov z firmy Nama v niekoľkých obchodných reťazcoch a majitelia rokujú s ďalšími. Snažíme sa obchodných partnerov v osobných rokovaniach presvedčiť, že náš výrobok dokáže konkurovať zahraničným, ktoré majú silnú reklamnú podporu, hovorí O. Bereczk. Za osem rokov fungovania Nadácie Slovak Gold získalo zo 410 prihlásených 333 výrobkov, 7 služieb a 11 produktov tvorivej činnosti certifikát a ochrannú značku Slovak Gold. Pri príležitosti ôsmych narodenín prišla nadácia s novým ocenením s názvom Veľká cena Slovenské zlato pre firmy a pre manažérov. Ňou deklaruje podporu zvyšovaniu kultúrnosti, kvality a etiky podnikania. Z ôsmich prihlásených manažérov získal Veľkú cenu Slovenské zlato 2001 Jozef Kollár, generálny riaditeľ Duslo Šaľa, osobitné ceny Jozef Csáky, prezident Kooperatívy Bratislava a Ladislav Švihel, generálny riaditeľ nitrianskeho Agrokomplexu-Výstavníctvo. Z 21 prihlásených firiem ju získali: Mlyn Pohronský Ruskov, TV Markíza Bratislava a Saint-Gobain Weber Terranova Bratislava. Osobitnú cenu odovzdali Mliekospolu Nové Zámky a spoločnosti Intersnack Slovensko Trenčín. Kritériami hodnotenia firiem - kvalita produkcie, medziročný rast zisku viac ako 44 %, produktivita na jedného pracovníka do 3,549 mil. Sk, starostlivosť o pracovné podmienky a odborný rast zamestnancov plus daňová disciplína subjektu - sa však táto cena nijako výrazne neodlíšila od iných a nezohľadnila práve slušnosť, dodržiavanie termínov, kvalitnú logistiku, schopnosť reagovať na aktuálne požiadavky obchodných partnerov. Práve to sa totiž nemusí odraziť v bombastickom raste zisku, aspoň nie z jedného roka na druhý. Prezident Nadácie Slovak Gold Jozef Sitko na otázku Hd, či nebudú v ďalšom ročníku viac zohľadňovať dobrozdania obchodných partnerov, odpovedal, že išlo o prvý ročník a víta každý námet, ktorý pomôže lepšie vyprofilovať túto cenu a jej kritériá. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |