Hospodársky denník
USD44,844 Sk
EUR43,797 Sk
CHF29,814 Sk
CZK1,412 Sk
  Piatok  23.Augusta 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Cena, ktorú peňaženky znesú

Imidž ženy z púchovskej „Makyty“ doplní čo nevidieť aj vôňa

„Svetová recesia postihla aj Makytu. Oslabila sa dynamika v obchodnom obrate. Ekonomické výsledky Makyty sú odrazom vnútornej stability podniku. S predajom na vnútornom trhu sme spokojní, pretože viac ako 80 % obratu je z predaja cez vlastné značkové predajne Makyty,“ objasňuje situáciu na vnútornom trhu Ing. Gabriel Vidoman, generálny riaditeľ Makyty Puchov a dodáva, že je vďačný, že slovenskí spotrebitelia zostávajú verní tradičnej značke. Niekedy musia siahnuť aj hlbšie do vrecka, ale kupujú kvalitu za zodpovedajúcu cenu. Aké je správanie domácich spotrebiteľov? Čo si kupujú a koľko platia alebo sú ochotní zaplatiť za tovar? Každý podnik si robí vlastnú analýzu predaja, ale objektívnu odpoveď na tieto otázky poskytne len prieskum. Keďže na Slovensku sa takýto prieskum v oblasti nákupu textilných či odevných výrobkov zatiaľ nerealizoval, sú pre nás zaujímavé výsledky analýzy českého textilného trhu, ktorú vykonal časopis TextilŽurnál v spolupráci s agentúrou Focus Brno. Podľa výsledkov, ktoré prezentovali tento týždeň na medzinárodnom veľtrhu módy a odievania Styl v Brne, český spotrebiteľ - muž vydá ročne na ošatenie priemerne 4234 CZK, čo je o 25 % menej ako v roku 1997, keď prieskum v ČR urobili prvýkrát. Rovnaký bol trend aj vo výdavkoch žien. Kým v roku 1997

česká žena

minula na ošatenie priemerne 6254 CZK, v roku 2001 to bolo len 4790 CZK. Pritom módu považuje za rozhodne dôležitú až 30,4 % respondentov a väčšina tvrdí, že keby mali väčší príjem, veľkú časť z neho by minuli práve na ošatenie. To sa síce stáva súčasťou životného štýlu českého obyvateľstva, ale jeho mieru ovplyvňuje predsa len peňaženka. Až 23,6 % respondentov udáva, že pri nákupe ošatenia rozhoduje cena a až 41,5 % uviedlo, že cena je veľmi dôležitá. V porovnaní s rokom 1997 do popredia vystupuje kvalita a uprednostňovanie kúpy značkového tovaru. Pri porovnávaní ceny a kvality až 58 % respondentov je presvedčených, že kvalita odevov vyrobená v ČR lepšie zodpovedá cene. V prípade dovozu značkových výrobkov cena zodpovedá kvalite len pri 36,8 % výrobkoch a pri neznačkových len 31,9 %. Napriek tomu mnoho spotrebiteľov uprednostňuje nákup v stánkoch. Pomer však klesá, a kým v roku 1997 bolo v stánkoch ochotných kupovať 61,2 % obyvateľstva, v roku 2002, keď sa robil prieskum, ich podiel klesol na 53,2 %. V porovnaní s rokom 1997

prudko narástol

nákup textilného a odevného tovaru v hypermarketoch. Nákup v nich preferujú predovšetkým malí ľudia vo veku 16 - 24 rokov, predovšetkým bývajúci vo veľkých mestách. Prieskum agentúry Focus ukázal, že o kúpu odevov v hypermarketoch má záujem až 9,7 % mladých v Prahe a viac ako 14 % v ostatných mestách. Hoci sa spotrebné návyky formujú v mladosti, hypermarkety dobrý značkový odevný tovar neohrozia. „Nechceme byť konkurenciou pre reťazce,“ hovorí G. Vidoman a dodáva, že podnik má svoju vlastnú predajnú filozofiu, ktorá sa dosiaľ overila - predaj cez vlastné značkové predajne. „Rozumne spolupracujeme s obchodnými domami a hypermarketmi a snažíme sa prevziať to, čo majú inšpiratívne v logistike či kombinovateľnosti ošatenia.“” Napríklad Tesco pozitívne hodnotí predaj tovaru vyrobeného v Makyte. O chytrosti ľudí z Makyty sa takto dozvedelo aj ústredie Tesca v Londýne, čo pomáha len posilneniu jej vlastnej značky. Makytu tam totiž poznajú ako

odevný podnik,

ktorý má módnych návrhárov, ktorí pracujú vo firme alebo na dohodu, ako J. Ťapťuch, S. Bakotová, vlastný vývoj, kvalitnú technológiu, ktorá je schopná zhotoviť vlastnú dokumentáciu a dodržať termíny dodávok a má primerané ceny vo vzťahu k nákladom. Tieto kvality Makyty oceňujú aj ďalšie obchodné reťazce v Európe a Amerike. Do niektorých destinácií Makyta predáva v porovnaní s minulosťou už plný produkt. „Som trpezlivý,“ hovorí G. Vidoman a dúfa, že všetky nápady, ktoré získal pri realizácii 85 % exportu produkcie na západné trhy, bude mať schopnosť pretaviť do tvorby kolekcie, výroby, logistiky a do servisu zákazníkovi. Novým prekvapením Makyty je toaletná

voda pre ženy

značky Makyta, ktorá sa dostane na pult predajní v najbližších mesiacoch. Jej vôňa má šance pridať ďalšie body k tradičnej značke, ktorá patrí ženám viac ako jedno storočie.

Rudolfa Vallová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.