|
|||||||||||||||||
Utorok 10.Septembra 2002 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spokojný konzumentÚspech je pojem, za ktorý možno schovať všeličo. Ak by som chcel hovoriť o úspechoch spoločnosti Heineken Slovensko, a. s., možno by som si vystačil so základnými ekonomickými ukazovateľmi, ktoré by jasne definovali naše postavenie na trhu a náš vývoj. Bolo by to však odo mňa krátkozraké a pre čitateľa nezaujímavé. Ak chcem hovoriť o úspechu, musím hovoriť predovšetkým o filozofii, o vízii, ktorá k úspechu vedie, musím hovoriť o zodpovednosti a v neposlednom rade o tom, čo tento biznis človeku prináša. Keď Heineken vstúpil na slovenský pivný trh v roku 1995, mal 8-percentný podiel na trhu. Dnes je ten podiel takmer 42-percentný. Za tých sedem rokov sa veľa zmenilo. Nielen v tom, že sme ukázali cestu, ktorou by sa mal trh uberať, ale najmä vo vnímaní piva u spotrebiteľov. Tak, ako sme sa vyvíjali my, vyvíjal sa slovenský spotrebiteľ, ktorý dnes požaduje produkty najvyššej kvality. Naším úspechom je, že mu tieto produkty dokážeme v plnej miere ponúknuť. Že sme vždy tam, kde nás potrebuje, teda na správnom mieste, so správnou cenou a s čerstvým produktom. Priniesli sme nový pohľad, nový rozmer tohto tradičného produktu, nové spôsoby komunikácie a konzument sa s týmto pohľadom, názorom veľmi rýchlo stotožnil. Za uplynulé roky sa výrazne zmenila krajina a s ňou aj konzument. Predtým slovenský spotrebiteľ pil, čo bolo dostupné. Zväčša platilo: jedno mesto, jeden pivovar, jeden druh piva. Už to nie je pravda, lebo spotrebiteľ si môže vybrať a aj si rád vyberá z viacerých druhov piva. Preto je naším cieľom, naším úspechom to, že sme už dlhodobo pre nich tí, ktorí im môžu poskytnúť to najlepšie, že ich rešpektujeme a poskytujeme tie najlepšie služby. Je len prirodzené, že po príchode na Slovensko sme sa chopili šance byť nositeľmi zmeny. Spotrebiteľ dostal na výber a vyskúšal to. Naša príležitosť spočívala v tom, aby sme ho presvedčili, že je to kvalita a značka, ktorá ho uspokojí. Vchádzame do fázy, keď konzument začína chápať a oceňovať hodnotu kvality. Ľudia prichádzajú na to, že ostatní v spoločnosti ich vnímajú aj podľa toho, čo pijú, čo si vyberajú z pestrého sortimentu značiek. Možnože si vyberú jednu značku, keď pijú doma s rodinou, ale keď sú s priateľmi, dajú si Kelt alebo Zlatý Bažant, aby ich vnímali trochu inak. Prebiehajúcu zmenu konzumentov zaznamenal Zlatý Bažant, ktorý rastie. Vsadili sme na slovenské značky, plne si uvedomujúc, že sú pokračovaním toho dobrého, čo česko-slovenský pivovarnícky priemysel priniesol. Slovenské značky majú svoje čaro, svoju mágiu a my chceme pokračovať v tom, aby svoju silu znásobovali. Práve preto môžeme mať ambíciu, byť úspešní nielen lokálne, ale aj za hranicami Slovenska. Koniec koncov napríklad Zlatý Bažant je najväčším importovaným pivom aj v takej tradične pivárskej krajine, akou je Česká republika. Toto všetko však znamená, že pivu treba budovať imidž. So všetkou skromnosťou pripomeniem, že sme jediným výrobcom piva na Slovensku, ktorému sa darí vytvárať imidž pivu. Vidno to na 10-percentnom Zlatom Bažantovi, ktorý dosiahol medziročne nárast 16 %. Pri predaji Zlatého Bažanta sme pritom nerobili takmer nijaké zľavy. Značku sme budovali dlhodobo, naozaj kontinuálne a slogan Najlepšie, čo doma máme, je potvrdením výnimočného postavenia tejto značky. Naša vízia je, že sa dostávame do fázy, keď konzument bude kupovať značku, s ktorou sa stotožní, v ktorej sa nájde, ktorá dotvorí jeho imidž. Máme svoju predstavu, aký bude konzument a snažíme sa naplniť tento trend. Musíme byť dostatočne kreatívni a vždy chceme upútať pozornosť konzumenta tak, aby sme boli atraktívni. Uvedomujeme si, že pivo je pre ľudí súčasťou spoločenského života. Aj preto sme sa rozhodli, že budeme pri všetkých kľúčových udalostiach na Slovensku. Keď víťazný hokejový tím prišiel do Bratislavy, Corgoň bol pritom. Súčasťou letného spoločenského života na Slovensku sú koncerty a Zlatý Bažant. Považujeme si za česť byť partnerom pre tieto spoločenské akcie a udalosti. Toto všetko sú úspechy, o ktorých môžeme smelo hovoriť. Tieto úspechy sú však zaväzujúce a pre nás znamenajú obrovskú výzvu a zodpovednosť. Prejavom toho sú aj investície, ktoré sa spoločnosť rozhodla realizovať práve na Slovensku. Preinvestovali sme už 3 mld. Sk. A nesmiem zabudnúť na našu najväčšiu investíciu v hodnote 15 mil. EUR do výstavby novej sladovne v Hurbanove, ktorú slávnostne otvoríme v polovici októbra. Hovoriť o úspechoch je vždy príjemné. Pre mňa, ako manažéra, o to príjemnejšie, že táto práca, tieto úspechy znamenajú najmä radosť z práce a hrdosť na to, že môžem spolupracovať s ľuďmi, ktorí majú túto prácu radi a baví ich. Prirodzene, že úspech sa nedá dosiahnuť sólovo. Nestačí, aby bol o správnych cieľoch presvedčený len generálny riaditeľ, ale pochopiteľne, že za týmto cieľom musí kráčať všetkých 1500 zamestnancov, ktorých riadi. Je to spoločný sen a spoločný úspech. Zároveň je mimoriadne príjemné toto konštatovanie v súvislosti s tým, že takýto úspech sa nám podarilo realizovať v tejto krajine, kde sa ja osobne cítim byť doma. Jean-Paul van Hollebeke generálny riaditeľ Heineken Slovensko, a. s. (Príspevok bol napísaný v súvislosti s nomináciou Heineken Slovensko, a. s., na Zlatý biatec 2002 a s pozíciou v ankete Hd k jubileu SR Desať Naj...) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |