|
|||||||||||||||||
Pondelok 26.Augusta 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cena plynu v 2003
Terajšia vládna garnitúra aj pod tlakom odborárov už vlani na jeseň prisľúbila, že ceny plynu pre domácnosti sa v tomto roku zvyšovať nebudú. A svoj sľub dodržala, čo sa napokon aj dalo predpokladať. Veď zvýšiť ceny pred voľbami by znamenalo nahrať body svojim politickým súperom. No vláda SR jedným dychom zároveň prijala uznesenie, že ceny plynu dosiahnu úroveň opodstatnených nákladov a primeraného zisku až v roku 2004, a roku 2003 nepresiahnu 90 % tejto úrovne. V súčasnosti úroveň cien pre domácnosti predstavuje len 60 % úrovne opodstatnených nákladov. Pripomeňme, že vyslovenie rozhodnutia o ochote určiť jasné pravidlá hry pri zreálňovaní cien bolo podmienkou vstupu investorov do najlukratívnejšieho podniku v SR, čiže odsunutie nepopulistického kroku bude pravdepodobne znamenať zvýšenie dávky zabrzdeného dávkovania od nového roka. Aj keď do konca tohto roka je cenová politika energií ešte pod strechou rezortu financií, ťažko predpokladať, žeby nová vládna garnitúra svojich voličov šokovala v posledných dvoch-troch mesiacoch rastom cien. Navyše ak prechod kompetencií na nový regulačný a nezávislý úrad jej o pár mesiacov umožní tvrdiť - ja nič, ja muzikant. Odborníci z Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) si svoju zodpovednosť uvedomujú prakticky od chvíľ, keď sa začal konštituovať. Jeho zástupcovia nám potvrdili, že na stanovenie vstupných parametrov na výpočet cien plynu použil ÚRSO veľmi podrobný a relevantný medzinárodný predprivatizačný audit. V ďalšom období bude už len úrad posudzovať konštrukciu taríf, dodržiavanie povoleného priemerného navýšenia ceny a spôsob odstraňovania krížových dotácií, čo znamená, že stále pretrváva určité dotovanie cien pre domácností cenami pre veľkoodberateľov. Na našu otázku, aké zvýšenie sa dá očakávať, sme dostali nasledujúcu odpoveď: V súčasnosti je ešte ťažké stanoviť konkrétne percentá zvýšenia cien pre obyvateľstvo a pre priemyselných odberateľov. Pri zohľadnení súčasnej ceny surovín, kurzu koruny, inflácie, ratingu SR a postupného procesu odstraňovania uvedených krížových dotácií je však možné predpokladať priemerné zvýšenie ceny plynu o 30 %. Toto očakávanie nám potvrdili aj v SPP. A to najmä z dôvodu, že v roku 2002 sa ceny pre domácnosti vôbec neupravovali (od 1. 1. 2002 sa zvýšili pre všetkých odberateľov okrem kategórie domácností v priemere o 19,3 %). Navyše od 1. júla tohto roka sa pre oprávnených odberateľov otvoril trh s plynom a jeho liberalizácia je s dotáciami a nereálne postavenými cenami nemysliteľná. Nezávislá regulácia musí v cenách zohľadniť oprávnené náklady plus primeraný zisk. Ide síce o neľahkú úlohu, ale podľa našich informácií SPP s ÚRSO úzko spolupracuje a všetky potrebné podklady na stanovenie pravidiel regulácie poskytuje. Na zreálnenie cien plynu určite čakajú aj noví majitelia 49 % akcií SPP (Ruhrgas a Gaz de France). Hoci prostriedky, ktoré za ne zaplatili, sa im určite budú vracať najmä zo ziskov z tranzitného plynovodu, je jasné, že nebudú ochotní, aspoň nie dlho, dotovať domácu spotrebu. Hoci špekulácie určitých skupín o veľkom zemetrasení v SPP hneď po prebratí manažérskych právomocí majiteľmi 49-percentného balíka sa nenaplnili a k výrazným zmenám v manažmente podniku nedošlo (ani na poste generálneho riaditeľa SPP), predsa len presadenie vlastného know-how, ako aj opatrení na znižovanie pracovníkov je zrejme len otázkou času. V konečnom dôsledku budú teda po vstupe investorov a rozbehnutí celkovej činnosti regulačného úradu nákladové položky v SPP pod drobnohľadom z dvoch strán - zahraniční investori a ÚRSO. To by malo okrem iného vytvoriť aj silnú páku proti opakovaniu takých zistení, ako nedávno za roky 1998 - 2000 zverejnil NKÚ. Vo svojom oficiálnom stanovisku SPP síce zdôrazňuje, že má plný záujem na tom, aby sa proti negatívnym skutočnostiam, ktoré boli v minulosti zistené nielen NKÚ, ale aj vlastnou kontrolou alebo kontrolami MH SR, vykonali postihy a prijali opatrenia. SPP rád prijme náležité opatrenia, ale nechce neoprávnene trpieť starými bolesťami z predtransformačnej éry. Práve fakt, že NKÚ neakceptoval zásadné námietky SPP proti pravdivosti, úplnosti a preukázateľnosti kontrolných zistení k protokolu z kontroly, bol dôvodom nepodpísania zápisnice o prerokovaní protokolu zo strany predstavenstva SPP. Námietky sa vo veľkej miere týkali nedostatkov, ktoré boli zistené inými kontrolnými subjektmi a ku ktorým už prijali opatrenia na ich odstránenie. Podľa najnovších informácií by mali zápisnicu predstavitelia (avšak s výhradami podpísať) do konca tohto mesiaca. V súvislosti s veľkosťou prostriedkov určených na reklamu, ktorá vari najviac rozvírila verejnú mienku, sme z SPP získali nasledujúcu odpoveď: Pri čerpaní prostriedkov vynaložených na reklamu postupoval SPP, š. p., v rokoch 1998 - 2000 podľa schváleného plánu a prípadmi, v ktorých to tak nebolo (Slovan Športmedia), sa už rovnako zaoberajú príslušné súdne orgány. Opäť tu teda nejde o zistenia NKÚ, ale o skutočnosti, ktoré boli v minulosti šetrené kontrolami MH SR, ako aj vnútornými kontrolami SPP. Na roky 2001 a 2002, teda po transformácii SPP zo štátneho podniku na a. s. a po nástupe nového, súčasného vedenia podniku, bol pre oblasť reklamy schválený len zlomkový rozpočet predchádzajúcich rokov, pričom SPP sa tento výrazne zredukovaný rozpočet snaží hospodárne využívať v schválenej oblasti humanity, charity, čiastočne športu a pri aktivitách spojených s reklamou produktu - výstavy, propagačné tlačoviny atď. Nateraz toto stanovisko nekomentujeme. Zdena Rabayová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |