Hospodársky denník
USD44,817 Sk
EUR43,69 Sk
CHF29,709 Sk
CZK1,428 Sk
  Streda  28.Augusta 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Medzi najsilnejšie

Od 1. augusta je na slovenskom bankovom trhu nový bankový subjekt OTP Banka Slovensko. Vznikol vstupom najväčšej maďarskej banky OTP Bank Rt. do IRB. Silu majoritného akcionára s 95,74-percentným podielom na základnom imaní OTP Banky Slovensko dokumentuje aj fakt, že táto banka je zahraničnými analytikmi považovaná za jednu z najúspešnejších bánk v strednej Európe. Táto skutočnosť sa naplno prejavila v posledných 2-3 rokoch, keď OTP dosahovala vynikajúce hospodárske výsledky, ktorých základ je predovšetkým v úspešnej koncepcii retailového bankovníctva vrátane sofistikovaných produktov a služieb a rozvetvenej obchodnej sieti (420 pobočiek, 1100 bankomatov a viac ako 16 300 EFT POS terminálov). V roku 2001 OTP hospodárila so ziskom v prepočte 6,6 mld. Sk, pričom ku koncu roku 2001 jej vlastný kapitál predstavoval 27, 4 mld. Sk a celkový objem vkladov bol k 31. 12. 2001 vyše 312 mld. Sk. Aj keď nechcem použiť silné slová, musím povedať, že

máme vysoké,

ale reálne ambície. Realisticky musím priznať, že naša výhoda nespočíva iba v sile nášho strategického partnera, ale aj v tom, že dobre pozná ľudí, ich problémy, nároky, jednoducho, celé podnikateľské prostredie, ktoré je veľmi podobné tomu maďarskému. Úspešný príbeh maďarskej OTP Bank nespočíva iba v tom, že sa dokázala presadiť v silnej konkurencii desiatok maďarských bánk, z ktorých väčšinu vlastnia zahraniční investori, ale že sa dokázala bez pomoci strategického partnera reštrukturalizovať a presadiť v tvrdej konkurencii. OTP Bank je pre nás dobrým príkladom. Vieme, ako to máme robiť. Dnes môžem otvorene povedať, že máme všetky predpoklady dostať sa v horizonte piatich rokov medzi najsilnejšie slovenské banky, a to bez akéhokoľvek preháňania. Máme silnú a rozvetvenú bankovú sieť 52 pobočiek po celom Slovenskom, v každom väčšom meste, úspešne sme rozbehli vývoj nových produktov a služieb a v priebehu niekoľkých mesiacov sme dokázali motivovať zamestnancov. V tejto oblasti sme

našli cestu,

na rozdiel možno od iných bánk, ako vyvolať u ľudí chuť do práce a nie ich znechutiť. Od začiatku presadzujeme názor, že každý zamestnanec musí mať rovnaké šance, aby ukázal, že vie robiť bankové obchody, že vie osloviť klientov. Musím otvorene povedať, že sa to prejavuje už dnes tým, že ľudia veľmi chcú dokázať, že na to majú, čo na druhej strane láka aj mnohých odborníkov z iných bánk a aj samotných klientov. Ľudia sú v otázkach výberu citliví. Podľa môjho názoru skôr či neskôr vycítia zo správania zamestnancov bánk, že sú pod tlakom, že sa nedokážu sústrediť na obsluhu klienta, že úsmev a ochota sú silené. Samozrejme, aj my máme jasné predstavy o efektivite, nemožno ju však posudzovať čisto matematicky, najmä nie vtedy, ak niečo rozbiehate. Iste, fundamentálny postoj znižovania nákladov je prirodzená vec, ktorú nemôže ani jeden manažér, ktorému záleží na prosperite spoločnosti, podceniť.

OTP Banka Slovensko je univerzálna banka. Máme záujem o retailových, ale aj o firemných klientov, čomu prispôsobujeme aj stratégiu. Máme záujem

o každého klienta

a budeme robiť všetko, aby sa v našej banke cítil príjemne. Preto naším prvoradým zámerom budú kvalitné služby a produkty, profesionálny prístup, ktorý napríklad súvisí aj s tým, že sa budeme snažiť hovoriť jazykom, ktorým hovoria klienti. Je tu jeden vynikajúci príklad - najväčšou devízou Bratislavy bolo vždy to, že bola a verím, že aj dnes je kozmopolitným mestom. Ľudia ovládali tri jazyky. O tomto je napríklad myšlienka zjednotenej Európy, o prispôsobovaní sa. Môžem zodpovedne povedať, že urobíme všetko, aby sme sa prispôsobili našim klientom, či už sú zo Žiliny, z Martina alebo Nových Zámkov. Všetci majú u nás dvere otvorené. Jedným z prvých krokov je aj predĺženie pokladničných hodín. Väčšina pobočiek OTP Banky Slovensko je od 1. augusta otvorená do 18. 00 hod. každý pracovný deň. V oblasti firemných klientov bude banka klásť dôraz na malých a stredných podnikateľov. Som presvedčený o tom, že tieto subjekty si zaslúžia kvalitné bankové produkty a služby, pretože by

mali byť kostrou

každej ekonomiky. V minulosti sa im nedostávalo toľko pozornosti, mám na mysli predovšetkým úverovú oblasť, v ktorej boli preferované väčšie podniky. Chceme im poskytnúť komplexnú starostlivosť od homebankingu cez platobný styk až po špeciálne poradenstvo. Za niekoľko mesiacov od vstupu maďarskej OTP Bank Rt. do banky sa podarilo urobiť toľko pozitívnych zmien, čo v rámci IRB nebolo možné za desať rokov jej doterajšej existencie. Prakticky za dva a pol mesiaca sme zvládli zmenu názvu banky bez akýchkoľvek problémov. Dokázali sme vymeniť fasádne nápisy, s čím súviseli rokovania s pamiatkarmi, so samosprávou, znovu vytlačiť bankové tlačivá,

zmeniť dizajn

platobných kariet, popritom oznámiť tieto zmeny klientom, obchodným partnerom, širokej verejnosti. Súčasne sme rozbehli transformačný program v rámci všetkých oblastí činností banky od retailového bankovníctva cez firemné bankovníctvo, finančné riadenie až po logistiku a IT procesy. Osobitný dôraz venujeme elektronickému bankovníctvu, platobným kartám, ale aj poskytovaniu úverov pre fyzické osoby, ako aj pre spomínaný segment malých a stredných podnikov. Prioritou budú aj kvalitné produkty pre získavanie primárnych vkladov od obyvateľstva, s čím súvisí aj úsilie maximálne využiť tzv. efekt krížového predaja. Našou snahou je v rámci transformácie hľadať a implementovať nové aktivity, ktoré posilnia výnosovosť banky, ako napríklad bankovo-poisťovacie produkty,

lízingové služby,

ale napríklad aj rôzne projekty bankových záruk. Na trhu je od 1. augusta nový bankový topprodukt OTP Konto. Je to vlastne balík produktov, v rámci ktorého si môže klient vybrať. Pri vývoji tohto produktu sme sa snažili vyhnúť klasickému balíku produktov, ktorý už na Slovensku poznáme. Nechceme nikomu vnucovať zbytočné produkty, ktoré musí v jednom balíku zaplatiť, aj keď ich nikdy nevyužije. Skôr či neskôr klient na takéto praktiky bánk príde, a potom sa oprávnene cíti podvedený. OTP Konto je skôr možnosť výberu. Je to bežný účet s možnosťou otvorenia termínovaného vkladu ako podúčtu k OTP Kontu. Takisto k nemu vydávame platobnú kartu a poskytujeme

úver bez ručiteľov

až do výšky 50-tisíc Sk. Všetko zvlášť, ale pokiaľ sa klient rozhodne, tak aj spolu. O tomto je moderné bankovníctvo. Dať ľuďom možnosť výberu a nenútiť ich do niečoho, čo akceptujú iba pre nedostatok informácií. Na prelome júla - augusta udelila Národná banka Slovenska OTP banke licenciu na poskytovanie hypotekárnych úverov. Banka ich začne poskytovať už na jeseň tohto roka. V tom istom období by sa na trhu mali objaviť aj inovované spotrebné úvery pre obyvateľstvo a takisto platobné karty VISA. V súčasnosti sa intenzívne pracuje na príprave služieb elektronického bankovníctva. Už začiatkom budúceho roka by sme chceli postupne spúšťať jednotlivé služby tak, aby sme klienta oslovili komplexným riešením.

Azda najvážnejším zámerom našej banky v strednodobom horizonte je snaha vybudovať na Slovensku silnú finančnú skupinu, ktorá by svojím zameraním dopĺňala bankové služby. Aj v tomto smere máme dobrý príklad v našej materskej banke, ktorá úspešne vybudovala jednu z najsilnejších finančných skupín v Maďarsku. Jej dcérske spoločnosti za zaoberajú od realitných obchodov a poisťovníctvo cez lízing až po turistický ruch. Prostredníctvom našej matky by sme radi vstúpili na poistný trh na Slovensku takisto lízingom automobilov.

Ing. Károly Hodossy

predseda predstavenstva

OTP Banka Slovensko, a. s.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.